Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 1 mars 2015

Praktik på Sydnärke Folkhälsoteam

Av Stina - 1 mars 2015 15:30

Nästa vecka är min sista av sex veckor på Sydnärke folkhälsoteam där jag haft min praktik, eller Verksamhets Nära Utbildning (VNU) som det så fint heter. Jag tänkte att jag kanske skulle berätta lite om vad de gör där och vad jag har fått göra under dessa veckor. Till och börja med har jag gått i skolan samtidigt som jag haft skola vilket innebär att jag varit på min praktik onsdagar, tosdagar och fredagar, varav måndag och tisdag spenderats till skola och skolarbete. Jag har haft sjukt kul på min praktik, alla är roliga, trevliga och välkommnande. Jag har kunnat känna mig som en av dem då de har räknat in mig i allt och smått räknat in mig i teamet dessa veckor. Senast i fredags på teammötet när alla gick igenom vad de för tillfället har fokus på tittade alla på mig och förväntade sig att jag skulle dra vad jag gör, även om jag bara är en praktikant som är där har jag haft uppgifter och självklart skulle jag dra vad jag just nu gör också. En sån liten sak gör verkligen att man känner sig välkommen och inkluderad.


 

Min egna arbetsplats under dessa veckor hos folkhälsoteamet

 

Ritning på strukturen kring folkhälsoarbetet som sker inom region Örebro län och då även för Sydnärke folkhälsoteam

 

Men nu till vad Sydnärke folkhälsoteam gör, vad jag fåt göra och vad jag lärt mig under mina veckor där. Sydnärke folkhälsoteam arbetar med de folkhälsorelaterade frågorna i de  fem sydliga kommunerna i region Örebro län, Hallsberg, Kumla, Laxå, Askersund och Lekeberg kommun. Själv bor jag i Hallsbergs kommun. De är sex personer som arbetar i folkhälsoteamet varav fyra är där hela tiden, och två av dem arbetar även inom ÖLIF, Örebro läns indrottsförbund. Det är en folkhälsostrateg, tre folkhälsopedagoger (som har gått samma utbildning som mig), en hälsoutvecklare (vilket är precis det jag utbildar mig till) och en barn och ungdomsutredare. Som ni ser skiljer sig titlarna lite men majoriteten av dem har samma utbildning som jag blir klar med nu till våren. Arbetet de utför skiljer sig men är alltid folkhälsorelaterad, de har olika ansvars områden som tillexempel barn och unga eller äldres hälsa. De har hela tiden flera bollar och uppgifter i rullning. Under de vekcor jag varit där har de anordnat en äldrekonferens om äldres hälsa, de har börjat planera inför intervjuer för att följa upp en enkät undersökning som görs i kommunerna bland unga, de har avslutat ett äldres hälsa projekt i laxå kommun, de arbetar hela tiden med integrering, olika säkerhets interventioner och policys m.m Som ni ser gör de massor hela tiden och det är svårt att förkalra vad allt innebär då jag är insatt i ämnet och är snart färdigutbildad och hänger ändå inte med hela tiden...

 

Jag har under dessa veckor fått vara med på massor av olika möten, intärna som sker med bara teamet kring de olika projekt de arbetar med men även externa. Jag har varit på statshusen i både Kumla och Askersund för möten kring olika saker. Bland annat kring ungdomars delaktighet och påverkan för att den ska drivas framåt då det är viktigt för folkhälsan. Jag har fått vara med på ett heldagsmöte kring barnfattigdom och arbetet med att ta fram en mal för att mäta den som de olika folkhälsoteamen i region Örebro län sammarbetr för att ta fram. Jag har fått göra intervjuer inför äldrekonferensen samt vara med på hela konferensen, lyssna på alla föreläsningarna och arbeta under den med lite diverse. Jag har varit med på utvärderingsmöten kring olika program, interventioner och projekt. Jag har fått träffa politiker och andra viktiga personer som kommer vara bra att ha haft kontakt med i framtiden. Senast i fredags satt och korrekturläste jag ett välfärdsbokslut för Laxå kommun där jag ändrade, fixade och dubbelkollade alla siffror och diagram med mera. 40 sidor var det så det tog en stund men gud så intressant det var, om politikerna efter att ha läst det inte inser hur viktitg det är att sattsa på folkhälsan för ekonomin i framtidens skulle vet jag inte hur tröga de är... Den här veckan ska jag hjälpa till att ta fram diagram och statistik kring faktorer som påverkar säkerheten och upplevelsen av dem för att se hur utgångsläget ser ut just nu i Kumla kommun.

 

Vet inte om något blev klarare av det här men det är de här jag har varit med och gjort under de senaste veckorna och det är varit kul, lärorikt och inte minst sagt intressant. Jag längtar tills jag får ett jobb och får arbeta med det här på heltid. Tänk att jag snart är färdigutbildad och kan börja jobba för att försöka göra Sveriges folkhälsa bättre och långsiktigt hållbar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards