Stina Svensson

Alla inlägg under maj 2013

Av Stina - 12 maj 2013 17:23

Helgen har för min del ägnats åt att fixa sommarhagar och tid med hästarna. I sommarhagarna har vi bytt dåliga stolpar, satt upp tråd som gått av och trillat ner under vintern och sett till så det är ström i alla staket. Nu har vi i varje fall fixat två utav tre hagar och den tredje är det inte mycket som ska fixas i för det har vi kollat! Hästarna har även fått börja gå ute på grönt gräs någon timme om dagen nu för att sakta vänja in sig på gräs istället för hösilage, i morse när vi släppte ut dem filmade jag även lite, det var knappast jätte mycket fart i dem men lite i varje fall.


Förutom hagarna har jag ju även ägnat lite tid åt hästarna, i går (lördag) så hade jag och Chimal en riktig mysdag med över en timmes borstning plus att jag med hjälp av torrschampoo gav mig på hans man och svans med målet att få dem lite mindre gula, lite bättre blev det men en dusch skulle inte sitta fel för hans del. Idag red jag Chimal för första gången på en vecka då han varit lite hård i en muskel på ena bakbenet. Vi har under veckan ägnat åt oss prommenader och massage. Jag red i varje fall barbacka för mamma en stund så vi kunde få hjälp med att allt är rakt och så, hittade lite saker att jobba på så nu ska sitsen tränas på en sits balansboll och det ska stretchas! Kungen fick även han lite ridning i paddoken av mig idag, Helene har ridit honom i veckan så det var väldigt kul att rida honom för första gången på en vecka, kan säga att han var på ett väldigt piggt och bråkigt humör men efter en del tjafs så lyckades vi med både skritt, trav och höger och vänster gallopfattningar från skritt! Nu ska jag skriva på ett arbete jag och Rickie ska redovisa på fredag!


     

Chimal efter försöket att få man och svans lite renare!

   

På promenix med världens bästa kille!

            Efter att jag varit och hjälpt farmor i trädgården i fredags blev det även en kort sväng på kumlamarken som resulterade i slushis och munkar!               Har desutom hunnit med att sortera lite bland mina/Chimals saker, var en sarlig blandning av läder utrstning, distans utrustning och diverse annat. Och det här är bara en del av alla grejer. Sen är det även en miljon schabrak och täcken, och det är bara mina saker i sadelkammaren!   

Lite saker till Star Trekk sadeln som inte används längre, två par olika tunnare paneler till sadeln (har de tjockaste på) och ett smalare framvalv som inte använts på ett par år!

   

TIPS!

Om sadeln inte vill ligga still mot det ni har under, lägg en bit "antiglid nät" (sånt man har under mattor) mellan så ligger det still. Har det mellan Chimals sadel och HAF paden, det ligger alltid still!



  Dagens utsläpp utav hästarna till sommarhagen!



Av Stina - 9 maj 2013 20:16

Idag fick jag ett sms från min kompis Camilla där det stog att jag skulle kolla instagram och facebook, vilket jag omedelbart gjorde då jag blev nyfiken. Väl inne på instagram som jag kollade först hittade jag en bild på min kompis där hon i sina träningskläder sitter barbacka på vad som ser ut att vara en ardenner. När jag sedan tittade på facebook så fanns det även en film där hon skrittar helt själv utan att någon håller i på hästen, tycker det är kul hur stolt man kan bli över att rida barbacka. Kan även tillägas att det typ är tredje gången eller något som hon rider/åker häst i hennes liv!


I varje fall fick hennes stolthet mig att tänka på första gången jag red barbacka och hur stolt jag själv var när jag äntligen vågade rida barbacka på en schettis på ridskolan för första gången, och hur jag fortfarande tycker det är en seger varje gång jag rider barbacka på en häst för första gången. Jag har en regel jag alltid hållit mig till med alla hästar jag ridit regelbundet, med ett undantag. Regeln är att jag minst ska kunna rida hästarna barbacka i paddoken, med alla förutom en har jag börjat rida barbacka inom de första månaderna och det var med Helge som jag aldrig red barbacka på. Vilket rätt och slätt har att göra med att jag aldrig red hnom utan att han stod käpp rätt upp på bakbenen minst en gång per ridpass. I varje fall är barbackaridning en alldeles speciell känsla, och jag älskar känslan av att vinna den lilla vinsten när jag för första gången rider barbacka på en häst, travar för första gången, gallopperar för första gången och när man även kan rida hela dressyr pass utan sadel. Vilket jag gör på både Chimal och Kungen vilket är hästarna jag rider just nu!<3


  

Barbacka på Chimal<3

 

Barbacka på Ceasar<3

      

W Helge, enda hästen jag aldrig ridit barbacka på

Har ingen bild på när jag rider Kungen barbacka, därför får ni en när Sandra gör det från ridlägret 2011  

Av Stina - 9 maj 2013 11:56

                   

Av Stina - 8 maj 2013 07:23

Lite blandade bilder från de senaste två veckorna!

            Lite grillning och sedan hockey med Camilla & Hanna i fredagskväll!     Söta "lilla" Klara         Elton njuter av våren    

Av Stina - 1 maj 2013 21:30

Är något jag antagligen inte kommer vara här på några dagar, har det väldigt tungt just nu, personliga skäl. Bli inte förvånade om det inte kommer någon uppdatering på ett par dagar, jag ska försöka uppdatera eller i varje fall slänga upp någon bild men förvänta er inget. Jag går igenom en tung period nu kan man säga men jag kommer att fortsätta blogga så fort den är över...


        Är otroligt tacksam för att han finns min älskade prins, han lyssnar alltid men dömmer aldrig!

Av Stina - 1 maj 2013 09:46

             

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards