Stina Svensson

Alla inlägg under augusti 2013

Av Stina - 21 augusti 2013 10:38

Av Stina - 20 augusti 2013 10:30

Min framtid är något jag tänker på med jämna mellanrum, speciellt när jag är på distanstävlingar som funktionär, groom eller bara och tittar. Men framtidsfunderingarna gäller så klart annat ochså, vad ska jag rikta min utbildning mot, vad vill jag jobba med när jag är klar med den, framtiden för Chimal osv. De funderingar jag har kring Chimals framtid är ganska simpla, förutom att jag aldrig kommer göra mig av med honom och att han alltid kommer komma först så har jag funderingar kring tävlande. Distansbanorna är han bortplockad från, förutom att jag funderar på om han kanske ska få gå KM men så finns ju även funderingarna kring andra tävlingsformer. Hoppning är uteslutet eftersom han för det första inte kan hoppa speciellt bra, är rädd för hinder och för det andra skulle med ganska stor säkerhet inte hålla för det. Men dressyr, ja vi harvar ju på hemma som vanligt, själv tycker jag att jag rider relativt mycket dressyr för att inte träna för något så funderingarna ligger kring att kanske någon gång kunna starta honom i någon lätt dressyr klass, kanske skulle funka? Det skulle ge oss något att satsa och dröma mot.


Sen är det framtidsplanerna inom distansen för mig, jag personligen är absolut inte klar som tävlingsryttare utan har endast tagit en paus tills jag har råd med en ny häst att träna och tävla. Så målet är att i framtiden skaffa åtminstonde en häst till och träna och tävla, jag har inte några tankar kring landslag som det ser ut just nu, kanske vem vet? Men målet är utan tvekan 160km, att rida och tävla 160km. Jag har sedan i början på mitt tävlande efter min första 120km haft målet och drömmen att rida 160km, tanken var så klart från början att det skulle bli med Chimal men det blir öppenbarligen inte alltid som man tänkt sig, så planerna förändras och skjuts upp men de är fortfarande kvar och det svalnar knappast. I år har jag för första gången på 1-2 år känt att jag saknar träning och tävling, att rida för att uppnå, att åka på tävlingar osv. Så ja i framtiden finns det minst en häst till och 160km. Haha, hade jag aldrig trott hösten 2005 när Chimal stod där i stallet en kväll när jag kom hem, det var ju mamma och Bosses nya distanshäst, jag letade ju hoppponny!

 

Av Stina - 19 augusti 2013 10:33

Av Stina - 18 augusti 2013 20:15

Konstig rubrik jag vet, men jag visste inte riktigt vad jag skulle skriva så det fick helt enkelt bli den. Red i varje fall dressyr på Kungen idag, på ett sett påminde hans pass väldigt mycket om Chimals som jag red igår. Han var ganska jobbig och faktiskt uppkäftig i början men efter en del skänkelvikningar, igång och avsaktningar, volter och serpentiner i skritt och trav började han lyssna riktigt bra. När jag tyckte han hade jobbat bra i traven ett tag tänkte jag att vi skulle testa lite galopp. Han är var inte riden på några dagar så jag var osäker på hur det skulle gå. Jo visst var han riktigt jäkla jobbig i början men det släppte efter lite jobb på volt, nog för att Kungens galopp varken är fin, långsam eller speciellt bärig så kommer det sakta men säkert. Idag kunde vi ta flera fattningar utan att han blev galen och vi kunde till och med sakta av riktigt bra vilket inte funkat sedan innan han stod under sommaren. Det kändes riktigt skönt och efter ett tag började han även söka sig neråt i galoppen även om han inte orkar stanna där är det ett rejält framsteg. Vi jobbar helt enkelt på och försöker bygga upp galoppen med samlade fattningar, inga springiga fattningar!

Av Stina - 17 augusti 2013 23:05

Passet med Chimal idag blev till slut riktigt bra. Senaste passen har Chimal varit grinig och kört upp huvudet när han inte fått som han vill så idag fick han för ovanlighetens skull gå med martingal på dressyrpasset. I början var han lite grinig och försökte med jämna mellanrum köra upp huvudet men efter en stunds tragglande med stopp, start, ökning och minskning i skritt kunde vi övergå till trav och där började allt släppa. när vi kom till galoppen jobbade han toppen, tog jätte fina fattningar och gjorde bra avsaktningar och lyssnade jätte bra. Känns så skönt när han slappnar av, lyssnar och använder sin power han har till att arbeta. Han är väldigt komplicerad att rida för det är så lätt att störa honom men när vi får det att stämma, ja då känns det fantastiskt!

bilderna är från innan vi började passet.

Måste förresten tipsa om min bästa lösning vid dressyr ridning som får mig avslappnad, fokuserad och mer inriktad på min ridning istället för hur hästen går. Det gör att ridningen och hästen går mycket bättre. Musik, jag har en lista på spotify med bara låtar jag tycker är bra att rida till. Det är definitivt inte mina favorit låtar men det är väldigt bra "ridtakt" i dem. Så i med hörlurarna och lyssna på, är ju på en ridbana så behöver ju inte oroa mig för trafik.

Av Stina - 16 augusti 2013 21:29

Nu är jag hemma igen från Linköping, Camilla och jag åkte hem på eftermiddagen efter en sväng på stan med lisa. Stannade så klart till och pussade lite på Chimal på vägen hem också.

Lisa utanför Bosses glassbar, gillar slogan "ett slick sen är du fast" som står på markisen!

Jag och Camilla

Riktigt god glass måste jag få säga!

Av Stina - 15 augusti 2013 17:26

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards