Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2014

YR-EM, Tjeckien Zabreh, del 2

Av Stina - 20 oktober 2014 06:15

Jag fortsätter nu berätta om när jag åkte ner till young rider (YR) - EM i Tjeckien 2006. Del 1 kan ni hitta HÄR. Jag har hunnit berätta lite om dagarna innan och så vidare så nu tänkte jag ta vid vid dagen innan tävlingen och morognmötena. Varje dag hade landslagledaren, landslagsveterinären de sex ryttarna och större delen av grommteamen morgon möte vid stallarna, där de pratade igenom diverse och tittade över hästarna. Veterinären såg över dem varje dag och de fick springa upp.

 

Två bilder ifrån morgonmötena dagarna innan tävlingen


Tror det var vid ett av dessa möten som funderingarna kring ifall jag eller Ebba kunde visa Liza Sundbergs häst i besiktningarna under tävlingen. Det bästa är om ryttarna själva inte gör det så de får lite mer tid på sig att vila då det kan vara ganska lång tid inne i besiktningarna på stora mästerskap på grund av mängden hästar där inne. Liza hade inte med sig någon groom som kunde springa med hennes häst så det blev så att jag skulle göra det. Jag var självklart super taggad men samtidigt hade jag aldrig träffat Liza eller hennes famlj innan vi kom till Tjeckien, jag hade aldrig visat en främmande häst på distanstävlngar bara mina egna, jag hade aldrig träffat hästen innan och det var ett mästerskap, att jag hade smått panik var milt sagt. Men samtidigt otroligt taggad för denna möjlighet och Lizas familj var jätte trevlig, de pratade med mig hur allt skulle gå till, jag fick träna på att springa och spendera tid med Liza och hennes häst Kristall. Ovanpå det så skulle Lizas pappa vara med i veterinärbesiktningen hela tiden så jag var inte ensam.


Dagen rullade på med mycket att göra med att göra i ordning i viloområdet, titta på banor, förbesiktningar och invigning. Det var väldigt kul att titta på besiktningarna då det var mycket fina hästar från många olika länder i europa. Häftigt att se så många bra hästar på ett och samma ställe.

 

Först har ni Annelie med Chimals syster Jade närmast kameran, sedan är det Linn med El Pepas (Peppe)

 

På båda dessa bilder är det Liza Sundberg med Kristall (Krille), hästen jag visade under tävlingen

 

I bagrunden på vissa bilder ser ni en läktare som blickar över besiktningarna, den första av dessa är tagen ifrån läktaren. Sen är det Annelie med Jade & Linn med Peppe

 

Tror att det är Charlotte som springer med Diila på första bilden och Liza med Krille på den andra


Som sagt det var besiktningar under dagen och de gick bra för alla ekipagen, alla svenska hästar såg jätte fina ut, det planerades inför tävlingen dagen därpå, jag skulle gromma med Lizas familj/team, Ebba skulle åka med Liselottes team/familj, Bosse åkte med Annelies och mamma skulle vara i grinden hela dagen och hjälpa Jane med all mat. Både 2006 och 2008 när jag varit med på young rider mästerskap har hela landslaget haft gemensam mat som en specifik person fixat med hela dagen och det är verkligen toppen! Dagen innan bestämmdes det även vilka hästar som skulle gå i laget då det är endast fyra som gör det, de andra två rider endast individuellt, de som rider i laget rider så klart  individuellt också. De som red i laget under tävlingen var Annelie/Jade, Linn/Peppe, Charlotte/Diila och Liselott/Heroika.


När allt var fixat och klart var det dags för invigning på kvällen, vi var på en lokal fotbolls arena där de hade lite uppvisningar och alla landslagen fick komma in på arenan.

         

Ja, det var väll mer eller mindre det som hände dagen innan tävlingen och det är de bilder jag har ifrån dagen innan, jag kan säga att dagen var häktisk och jag var nervös inför tävlingsdagen hela dagen så jag var sjukt trött när jag gick och la mig, men det var inte mycket tid för vila för dagen därpå var det tävlingsdag och ryttarna skulle rida 120km. I nästa del kommer jag skriva om tävlingsdagen.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards