Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 11 maj 2015

Relaterade känslor

Av Stina - 11 maj 2015 21:36

Är det inte konstigt hur vissa saker väcker en viss känsla hos oss? Jag tänker då på hur vi relaterar en specifik sak till något och det då kan väcka en speciell känsla hos oss. Som exempel är när jag hör radiokanalen P3:s trudelutt som hör ihop med deras nyheter. Just den slingan gör att får en känsla av trötthet och att jag skulle vilja ligga i sängen och sova. Det verkar kanske ganska konstigt, men det har en bra förklaring.
 
När jag jobbade med att städa på miljöteamet under 2012 och sommaren 2013, satte jag mig i bilen strax innan halv sex och körde till jobbet varje vardag. Jag var sjukt trött varje dag, speciellt när det var mörkt ute och jag fick jobba för att hålla mig pigg nog att köra bil. Kopplingen är att jag varje morgon precis satt mig i bilen lagom tills halv 6 nyheterna och just denna ljudslinga gick på P3 och varje morgon kände jag att jag var så trött och mycket hellre skulle vilja ligga i sängen. Därför får jag precis denna känsla när jag hör just det ljudet, oavsett om det är mitt på dagen och jag är pigg, för bara några minuter får jag känslan av att vilja krypa ner i min säng.
 
Jag har en till sån udda koppling som väcker en viss känsla. När jag tävlade som mest i distansritt, jag tävlade och tränade 2-3 hästar hela veckorna samt att jag gymmade och simmade. Jag var i skolan på dagen och om jag inte red minst en häst efter skolan var jag i gymmet eller simmhallen. När jag kom hem vid ungefär klockan 7-8 på kvällen pluggade jag och sen hade jag ledigt runt 8-9. På helgen var jag i stallet hela dagarna och red 2 eller 3 hästar både lördag och söndag. Under denna tid gick jag på tydliga rutiner och scheman för att allt skulle gå ihop och när jag hade tid över var det elevrådsstyrelsemöten som gällde under större delen av gymnasiet.
 
Men, på kvällen när jag kom hem och hade pluggat klart, om jag hade tid och orkade innan jag gick och la mig så tittade jag på en specifik tv serie. Jag hade börjat titta på True Blood, introt till serien är en specifik låt gjord av Jace Everett och den låten väcker en väldigt speciell känsla hos mig. Jag får en känsla av lugn och ro, av total avslappning och som att allt bara är helt perfekt under denna stund. När jag tittade på denna serie fick jag min lugna ro där inget annat existerade och min vardag var på något sätt helt perfekt under denna period i mitt liv, därför väcker denna låt fortfarande samma känslor. Jag tycker det är häftigt hur vissa saker kan relatera till specifika känslor och upplevelser, det är underbart. När jag behöver en stund av mental avslappning, ja, då lyssnar jag på denna låt.
 
Jace Everett - Bad Things
Intro till tv serien True Blood

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards