Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2014

YR-EM, Tjeckien Zabreh, del 3

Av Stina - 22 oktober 2014 15:00

Efter att ha berättat om allt som pågick i Tjeckien dagarna innan tävlingen när jag var där och visat bilder är vi nu framme vid tävlingsdagen. Om ni inte läst och tittat på bilderna ifrån del 1 och 2 kan ni göra det HÄR (1) och HÄR (2). Nu fortsätter jag helt enkelt berätta om när jag var nere på Young Rider (YR) EM i Tjeckien, Zabreh 2006. Det var sex svenska ekipage där, Liza Sundberg/Kristall (Krille), Kim Klotz/Agimus, Annelie Eriksson/Jade, Linn Gustavsson/El Pepas (Peppe), Chalotte Tillmann/Diila och Liselott Friederich/Heroika, de fyra sistnämda var de som red i laget.


Kommer inte ihåg när klockan ringde på lordagen när det var dags för tävling men tidigt var det. Eftersom vi bodde på samma ställe som de flesta ryttare och deras team så åt vi frukost som vanligt sedan åkte jag till tävlingsplatsen med Liza och hennes familj eftersom det var henne jag skulle grooma åt. Allt var fixat dagen innan så det som skulle göras innan start var bara lite småsaker som Lizas familj tog hand om när jag istället följde med henne till stallet för att göra i ordning Kristall för starten. Både Liza och Krille var lugna och fokuserade när vi sadlade och gjorde i ordning honom i hans box. Hon pratade inte jätte mycket vilket absolut inte är kosntigt. Jag kan vara likadan. När Krille var färdig tog Liza ut honom och satt upp. Men vi gick inte ner till starten, han kunde vara ganska jobbig när starten gick så hon hade bstämmt sig för att starta efter alla andra. Vi var på hör avstånd till starten så några minuter efter att vi hört att starten gått gick vi ner och Liza red iväg på Krille med 120km framför sig.

 

Vet inte ritkigt när denna bild är tagen men jag tror det är på täten under första slingan

 

På denna bild kan ni se mig ge Liza en kylflaska till Krille under första slingan, bakom henne rider Kim på Agimus.


Första slingan gick bra och Liza red på bra på den tufffa banen, alla svenskar var godkända i första besiktningen och när Liza och Krille kom in var jag skit nervös, jag skulle ju besikta Krille för första gången. I första grind hade inte  startfältet hunnit sprida ut sig speciellt mycket så det var massor med hästar överallt, det hälldes vatten kors och tvvärs, mycket rop och prat. När Krille pulsat in trodde jag det skulle bli lugnare i besiktningen med folk och hästar, men det var de inte. Det var hästar som väntade på att besiktas överallt, tror vi fick vänta flera minuter på att ens pulsas. Men besiktad blev han och bra gick det, han stod stilla med mig nästan hela tiden och uppspringningen gick bra.

       

Första bilden är jag & Krille i första besiktningen när vi får vänta på vår tur och de andra två är två olika tillfällen när jag springer upp med honom under dagen.

 

Resten av dagen flöt på bra för Liza och Krille, de red på bra, höll ett jämnt tempo och alla besiktningar gick bra. Två svenskar blev uteslutna under dagen, den första var Kim och Agimus, tror de åkte ut i andra grind efter 70-80km och den andra var Liselott och Heroika som fick bryta efter att de blivit påridna på banan och Heroika skadade sig och blev riktigt uppskakad. Det gick bra med dem. En svensk, Charlotte fick en tappsko på Diila och sänkte sitt tempo drastist då Annelies (som red Jade) pappa stannade kvar på bananoch hjälpte till att slå på den så de kunde fortsätta.

 

Annelie/Jade och andra bilden Linn/Pepe när de tagit sig upp för en utav de största backarna på tävlingen. På bilden med Linn kan ni se alla groombilar långt ner, långt bort i bakgrunden.

 

Här är Liselotte/Heroika & Liza/Kristall påväg uppför backen.

Sen är det lite bilder ifrån viloområdet tagna under dagen.

 

På bilden nedan är det Linn, hennes häst Peppe och delar av teamet. Men bakom till vänster kan ni se mig med Kristall.

 

Den här bilden är tagen när vi väntar på att grooma Liza/Krille på sista slingan, jag upptäckte att jag hörde i asfalten när det kom hästar, eftersom jag var en bit ifrån de andra med kylflaskan så la jag mig helt enkelt ner och vilade då jag var helt slut. Och det fick så klart Lizas pappa en bild på. Så, så här ser en groom ut efter att ha vart med på sitt första stora mästerskap och visat en häst i besiktningen efter ungefär 110km:

  

I mål kom Liza och Krille, Krille fortfarande pigg och Liza fräsch och glad. Vet inte vilken plats de kom på eller i vilken ordning av de svenska ryttarna de kom men godkända blev de. Det var deras första av flera mästerskap, både som young riders och seniorer, varav jag var med som groom på nästa i Spanien med. Bästa svensk blev i varje fall Annelie på Chimals syster Jade. På bilden nedan har Liza precis sprungit klart (vilket hon gjorde själv i slutbesiktningen då hon ändå ridit klart) och blir alldeles strax godkända efter 120km. Det är jag som står med ett täcke i famnen.

   

 

Avslutar detta inlägg och de tre inläggen det blev om YR-EM i Tjeckien, Zabreh 2006 med en bild på en tradition, när ett ekipage blivit godkänt slängs de i ett av de stora vattenkaren med kläder och utrustning på. Det enda som brukar få åka av innan är GPS, pulsklocka, mobil och liknande. Är man godkänd åker man i vare sig man vill eller inte!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards