Stina Svensson

Alla inlägg under april 2014

Av Stina - 26 april 2014 19:26

Idag har jag och Chimal haft våra två bästa mil på 3år tillsammans. Jag har saknat tävlandet (speciellt med Chimal) mycket mer än jag trodde. Vi red första slingan på 12km/H i sällskap med Timmy och Enzo, Chimal skötte sig som en prins och gud vad härligt vi hade tillsammans. Chimal var pigg in till vet. grind så på så sätt var det inga problem men när vet. bad oss springa en till gång visste jag redan då att nu bryter vi även om vi blir godkända, för nått såg hon uppenbarligen.

Jag är jätte nöjd ändå, det var inte direkt några fel på honom, då veterinären som uteslöt oss är vår hemmaveterinär stog vi och prata en stund hon sa att det inte är några problem han är bara trött i bakbenen. Det blev ändå en riktigt bra tävlingsdag och allt flöt bra även om vi kom iväg hemifrån lite sent då Chimal krångla med lastningen och bilen inte ville starta först. Men tack för en bra dag mamma, som kom och hjälpte till när hon hann och Erica o Eleonora som gjorde ett toppen jobb som groomar, första gången för dem båda på en distanstävling. Nu ska jag för första gången på en månad äta kolhydrater och godis. Påsk har varit en pina, suttit där och titta på alla andra ätit allt gott. Men nu har tävlingen varit, några kilo borta och jag har två fusk dagar innan jag är påt igen!

Av Stina - 25 april 2014 19:15

Ja det är de. Den här dagen har gått sjukt fort med handlande, packning, fixa stall och transport, duscha Chimal, fläta honom och fixa det sista inför i morgon. Duschningen idag gick helt fenomenalt bra, jag kan ju inte binda upp Chimal när jag gör saker han tycker är läskiga då han får panik när det tar emot i grimskaftet så det är inte det lättaste att duscha honom med tanke på att han i princip aldrig står still och ovanpå det avskyr att bli duschad. För några år sedan insåg jag att precis som med lastningen att det ändå går bäst när jag gör det själv. Och idag, idag gick det helt otroligt bra, han trampa runt lite när jag börja duscha honom, sen stog han blixt stilla tills det var dags att schampoonera, trampade bara runt lite en stund sedan stog han still tills allt var avsköljt och jag skrapat av honom. Han varken kastade eller reste sig en enda gång, det har aldrig hänt de är helt otroligt! Så jävla roligt.


Sen när jag stog och flätade honom kom jag ju på att jag måste göra en inbakad fläta i svansen så jag kan sätta i en röd rosett, höll helt på att glömma den. Det märks att jag inte tävlat Chimal på 3år, den hade varit jobbig att vara utan! Annars har allt annat också gått bra idag, uppsprigningen gick toppen och allt är bra inför i morgon. Jag ska vara i stallet vid 6 så det blir en tidig morgon. Nu har jag hunnit bli riktigt nervös, såg när jag fyllde i hans tävlingsbok att idag den 25:e april var det exakt 3år sedan han sist tävlade så i morgon är det 3år + en dag sedan han var på tävling. Det är bara att hålla tummarna och tänka positivt som Sandra sa till mig idag! Blir jätte glad om även ni håller tummarna för oss i morgon, hoppas verkligen att det ska gå bra.

 

Nyduschad liten Chimal<3

Av Stina - 25 april 2014 13:38

Nu kommer inlägget med vad Chimal åker i när vi ska till tävling. Han har i princip alltid åkt i samma "utrustning" under alla tävlingsår och inget har ändrat sig till den här gången även om det är 3år sedan han tävlade sist. Från början när han tävlade hade han alltid bomull i öronen för att han var så ljudkänslig, då hade han det även hela tävlingarna när jag red också. Men allt eftersom blev han mindre och mindre ljudkänslig så sedan ca: 5år tillbaks använder jag aldrig bomull längre. Men nu till det han faktiskt har på sig.

Först ut kommer så klart grimma och grimmskaft. Och ja han åker i nylongrimma, och ja jag har ludd på den. Anledningen är för att han inte ska få skav och den ska vara bekvämare.

Sen kommer vi till svansen, först lindar jag den och ovanpå det har han ett svansskydd. När Chimal åker transport hänger han liksom på rumpan bak på lämmen. Så har jag inte ordentligt med skydd på honom skaver han på svansen och svansroten.

Han åker i princip alltid med ett täcke på sig om det inte är jätte varmt i transporten. För det mesta åker han i ett back on track nättäcke, då är han varm och uppmjukad i musklerna när vi kommer fram till tävlingen.

Och sist men inte minst har han så klart på sig transportskydd. Det är ett par riktigt välanvändna skydd, minst sagt. Jag älskar dem och det är de enda jag hittat som passar Chimal bra och som han inte stör sig på när han går i dem. Hoppas jag någon gång ska hitta ett par till som passar honom bra innan de trillar isär.

Av Stina - 25 april 2014 11:38

Är uppe i stallet, har varit hö ungefär en och en halv timma. Innan jag åkte upp hit passade jag på att handla inför tävlingen när Sojas (vårat ICA) öppnade. Tänkte att det är skönt att få handlingen gjord på förmiddagen när det inte är speciellt mycket folk där. Men sen jag kom upp i stallet har jag packat och plockat lite. Jag har fixat med transporten och plockat fram det Chimal åker i i morgon.

Fin liten hög inför avresa i morgon. Jag gör ett inlägg senare där jag visar vad han åker i tänkte jag. Nu blir det lite lätt lunch innan jag fortsätter fixa med diverse inför tävligen.

Av Stina - 25 april 2014 09:15

Efter flera års tävlande har jag fått in väldigt klara rutiner i hur dagen innan tävling ser ut. Självklart beror det lite på om tävlingen är dagen innan eller om det är avresedag, hur långt hästen ska gå osv. Men det ser näst intill alltid likadant ut.


De saker som jag ska göra under dagen är att handla till matsäcken, Chimal ska duschas, gå på prommenad, flätas och springas upp med. Uppsprigningen gör jag för att vara säker på att han är helt fräsch innan vi åker. Jag packar allt som går att packa dagen innan. Lägger fram mina kläder till tävlingsdagen och det Chimal ska åka i, jag gör även i ordning transporten ordentligt. Jag fixar med matsäcken på kvällen och planerar allt in i minsta detalj till tävlingsdagen. Jag går igenom alla tider i huvudet tusen gånger, kör igenom rutinerna med de groomar jag har med mig och går succesivt igeom tävlingen i mitt huvud. Jag är en väldigt nervös tävlingsmänniska och allt det här gör jag för att så lite som möjligt ska kunna gå fel och göra att min nervositet kommer fram. Jag mår mentalt mycket bättre av det här och det är så mycket lättare att komma till tävlingen possitiv om du vet precis vad du ska göra när du kommer fram.

    

Av Stina - 24 april 2014 15:25

Nu är det inte världens bästa bilder men det är ganska stor skillnad i skick på de två bilarna. Den skrotiga, har vi helt enkelt kallat för skrotbilen sen jag var liten och den andra köpte pappa i sommras.

Av Stina - 24 april 2014 13:56

Har varit i stallet på förmiddagen, vilket innebär att Chimal har fått komma ut på sin sista ridtur innan tävlingen. Det blev en skrittur idag och i morgon går jag ut och går med honom efter att han fått duscha. Vad ska jag göra resten utav dagen da? Strax ska jag och pappa åka iväg och hämta en utav hans Ford Falcon, den har stått i ett stort garage utanför kumla över vintern. Sär har han även en till likadan bil fast i bra mycket sämre skick står. Den har han haft sedan han var ung, det är i princip bara ett rostigt skal, han har tagit isär den en gång och hittills inte orkar renovera den. Men säljer för han inte... Sen har han en till av samma sitt i knappt bättre skick står här hemma. Men när vi gjort det vet jag inte riktigt vad jag ska göra än, så det får jag helt enkelt se!

Av Stina - 24 april 2014 09:40

Nu menar jag inte drömmar som i vad jag drömmer om i framtiden utan drömmer som i vad jag drömt i natt. Det började med den mest obehagliga och läskigaste drömmen jag haft på länge, på flera år, för att göra den kort trampade jag på något och ett helt bo med svarta ormar dök upp. De var överallt! Jag har aldrig vaknat så fort i hela mitt liv, jag hade andan i halsen och det var precis så jag inte skrek högt i panik när jag vaknade. Som tur var upptäckte jag preccis innan jag skrek att jag satt i min egen säng. Efter att försökra mig om att det inte fanns några ormar på mitt rum och jag lyckats lugna mig igen, kunde jag somna om... För er som inte vet, jag har ormfobi, värre mardröm vet jag inte om det blir, det finns inget jag är så rädd för som ormar.


Sen drömde jag en typisk dagarna innan tävling dröm. Jag har alltid haft såna där underliga där allt går fel och jätte sakta fast man stressar som bara den för att hinna i tid och hinner ändå inte. Men den här gången hade jag startat och allt gick fel i början på banan. Jag kommer inte ritkigt ihåg vad men jag var jätte frustrerad. Utöver det minns jag att Chimal var jätte jobbig och inte lyssnade ett dugg... Sen minns jag inget mer. Den drömmen är igentligen inte någon mardröm utan bara otroligt jobbig. Två jobbiga drömmar på en natt, som om det inte räkte med mardrömmen om ormar!

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards