Stina Svensson

Alla inlägg under april 2014

Av Stina - 4 april 2014 13:49

Har precis kommit hem från stallet, det blev en riktigt produktiv förmiddag där jag han med en del. Jag började med att raka Chimal idag, trotts att jag har honom lös i gången och att han är jätte kittlig går det jätte bra att raka honom själv, måste säga att det är riktigt skönt! Visst, min rakning kanske inte är den vackraste men den fungerar jätte bra till sitt syfte.

Visst ser han fin ut på bilden? Jag ritar alltid med griskrita innan jag rakar hästarna för att sidorna ska bli så lika som möjligt! Efter det blev det ett dressyrpass på Chimal, det gick riktigt bra det med. Förutom att han var lite för på i galoppen och galoppfattningarna lyssnade han jätte bra. Och efter det klämde vi även in lite lastträning. Sist jag åkte med Chimal var han ett riktigt monster att lasta ur, han har alltid varit krånglig vid urlastningen men det var extremt sist. Så nu är det träning som gäller inför tävlingen. Jag stallde på honom två gånger, som vanligt trampade han runt och protesterade lite innan han gick på, det gör han jämnt... Och urlastningarna gick jätte bra, han kastade sig bara mot bakbommen en gång per urlastning, vilket med Chimal räknas som fullt godkänt! Med lite träning kanske det kan bli bättre, som det var förr när han åkte mycket. Det som är riktigt skönt med Chimal är att jag kan lasta och åka helt själv med honom, det är bara vid urlastnigen det är skönt att ha någon med som bara håller koll på hans grimmskaft så han inte trasslar in sig när han står och kollar, det har han nämligen lyckats med... Men annars går det toppen att vara själv!

Lilla trollet<3

Av Stina - 3 april 2014 15:04

Har suttit och pluggat uti det fina vädret idag!

Av Stina - 3 april 2014 09:26

Den här månaden har verkligen varit en enda stor katastrof för mig. Kungen är halt, det gick urkast på salstentan och omtentan är planerad till tävlingsdagen, och det här är bara lite av de grejer som gått åt skogen som känns skit den här månaden. Ovanpå det har jag som start på denna dag och toppat av den senaste tidens katastrofala känsla och fått min första parkeringsböter... Suck! Det märks på mig själv att jag haft för mycket i huvudet då jag om jag varit uppmärksam kunnat undvika den där jäkla bötern. Den har förstört hela dagen och nu ska jag lyckas hålla mig intresserad på en föreläsning!

Av Stina - 2 april 2014 12:38

Red dressyr barbacka på Chimal idag och det gick verkligen suveränt. Han lyssnade fint både fram och tillbaks vilket han inte brukar göra. Antingen brukar han vara lite smått åt det sega håller eller lite åt det för pigga när vi rider på ridbanan. Han gick även jätte mjukt och fint, jag tror distanspassen har gjort honom bra! Det blev visseligen ett ganska enkelt pass eftersom han gick 15km igår men jag kände inte att jag behövde pressa honom en massa när det gick så bra, vi tog snarare vara på den bra känslan!

 

Av Stina - 2 april 2014 09:00

För er som följt bloggen ett tag vet ni att jag väger ganska mycket och har gjort det ett par år. Jag började gå uppåt i vikt när jag slutade med fotboll som tonåring. Jag höll mig i ganska bra vikt under de år jag tävlade aktivt men sedan jag började dra ner på tävlandet för 3-4år sedan har jag gått upp ganska mycket i vikt. Och ja självklart är detta något som är jobbigt för mig inte minst för Chimals skull. Jag har alltid tyckt min vikt varit jobbigast för hans skull. Samtidigt har Chimal, när jag tävlat honom varit min bästa motivation för att gå ner och hålla min vikt. Nu da, när jag plötsligt bestämt mig för att ta ut honom på banorna och väger mer än jag gjorde när han sist tävlade? Ja jag är väldigt orolig för hur min vikt kan komma att påverka honom, han är van vid att bära mig i skritt i 2timmar utan problem men nu ska vi rida 40km...


Så för att göra så gott jag kan nu när jag återigen har Chimal som en super motivation har jag sedan förra veckan när jag tog beslutet att tävla honom satt mig själv på super diet. Allt godis, sött och snacks är struket, alla kolhydrater är borta och till större delen av dagen äter jag protein och sallad. Självklart motionerar jag också. Jag vet att det på dessa få veckor antagligen inte kommer göra speciellt stor skillnad men jag tänker inte "råka" gå upp ett gram och om jag har tur kan jag hinna tappa i vikt. Även om det är pyttelite och knappt gör någon skillnad ska jag göra allt jag kan för att minska Chimals börda! Och ja jag borde tänkt på detta innan, jag vet. Men jag har svårt att motivera mig, men nu finns motivationen där, jag gör det för Chimal och jag ska göra allt jag kan!

 

Först: en bild tagen för typ en månad sedan och den andra är jag på skolavslutningen i 9:an innan jag började gå upp i vikt.

Av Stina - 1 april 2014 19:49

Då Kungen som skulle gått 40km CR på Finnerödjaritten inte är fräsch har jag nu bytt häst till tävlingen. De andra hästarna hemma är som ni säkert vet pensionerade från distansbanorna sedan några år tillbaks, men eftersom vi redan anmält oss och allt mer eller mindre redan var betalt när Kungen visade sig ofräsch ville jag inte strycka mig, dels för att jag inte bara ville "kasta" bort pengarna och dels för att jag är så jäkla sugen på att tävla. Det här är anledningen till att Chimal sista veckan fått göra en 10km runda och igår en 15km runda i 11-12km/h. Han har gått riktigt bra och pulsat ner fint. Idag tittade mamma och jag på honom, han fick springa på rakt spår och på longerlina ouppvärmt för att se hur han reagerat på att gå längre än han gjort på två år.


Han såg super fin ut idag, så nu har ja bytt häst till FInnerödjaritten och Chimal är officiellt anmäld till Finnerödjaritten 40km CR, min första tävling på två år och Chimals första på tre år då jag valde att pensionera honom. Det kan självklart inte bli roligare än att få tävla min lilla prins igen, jag är smått i extas då jag varit säker på att jag aldrig mer skulle få tävla honom. Samtidigt är jag otroligt nervös och orolig, jag svor på att aldrig tävla honom igen med rädsla för skador. Veterinärerna har hela tiden redan för tre år sedan sagt att det inte ska vara några problem att tävla honom, men jag var/är orolig. Den oron är inte borta, jag är orolig för att något ska hända och att jag är för tung. Han är van vid att jag alltid rider honom men inte i 4timmar med 30min paus. Han är stark och vältränad så på det sättet är jag inte orolig men han har som sagt inte gått mer än 15km på en och samma gång på 3år. Jag har bestämt mig att vi åker dit och testar, tar det lugnt och absolut inte pressar honom, vid minsta lilla osäkerhet kommer jag bryta.


Det ska bara bli kul att få åka och tävla, och ovanpå det tillsammans med Chimal! Men sen finns det en sak till jag funderar på, tänk om det går bra, tänk om vi blir godkända, vad gör jag då?!

  

Chimal och jag på sista tävlingen han var på, Vedemaritten 2011, 80km*CEI 

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards