Stina Svensson

Alla inlägg under april 2014

Av Stina - 19 april 2014 08:42

Igår hann jag med en del måste jag få säga själv. På morgonen/förmiddagen lyckades jag och Chimal med ett relativt bra dressyrpass. Känns som om det var evigheter sedan det inte kändes katastrof dåligt så det var riktigt skönt. På eftermiddagen åt vi påsklunch hemma hos mamma. Även min mormor, moster, morbror och deras två barn kom vilket var trevligt då jag inte träffat dem på jätte länge. På kvällen åkte jag och Viktor hem till några kompisar i Hallsberg och grillade. Idag blir det stallet nu på förmiddagen och påskmat hemma hos farmor senare idag. Det enda tråkiga med den här påsken är att jag inte äter något onyttigt. Jag dricker inte musten, äter inte godiset äter inte Jansson och igår hade mamma gjort en jätte fin påsktårta som såg riktigt god ut. Eftersom jag inte åt av den utan nöjde mig med mitt kaffe får jag gå på vad de andra sa om den, men den var tydligen god!

Av Stina - 17 april 2014 10:48

Gårdagens 10km runda med Evelinn var jätte trevlig. Vi red på i lite varierade gångarter men mestadels skritt. Varken RB eller Chimal ansträngde sig men eftersom Chimal snart ska tävla ville jag ta det riktigt lugnt. Det tog ungefär 1 timme och en kvart att rida den. Alltid trevligt med sällsap på lite längre rundor och Chimal verkligen njöt av att kunna gå bakom en annan häst stundtals, han är mycket skönare att rida då, inte lika mycket hoppande och farande. Dock var det lite svårt att få honom att trava då han bara ville galoppera. Om ni undrar vem Evelinn är föresten hittar ni hennes blogg HÄR, hon är sjukt duktig på att rida och tävlar RB i dressyr.

 

På eftermiddagen åkte jag in till Örebro, satte ig på bibliotket med Irma till 8 på kvällen när det stänger och pluggade. Fick ganska mycket gjort på PM:er vilket var skönt. På morgonen har vi gjort våra stress föreläsningar och nu sitter vi på biblioteket och kommer vara kvar här till 3. Anledninngen till att vi inte sitter längre är för att biblioteket stänger vid 3 idag, lite surt men är det påsk så är det. Tyvärr öppnar det inte förens tisdag igen och då kan jag inte åka hit så risken finns att jag komemr få sitta här typ hela onsdagen för att skriva klart PM:et. Men det gör ingenting för sen är det tävlingsdags!

Av Stina - 16 april 2014 09:38

Nu är de bara en och en halv vecka kvar till Finnerödjaritten. Jag känner mig bara mer och mer taggad. Idag blir det sista lite längre passet för Chimal innan tävlingen. En utav grannarna till mamma, Evelinn ville följa med mig ut och rida 10km så det ska vi göra idag. Vi ska bara ta det lugnt eftersom Evelinn inte rider distans. Det blir alldeles lagom för Chimal att komma ut på en lugn en mila runda nu och sedan bara göra lugna pass och dressyr fram till tävlingen. Jag blir mer och mer taggad för varje dag inför tävlingen samtidigt som jag är grymt nervös...

Av Stina - 15 april 2014 13:14

Det är ganska ironisk att den delkurs jag just nu läser är stress och stresshantering med tanke på att jag känt mig stressad ett bra tag. Jag har suttit på universitet sedan 9 i morse tillsammans med Irma och Klara. Klockan är nu strax efter 1 och vi jobbar fortfarande på. Vi har haft en paus på strax under en timme då vi passade på att äta lunch utomhus i det fina vädret. Träffade föresten på en kyckling i mänsklig storlek som delade ut reklamblad och godis.


Jag har faktiskt jobbat på ganska bra idag, jag har planerat klart min föreläsning om stress, bestämt vad jag ska använda för övning och ska bara skriva utvärderingen på den efter sedan. Det känns lugnt och bra med tanke på att den ska in nästa vecka torsdag. Nu har jag precis börjat med PM:et på 5 sidor som det desvärre är mer jobb med... Det ska vara inne på onsdag så det känner jag mig lite stressad över men det skulle kunna vara värre antar jag. Till något lite roligare, det är nu under två veckor kvar till Finnerödjaritten och 40km CR med Chimal!

 

Av Stina - 14 april 2014 22:13

Idag i skolan har vi förutom två föreläsningar om stress haft lite praktiska övningar. Föreläsningarna var grymt intressanta, en var med en hälsoutvecklare på universitetssjukhuset, alltid kul att få höra lite om hur jag kanske kan komma att arbeta i framtiden. Den andra var med en utav lärarna från Idrottsutbildningarna, han pratade om den asiatiska synen på stress och hanteringen av den. Det var sjukt intressant och jag hade lätt kunnat sitta och lyssna på honom i mer än två timmar. Men istället fick vi i två timmar göra lite praktiska övningar som han gick igenom med oss. Det innebar att vi fick prova på Chi-gong, Thai-Chi och lite annat. Tror det var de i varje fall... Han drog så många olika namn så det blev lite rörigt. Det går i varje fall att säga, att efter två timmar med avslappningsövningar, ligandes på golvet och endast fokusera på avslappning och sin egen andning var jag inte speciellt pigg på att köra de 4milen hem. Men det var intressant och lite avslappnande, dock har jag svårt att focusera på endast min andning och försöka jobba bort alla tankar som far runt, får nog träna lite på det. Att kunna slappna lite bättre skulle inte sitta fel.

  Blev lite glass i solen under lunchen idag!


Har varit i stallet en sväng idag även om jag inte ridit Chimal, passade på att titta lite på mammas Trekk ridpass hon höll i idag för sina elever. Jag förstår inte grejen med Trekk men de verkade ha riktigt kul och det är ju alltid bra. I morgon blir det skolan igen men inga föreläsningar, jag ska sitta och plugga, jobba på min föreläsning och skriva PM tillsammans med Irma och Klara.

 


Av Stina - 14 april 2014 08:53

Av Stina - 13 april 2014 18:19

Jag kanske är lite konstig i vad jag finner avslappnande. De flesta jag slappnar av genom typ massage, sola m.m Men inte jag! Det mest avslappnande jag vet är att planera saker och vika tvätt. Jag kör på musik på hög volym och viker tvätten i lugn och ro, är otroligt rogivande tycker jag. Och planera saker, ja det är min grej, älskar att skriva packlistor och packa. Speciellt till hästsaker. Det är så jag slappnar av inför tävling, packa. Jag älskar det, det är helt underbart och jag kan hålla på i timmar och till och med dagar. Jag vet jag är konstig men jag antar att jag är som jag är...

 

Av Stina - 13 april 2014 17:16

Eftersom mamma och Bosse har byggt/bygger en trekkbana på dreas mark så passade jag på att gå dit med Chimal idag. Jag tycker själv inte att det är speciellt kul med trekk och Chimal är definitivt inte rätt häst för det då han är rädd för det mesta vad trekk innebär. Men eftersom jag tänkte arbeta honom från marken idag bestämde jag mig för att vi lika gärna kunde gå till trekkbanan då det finns uppbyggda hinder. Chimal är långt ifrån någon hopphäst, han är rädd för de flesta hinder och har absolut ingen hoppteknik, och tro mig jag har verkligen försökt få honom till att bli en hygglig hopphäst för flera år sedan, men det har aldrig riktigt funkat. Ovanpå det bestämde jag mig för att det var sluthoppat uppsuttet när han fick en ansträgning på senan för 3-4år sedan, i samma veva som jag pensionerade honom från distansen. Jag har hoppat 70cm på honom och det var en upplevelse i sig. Jag tyckte inte 100cm kändes ett dugg högt med Pysen som var mindre än Chimal, men 70cm med Chimal känndes otroligt högt... Låter löjligt jag vet men så är det.


Trotts detta tycker Chimal det är ritkigt kul att hoppa när han väl får göra det. Han blir helt galen och far runt. Därför är det riktigt kul att låta honom hoppa typ 50cm med mig brevid. Så vi gick helt upp till trekkbanan och provade några av hindrena.

   

Delar av trekkbanan, syns kanske inte jätte bra på bilderna!

 

Mattan var riktigt läskig enligt Chimal och det tog en bra stund innan jag fick honom att sätta en fot på den. Men envis som jag är höll jag på till en fot hamna på den och då gav jag mig. Bättre gick det på bron Bosse byggt, tror den är ca: 3m. Till och börja med när jag försökte få upp Chimal på den hoppade han bara tvärs över den, vilket han fann väldigt kul. Jag försår honom helt, det är alltid roligare att hoppa! Men efter lite övertalning fick jag upp honom och han gick lugnt och snällt på hela bron utan att bry sig det minsta flera gånger. Jag kan inte låta bli att minnas första gången han gick över en järnvägsövergång i trä. Han fick totalpanik när han hörde ljudet av sina hovar på trät. Tog flera år innan jag kunde sluta dra honom över träbroar men nu för tiden går det bra även om han ibland reagerar på ljudet.

     

Ett väldigt roligt hinder enligt mig och Chimal, två halmbalar med ganris på, passa honom perfekt. Han hade jätte kul, lite för roligt då han började fara runt riktigt mycket och glömde för en kort stund bort mig i andra änden på grimmskaftet. Men det är så kul när han släpper loss och bara leker, älskar att se honom försöka sätta fart på de andra i hagen så han får någon att leka med, han kommer nog alltid vara ett litet barn!

    

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards