Stina Svensson

Alla inlägg under april 2014

Av Stina - 24 april 2014 09:15

Den ridning jag gör med Chimal under veckan är otroligt lätt och icke ansträgande. Jag vill inte att något ska råka hända eller att han ska kunna skada sig av någon anledning. Nu ska vi inte rida så långt men jag har mina satta rutiner och Chimal om någon kan dem klockrent, så vi gör som vanligt! Han får i början på veckan gå ett lättare dressyrpass, sedan får han så mycket jag hinner komma ut och skritta i skogen. Bara lätta mys turer, jag kan vara ute ganska länge, men absolut inget ansträgande. Dagen innan tävling går jag oftast ut och går med honom efter att han fått duscha.

 

Av Stina - 23 april 2014 20:54

Blev en senare ridtur än i vanliga fall idag. Åt middag innan jag åkte upp till stallet och skritta ut på Chimal. Vi hade det jätte mysigt på våran lilla ridtur och Chimal var riktigt pigg och glad, känns riktigt bra inför tävligen på lördag.

Av Stina - 23 april 2014 15:49

Här tänker jag sitta och njuta en stund i solen, i ett soligt hörn på altanen, lite kall dricka och en bra bok!

Av Stina - 23 april 2014 14:31

Båda arbetena är klara, både det som ska in idag och det som ska in i morgon. Inte nog med det, jag har även skickat in dem så nu har jag ledigt från plugget resten av dagen idag och i morgon. Måste säga att det är riktigt skönt, nu ska jag hem och slappa lite i solen och sedan upp till stallet och skritta min lilla prins ikväll!

Av Stina - 23 april 2014 09:30

Jag har på tävling alltid med mig en hovslagarlåda med grejer så mamma eller Bosse kan slå på en tappsko och extra skor i. En sjukvårdslåda ifall något händer och en låda med lite extra grejer, typ som extra träns, sadelgjord och lite annat. Nästan alltid står de lådorna oanvändna i bilen under hela tävlingen men det har hänt att jag fått använda grejer ifrån extra lådan för att något gått sönder. Visa tycker säkert att det är onödiga saker som bara tar plats att släpa på, hur mycket ivägen är de igentligen, det är 3 små lådor som står längst in i bilen, ifall att. För att hålla koll på att allt som ska vara i dessa lådor faktiskt är där, och för att alla i teamet lätt ska veta vad som finns där i har jag satt upp en lista på vad som ska vara i dem på insidan av locket.

       

Lätt och smidigt sätt att vara redo ifall oturen är framme och även hålla koll på att allt är med och var det finns!    

Av Stina - 22 april 2014 21:43

Av Stina - 22 april 2014 13:52

På förmiddagen idag har vi varit iväg med Chimal till hovslagaren. Tar ungefär en timme dit och en timme hem. I vanliga fall kommer han hem till oss men eftersom det endast var Chimal som skulle skos inför Finnerödjaritten åkte vi dit med Chimal. Måste säga att det var skönt att se att både på och avlastning gick relativt bra. Träningen verkar ha gett resultat.


Efter att vi kom tillbaks till stallet var jag kvar och plockade med lite saker inför tävlingen, gjorde rent lite hinkar, träns, brösta och benskydd. Allt sånt som behöver vara rent och potentiellt torka lite innan det packas ner. Det känns i varje fall skönt att jag har koll på det mesta nu. När jag började rota efter nummerlappsvästar bland alla tävlingssaker hittade jag en med nummerlapparna fortfarande kvar i.

 

I den låg dessutom en karta ihopvikt, kartan är från Vedemaritten 2011. Sista tävlingen Chimal var på... Så nummerlappsvästen jag ska ha på lördag är samma som jag hade på mig när jag sist tävlade Chimal.

 

Av Stina - 22 april 2014 11:15

Idag ska jag göra något jag endast gjort lite grann på tävlingar förr, och då endast när jag åkt till tävlingar en eller flera dagar innan. Det är att titta på banan. När jag tävlat långt har vi ibland åkte ut på banan dagen innan och tittat lite på den, typ på olika groom ställen och om de finns några specifika svårigheter. Jag har alltid tyckt att deet suger och även om det är jag som ska tävla har jag alltid suttit och sovit i bilen och inte brytt mig så mycket. Jag har aldrig riktigt funnit det praktiska i det, en svårighet blir ju knappast mindre "farlig" för hästen eller svår bara för att jag sett den innan och hinner börja oroa mig över det... Ibland har det varit praktiskt som i härjedalen där man rider över en damm, där är jag glad för att jag sett det innan jag kommit dit med Chimal, mn det är i princip enda gången.


Men idag ska jag och Eleonora åka iväg till Finnerödja och titta lite på banan, inte för min skull, det är ju bara en 40kmCR. Utan Eleonora som aldrig varit på en distanstävling och definitivt aldrig groomat själv vill åka och titta på var grom ställena är för att veta var hon ska på lördag, hon är lite orolig för att hon inte ska hitta annars. Jag tror inte det blir några större problem men det är ju så pass nära ändå, varför inte liksom. Det är ju skönt för henne och känna igen sig lite när vi kommer dit.

 

Ett av de ställen jag var glad för att vi tittat på innan,

andra sidan är det nämligen ett stup rakt ner, ett högt stup...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards