Stina Svensson

Alla inlägg under april 2014

Av Stina - 21 april 2014 21:12

Tog en mysig kvällspromenad idag, var riktigt skönt ute nu på på kvällen.

Av Stina - 21 april 2014 18:28

Dressyren med Chimal idag var bättre än den varit på länge vilket var väldigt kul. Jag red inte speciellt länge, men efter ordentlig uppvärmning i skritten vilket han gick riktigt bra i och sedan i trav, där han inte gick toppen var det dags för galoppen. Våran ridbana lutar lite grann så på ena långsidan är du liksom påväg neråt. Det är ganska jobbigt med Chimal då han gärna går för mycket på framen, därför får jag alltid jobba riktigt hårt för att han ska sätta under sig när vi är på väg nerför för att han inte ska snubbla en massa. Men idag, ja idag gick han jätte bra och var intei  närheten av lika framtung som han brukar kunna vara. Riktigt kul känndes det, efter att galoppen känndes så bra varvade jag ner honom och skritta av honom för att avsluta passet. Meningen var att det skulle vara lite lättare idag och jag ville avsluta när det gick bra. Men en annan sak som var riktigt underbar idag, jag har för första gången i år kunnat rida i bara linnet, det var inte ett dugg kallt utan jag var istället varm när jag ridit klart!

 

Av Stina - 21 april 2014 10:30

Nu när det börjar närma sig tävling för mig för första gången på två år tänkte jag berätta lite hur det ser ut för mig så här veckan innan tävling. Eftersom jag endast ska rida 40km CR är det inte jätte mycket som behöver fixas och tänkas på innan tävling som det var när jag tävlade internationellt, men det kanske kan vara lite intressant ändå. Som sagt, jag är ett riktigt litet planerings freak som älskar att tävla så mycket att jag älskar alla förberedelser också, jag lever för såna här vekor!

                         

För det första ser jag alltid till att ha min packlista klar ungefär en vecka innan tävling. Delvis för att jag lätt ska få en översikt på det som jag planerar att ha med och delvis för att jag lätt ska kunna se vad som behöver fixas under veckan. Under veckan ser jag till att få alla viktiga papper utskrivna som ska med till tävling, proppen, ryttarmeddelande osv. Jag ser till att tvätta allt som ska tvättas, så när det är dags att packa, ja då är det bara att packa allt. Jag ändrar även lite i rutinerna med Chimal, som vädret varit nu har han gått utan täcke på dagarna. Eftersom han är lägst i rang tuggar de andra hästarna lite på honom i hagen så för att undvika att få bitmärken någonstans i sadelläget får han nu inte gå utan täcke alls fram till tävlingen. Självklart går han inte med något varmt täcke utan ett tunt, tunt som släpper luft rakt igenom och andas. Det är tunnare än ett fleecetäcke. Så han har det på dagen och sitt vanliga på natten.

Bild från en utav de sista distanstävlingarna Chimal var på, A9-Ritten 80km*CEI

Ni kommer få fler såna här uppdateringar med lite diverse innehåll i, hoppas ni tycker dem är roliga att läsa!

Av Stina - 21 april 2014 09:19

Idag ligger mitt största fokus på plugget, jag vill få grovjobbet klart på mitt PM om stress idag. De två sidor som skulle skrivas om stressföreläsningen har jag gjort klart inför inlämningen utav det på torsdag så det är skönt. Nu kan jag lägga krutet på PM:et om stress som ska bli 5 sidor långt och ska lämnas in på onsdag kväll. Kort sagt har jag tre dagar på mig. Så grovjobbet får bli klart idag, sedan vill jag hinna skriva iordning det ordentligt på tisdag och på onsdag kan jag finputsa det. Då har jag även planerat att sitta på universitetsbiblioteket så då har jag tillgång till all litteratur och kan lägga till allt som potentiellt fattas.


Men förutom det ska Chimal få gå ett dressyrpass idag och jag ska tvätta lite inför tävlingen, men det blir i eftermiddag när jag förhoppningsvis pluggat klart. Och ikväll, ja då ska jag titta på det nya Game of Thrones avsnittet som kommit ut!

 


Av Stina - 20 april 2014 14:06

... Nästan hela dagen änns det som, inte riktigt dock. Jag började med att ta en lugn morgon med frukost hemma istället för att ta med den till stallet. Jag tycker riktigt mycket om att äta frukosten hemma på söndagar, det känns lite som när man var liten och tittade på tecknat på morgonen. På söndagar är det nämligen formel 1 på morgonen. Pappa tittar alltid på det och även om jag tycker det suger att titta på så är det, även om jag aldrig skulle erkänna det för pappa riktigt mysigt att sitta där i soffan med frukosten och titta på det. Men efter frukosten så åkte jag upp till stallet, mockade och fixade Chimal och Kungens boxar. Sedan longerade jag Chimal över bommar, på marken, upplagda och asvslutade med att han fick hoppa 30cm på volten. Han har faktiskt blivit mycket bättre på att gå över bommar även om han fortfarande slår i och glömmer lyfta på fötterna ibland.

    
Jag har även hunnit med att kolla över vilka grejer som behöver tvättas innan lördag så jag hinner med det. Om ni läst bloggen ett tag vet ni säkert att jag älskar, och då menar jag ÄLSKAR att planera och packa, speciellt inför tävlingar. Och nu äntligen kommer vi i morgon trilla in på veckan, veckan då jag återigen ska få tävla! Vilket innebär att jag knäpp som jag är redan börjat planera allt in i minsta detal, och så klart börjat fundera kring vad som ska med och fixat min packlista. Efter det har jag ätit lite lätt lunch ute i solen och passat på att sola lite. Det är över 16 grader i skuggan så det är riktigt varmt i solen. När man blundar känns det som sommar!

 

Nu ska jag istället ägna några timmar åt att plugga.

Av Stina - 19 april 2014 21:24

Idag bestämmde jag mig för att ge mig själv lite ledigt, dagen till ära på påskafton. Jag har inte ridit och bestämde mig för att inte plugga något idag. Jag var uppe en sväng i stallet i morse och titta till Chimal och gjorde iordning boxarna så mamma kunde ta in hästarna ikväll. Sedan tog jag det lugnt ett par timmar och bara slappade lite innan vi åkte till Farmor för påsk lunch. Väl hemma igen återgick jag till att göra ingenting och nu ska jag titta lite på film. I morgon blir det däremot plugg och ridning igen.

Har även haft lite sällskap av Sparrow som verkligen vet hur man njuter!

   

Hemma hos farmor blommar det för fullt i rabatterna.

    

Pappa, Viktor och Malin hemma hos farmor

Av Stina - 19 april 2014 13:04

Av Stina - 19 april 2014 11:03

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards