Stina Svensson

Alla inlägg under december 2013

Av Stina - 28 december 2013 18:38

Idag fick hästarna vila och det kommer de antagligen få göra i morgon med. Jag har varit i stan med Lisa och Camilla, efter lunch mötte vi syrran vid bion och gick och såg The Hobbit. Jag och lisa har redan sett den en gång men ville se den igen och malin och Camilla såg den för första gången. Jag tyckte den var jätte bra första gången jag såg den och den här gången var den kanske ännu bättre. Jag älskar Peter Jacksons filmer, han har lyckats göra filmatiseringen av min favorit bok så otroligt bra, det är verkligen som jag sett det framför mig när jag läst boken om inte ännu bättre!

Lisa, Camilla och jag.

Vi gick så klart lite på stan också, jag fick bara några små saker köpta men ska in på julrean på marieberg i morgon med malin.

Två nagellack och en créme metallic ögonskugga som är lila. Har aldrig provat dem men den kosta 20kr så jag tänkte att det är ju bara att prova.

Av Stina - 27 december 2013 19:22

Idag bestämde jag mig för att rida dressyr på Chimal hemma igen, nu när det kommit lite snö (som för tillfället håller på att regna bort igen) var inte ridbanan lika lerig som den varit innan. När jag började rida kändes det inte som att det skulle bli något bra pass men tji fick jag. När jag började trava Chimal med igång och avsaktningar mellan trav och galopp märkte jag att han gick väldigt fint och samlat i övergångarna. När vi sedan började galoppera var det likadant i de avsaktningarna och igångsättningarna. Det enda som inte gick jätte bra var fattningarna, det brukar vara som idag, att Chimal går jätte fint i skritt eller trav, när vi gör fattningen kör han upp huvudet men så fort han tagit galoppen går han jätte fint igen. Han har alltid varit sådan men ibland får vi till riktigt bra fina fattningar så det är bara att jobba på! Jag märkte i varje fall att Chimal under det arbete vi gjort inne på ridbanan i skogen blivit mycket mer självbärande, han är och har alltid varit ganska framtung. Ända sedan i våras när han var dålig har jag jobbat mycket på det, att han inte ska lägga sig i min hand utan bära sig själv bättre och det gjorde han idag, det går framåt!

Bilden är uppenbarligen från igår då det inte var någon snö.

När jag sedan skulle rida Kungen så tog mamma på Rezy och jag sällskap in till ridbanan i skogen istället. Mammas mål var att galopp dressyra lite med Rezy och jag skulle skrittjobba Kungen. Det sluta helt enkelt med att vi bytte då rezy är ganska jobbig att galoppera på och mamma orkar inte riktigt med henne när hon bråkar, mamma får väldigt ont i ryggen av hennes stutsande. Och jag har svårt att rida dressyr i skritt, jag är sån med alla hästar. Vi bytte i varje fall häst helt enkelt. Mamma upptäckte hur svårt det är att få Kungen att jobba rakt, att bara gå rakt, han har blivit mycket bättre och vi har kommit en bra bit på vägen men jag har svårt att jobba honom i skritt, vi bestämde helt enkelt att vi ska försöka byta häst en gång i veckan och hjälpa varandra med det den andre har svårt för! Jag tycker själv det är en ganska bra ide, mamma är ju trotts allt instruktör och Kungen mår nog bra av att mamma rider honom lite och jag har ju lyckats dressyrträna rezy under flera år förr och får inte ont i ryggen av att hon bråkar i galoppen.

Av Stina - 27 december 2013 13:00

     

Jag vill åka till Nya Zeeland, jag menar vem skulle inte vilja se den här underbara naturen på riktigt?!

Av Stina - 27 december 2013 10:47

Vaknade i morse och det låg snö på marken. Det är så pass lite att det inte rör mig så mycket så länge det inte kommer mer, men det är fortfarande plusgrader ute och det är alltid skönt.

       

Jag gillar hur stjärnan speglade sig i fönstret när jag tog kort!


Nej nu kanske man skulle göra sig i ordning och åka upp till stallet en sväng, den här gången när det kom snö har jag ju vinterskodda hästar.

Av Stina - 26 december 2013 11:36

Nu blir det stallet med ridning efter att spenderat förmiddagen framför datorn och min litteraturstudien!

Av Stina - 26 december 2013 10:18

Ibland pratar jag om att jag vill ha musik i öreonen när jag rider dressyr, anledningen till det är att jag koncentrera mig bättre på ridningen då och rider helt enkelt bättre. Musiken innebär att det inte går att störa om jag inte vill. Detta har ibland gjort att mamma tycker jag är otrevlig som inte svarar när jag rider dressyr tills hon får reda på att jag helt enkelt inte hört henne. Men jag stänger helt enkelt av bättre, koncentrerar mig mer på mig själv istället för vad hästen gör och det leder till att hästen går bättre så för mig är det ett fungerande koncept. Och så blir ju passen roligare också.


Jag tänkte därför dela med mig av min lista jag använder mig av när jag rider, den ändras inte jätte ofta, vissa låtar har nog varit med i nästan ett år, låtarna försvinner endast när de känns så uttjatade så jag alltid byter när de dyker upp och om jag inte tycker de fungerar bra att rida till längre. Låtar tillkommer titt som tätt när jag hittar en jag tycker skulle passa att rida till. Vad är det för musik da? Jo det är allt möjligt, gammalt, nytt, musik jag lyssnar på vardagligt och sånt jag aldrig lyssnar på förutom när jag rider. Vad som gör att jag tycker låtarna är bra att rida till vet jag inte de bara är det. Så kom ihåg när ni tittar på listan att jag inte nödvändigtvis tycker att musiken är bra att lyssna på utan helt enkelt iband bara gillar beatet! Jo det är så klart lite olika takt på låtarna också, de passar för olika sorters dressyr!

Av Stina - 25 december 2013 21:53

Av Stina - 25 december 2013 00:05

Jag har ju så klart helt glömt bort att ta kort idag men jag har haft en toppen julafton hemma hos farmor med syskonen, pappa och farbror Billy som på grund av att han jobbar i morgon inte kunde hänga med sin egen familj till Skåne, men det gjorde inte oss något! Maten har varit jätte god, Kalle anka var som vanligt jätte bra och jag blev sugen på att se filmen Frost, och julklapparna var även de toppen!

Sista säsongen av Lost så nu har jag alla, senaste säsongen av The Vampire Diaries, ett presentkort på lindex och ett Pandora armband har jag fått! Är så otroligt nöjd!!!

Visst är min 25åriga bror snygg under julklappsöppningen förresten!;)

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards