Stina Svensson

Alla inlägg under februari 2014

Av Stina - 3 februari 2014 12:00

En utav sakerna jag älskar med The Hobbit både boken och filmerna är låttexterna. De sånger som sjungs i filmerna är texter som Tolkien själv skrivit i boken vid något tillfälle. Peter Jackson har gjort ett bra jobb med att få med dem i filmen tycker jag!

Blunt the knives:

Misty Mountain

Misty Moutains sjunger jag för Chimal, han blir väldigt lugn av den, fungerar nästan som en vaggvisa!

A Merry Old Inn

Av Stina - 3 februari 2014 09:45

Framtiden är väldigt flyktig enligt mig, vem vet var man är om 10år, 1år, 1 månad eller i morgon! Men hur tänker jag mig min framtid, drömmässigt, planeringsmässigt och realistiskt? Först och främst ska jag visa på flyktigheten i framtidsplaner som jag fått lära mig. När någon frågade mig om min framtid 2007 inför min andra tävlingssäsong i distansridning hade mitt svar varit:


- Jag ska börja gymnasiet till hösten, läsa samhällsprogrammet för jag har ingen aning om vad jag ska bli. Antagligen inte utbilda mig till något inom hästvärlden.

- Jag ska kvala med Rezy till EM 2008 under säsongen, och rida mitt första YR-SM med henne

- Chimal ska starta sin första 120km och börja kvala till EM 2008 så jag har två hästar att välja på.

- Jag ska fixa bra betyg inför avslutningen i högstadiet.

 

Jag red inte men var med som groom under YR-EM 2008 i Oviedo, Spanien.

På bilden är den gigantiska hästanläggningen mästerskapet höls på.

 

Verkligheten när det blev höst och tävlingssäsongen 2007 var slut såg ut så här:

- Jag hade börjat samhällsprogrammet på gymnasiet och tänkte inte utbilda mig till något inom häst.

- Rezy blev utesluten i förbesiktningen på sin första tävling för säsongen och en hovböld upptäcktes (en helt annan historia), hon åkte inte på fler tävlingar det året.

- Chimal gick sin första 80km godkänd och gick sedan inga fler tävlingar den säsongen på grund av en skada.

- Jag red inte YR-SM på varken Rezy eller Chimal, utan red Miro för första gången någonsin på en tävling (120km) och blev utesluten efter 100km. Ingen häst kvalade in till EM.

Jag fick bra betyg till skolavslutningen.

 

Viktor, jag och Malin på min skolavslutning i 9:an, sen blev det raka vägen in i bilen som på parkeringen stog med transporten med Miro i och väntade på mig,vi åkte raka vägen till SM,

och jag anlände med hästen i kläning och högklackat dagen innan 120km  


Så nej den framtiden stämde inte, endast akademiskt, jag fortsatte få bra betyg och har inte och kommer inte utbilda mig inom häst, jag ska bli hälsoutvecklare och är halvägs där! Jag har aldrig ridit ett internationellt mästerskap dock flera nationella och tanken på att bli ett internationellt framstående ekipage med Chimal gick i stöpet så det vissla om det! Men jag ger inte upp för det! Jag har tagit studenten och pluggar på universitet, im on my way!

 

Jag på min student 2010

 

Min första studiegrupp på hälsoutvecklarprogrammet varav jag fortfarande

umgås med Rickie och Klara varje skoldag halvägs genom utbildningen!


Men vad tänker jag om min framtid da? Självklart finnas det både kortsiktiga och långsiktiga drömmar. I år sträcker de sig så långt som att jag skulle vilja starta CR på Kungen men inte längre. Jag är klar med min utbildning om 1,5år. Då är jag färdig hälsoutvecklare om allt går som det ska. Om jag inte väljer att plugga vidare kommer jag skaffa jobb, flytta hemifrån igen och förhoppningsvis skaffa en häst till! Självklart tänker jag fortfarande rida 160km, det är något jag ska göra, mina knän får helt enkelt hålla för det, varje sig de vill eller inte! Så en ny distanshäst finns i framtiden, att tävla och träna på 160km och förhoppningsvis ingår en landslagsplats och internationella mästerskap där. Jag har inte förlorat mina drömmar bara fått göra om dem lite.


Kort sumerat finns alltså ett jobb inom folkhälsa, ett stort arabisktfullblod att tävla 160km på i framtiden. Förhoppningsvis många framgångsrika tävlingsår där jag kommer ha roligt. Och det viktigaste av allt hoppas jag att Chimal kommer finnas med mig så länge till det bara går! Jag vill aldrig förlora honom, han må vara en pensionerad 15åring men i mitt hjärta är han förevigt min lilla bebis. Just nu är det här mina framtidsdrömmar/planer, de kommer kanske ändras lite men i det stora hela vill jag uppnå det här, och enligt mig är de realistiska!

 

 

Distansritt är underbart och finns alltid i framtiden för mig, förhoppningsvis min lilla prins med!

Av Stina - 2 februari 2014 12:00

Av Stina - 2 februari 2014 09:15

Waow, så svårt att skriva vad som är det viktigaste att tänka på när man ska börja med distansridning. Själv blev jag liksom knuffad in i det, både mamma och Bosse hade tävlat massor i flera år, mamma regionalt och Bosse nationellt kanske till och med internationellt när jag börja tävla med Chimal. Men första och enligt mig bästa rådet jag brukar ge till personer som aldrig varit på distanstävling men är sugna på att testa det brukar vara att åka på en tävling utan häst först. Som groom, funktionär eller bara att titta innan man åker själv för att tävla. Det är en del att hålla reda på, speciellt alla tider och det är svårt att förstå systemet utan att upplevt det, när det gäller tiden som ridtid, vilka hålltider finns, vilka får du inte överskrida osv. Det är svårt att förklara och kan upplevas rörigt i början, men att bara iakta det i lugn och ro först utan att vara i själva tävlinsmomentet är väldigt bra. Själv kunde jag allt med tider, hur lång tid jag hade på mig osv. när jag startade min första CR 2004 med Pysen, jag hade varit funktionär, publik och groom redan så basic grejerna förstod jag. Annars hade det varit bra mycket krongligare.


Om du nu inte har chansen att göra det ja då behöver du veta det här, ha överseende med min förklaring, det är svårt nog att förklara det person till person och antagligen svårare här!

Förbesiktining: Det är den första besiktning du gör, på kortare tävlingar är det samma dag som själva ritten, på längre kan det vara dagen innan ritten (du kan om du har en ofräsch häst bli utesluten redan här, men det händer sällan)

Bangenomgång: Den kan vara både före och efter förbesiktningen, här ska minst en person till varje häst närvara då mycket information kan förmedlas. Om tillex. skrittsträkor, trafikerade övergångar, ändringar m.m

Start: Starterna består nästan uteslutande av massstarter om det inte är flerdagars tävlingar då det är jaktstart andra tävlingsdagen. Det är aldrig tvådagarstävlingar i Sverige längre. När starten går har du 15min på dig att starta annars blir du utesluten, du behöver altså inte gå ut med de som ska rida snabbt utan kan vänta några minuter för en lugnare start. Ex. om starten går klockan 11.00 har du till 11.15 på dig att rida över startlinjen.

 

Start Vedemaritten 2010, 120km**CEI med Chimal

 

Ute på slingan som normalt är mellan 20 - 40km beroende på hur lång tävlingen är har du inga hålltider förutom att det alltid finns en maxtid för hur länge du får vara ute totalt på hela tävlingen och på CR och PP finns det minimi tider (hur snabbt du som snabbast får rida).

 

Första slingan Vedemaritten 2010, 120km**CEI med Chimal


Ankomst: Är när du först kommer tillbaks till tävlingsområdet och grinden (veterinärbesiktning och vila). Utifrån den tid du passerar ankomst har du 20min på dig innan du måste presentera hästen för veterinären (dessa 20min räknas som ridtid). Hästen ska då gått ner i puls (från pp upp till 80km är maxpulsen oftast 60 slag per minut), hästen ska visas i endast huvudlag hos veterinären, om det är kallt kan du ha ett täcke på in i besiktningen.

Intid: Intiden får du komma till senast 20min efter att du paserat ankomst (här stoppas ridtiden tills uttiden), du får självklart komma dit så tidigt du vill men om du överskrider de 20minutern med så bara en sekund är du utesluten. Ha lite til godo, jag brukar senast gå till veterinären efter 18min.

Veterinärbesiktningen: Går till på samma sätt som den i förbesiktningen, kom ihåg att inte ha för hög puls och inte rida över hästens kapacitet, annars blir du utesluten. Kom ihåg, veterinären är där för hästens skull inte din, de sätter hästens behov först. Efter att hästen är besiktad har du och hästen vila, ät, drick, vila. Byt utrustning och kläder om det behövs och gör rent hästens sadelläge m.m

Uttid: Är den tid du tidigast får rida ut på nästa slinga, du får rida ut senare om du vill men när din uttid är börjar din ridtid även om du inte rider ut då.

 

Besiktning, Vedemaritten 2011, 80km*CEI med Chimal


Mål: Under banan är det samma procedur som tidigare. När du går i mål är det i princip samma procedur som när du kom till intiden MEN den här gången stannar ridtiden vid målgång inte vid intiden!

Målbesiktning: Förhoppningsvis går allt bra och du blir godkänd på tävlingen, kom ihåg, du är inte godkänd förens du besiktat, inte när då rider över mål.

 

Målgång, Lilla Vasaritten 2008, 80km med Chimal

 

Vid längre internationella tävlingar är håltiderna anorlunda, pulsgränserna högre och det kan vara två besiktningar i varje veterinärgrind, men det är ett senare problem och man lär sig allt snabbt!


Vad finns det annars att tänka på, i princip alla hästar som rids regelbundet och är fräscha i kroppen klarar minst 50km om du inte rider för fort. Anpassa alltid hastigheten till hästens kapacitet. Jag kommer aldrig kunna rida lika snabbt på Kungen som jag gjort med Reyzinn och Chimal när de tävlade. Lär dig pulsa din häst, och ha tillgång till ett stetoskop på tävlingen. Du måste veta vad din häst har för puls innan du går in i besiktningarna under tävlingen för att veta att du inte ligger för högt. Köp ett stetoskop, du bör veta din hästs normala vilopuls oavsett om du tävlar eller inte för att kunna kontrolera om den är dålig, det är en billig investering.


Annars da, alla hästraser kan gå distans, jag har sett shetlandsponyer bli godkända på 80km, fjordingar gå 160km godkänt och ardennrar tävla 50km, alla kan vara med! Tänk på att utrustningen du har är bra så länge den passar hästen, köp inte ny utrustning bara för att, passar den du har är den jätte bra. Rid med både huvud och hjärta, det är din vän du sitter på. Och en uteslutning är inte hela världen, vem som helst kan stuka foten till och med hästar, om ni följt bloggen vet ni hur mycket uteslutningar jag fått, det tillhör sporten!


Hoppas ni fått några tips, fråga om ni inte förstår eller undrar något och lycka till!


Kom ihåg att hela familjen och vänner kan involveras i distansridning, förutom min mamma och Bosse som varit med och groomat mig från början har även min pappa och syster Malin varit med på nästan alla tävlingar i flera år och ibland fler från familjen. Bilderna under är alla från samma tävling,

Björkviksritten 2009, 50km 3:e plac. med Chimal.

Här grommar pappa och Bosse mig och Chimal

 

Hunden Freja, Farfar, Farmor och kusin Angelica har fikapaus i väntan på mig ute på banan 

 

Min icke hästvana kusin Angelica håller ett öga på Chimal i grinden efter 30km med 20km kvar.

Med på tävlingen men inte på bilderna var såklart även mamma och Malin!

Totalt var 7 personer från min familj med hela den här tävlingen!

 

Allt eftersom kommer ditt team som du har med dig på tävling bli en som en väloljad maskin som alla vet sin precisa uppgift, allt flyter bra och alla gör det tillsammans, i med och motgång är de med och tar framgång och motgång tillsammans med dig och hästen. Jag hade aldrig klarat mig utan mitt superteam mamma, pappa, Malin och Bosse på alla dessa tävlingar. Dock kan du rida kortare tävlingar med bara en eller ingen person med dig!




Av Stina - 2 februari 2014 08:44

Känns bra att faktiskt fått lite sömn inatt och nu börja dagen med lite havregrynsgröt. Jag sov inte i min säng inatt, den jag sov i är riktigt hård till skillnad från min, bara snäppet mjukare än golvet och uppenbarligen tyckte min rygg bättre om den just nu.

Av Stina - 1 februari 2014 23:21

Ikväll ska jag dra ut på det. Igår var jag trött som tusan, gick och la mig, sov piss! Jag vaknade hela tiden, vände och vred på mig, fick gå upp och stretcha osv. Vid 5 i morse tittade jag på klockan och lyckades sedan sova ostört till 8!!!... Jag har väldigt ont i ryggen när jag ligger ner om man säger så, sover knappt något eftersom jag vaknar minst en gång i halvtimman och hoppas på att det är morgon. Jag vet inte vad jag ska göra. Trött är jag och ont har jag, men jag tänker hålla ut så länge som möjligt ikväll. Desto längre jag är vaken desto mindre tid behöver jag spendera i sängen innan det är morgon och dags att gå upp. Nej inte så hälsosamt direkt, men vad ska man göra. Jag har haft såna här perioder under en tid nu med knappt någon sömn men det brukar släppa så småningom. Men det suger verkligen, så här sitter jag, skriver tidsinställda inlägg om vad man ska tänka på inför start i distansridning och mina framtidsplaner (de inläggen kommer i morgon och på måndag). Jag bävar inför årsmötet med klubben i morgon, det börjar 4, innan dess ska Chimals skrittas och Kungen backtränas lite.  Förhoppningsvis ska jag kunna koncentrera mig lite på pluggande och sedan försöka vara pigg nog att koncentrera mig på årsmötet, värktabletter är svaret, ipren är grejen. Ipren, vatten, envishet och ignorerande av min trötthet. Det får bli lösningen tills ryggontet släpper. Man känner sig knappast som ett bra föredömme när man skriver ett inlägg som det här men bloggen handlar om mitt liv och det är är mitt liv hur ohälsosamt det än är....

 

Av Stina - 1 februari 2014 18:10

Som om det inte räkte med den snö vi redan fått så kom det ännu mer inatt!

Jag blev helt vit av snön när jag red på en stig hemma jag inte använder speciellt ofta, och de enda som använt den i vinter var rådjuren och de river inte ner speciellt mycket snö från granarna som står vid stigen, det har liksom börjat växa igen lite....

Dock har mamma och Bosse väldigt bra grannar som ser till så det hålls plogat. När jag kom upp till stallet hade en granne precis kört klart med snöslungan på ridbanan så det låg ett tunt snötäcke kvar vilket passade jätte bra eftersom det blev dressyr för kungen idag. Och när jag sedan red kom en annan granne med fyrhjuling och plogade hela gårdsplan.

Det syns kanske inte jätte bra med det blev perfekt att rida på ridbanan.

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards