Stina Svensson

Alla inlägg under februari 2014

Av Stina - 23 februari 2014 14:40

Idag blev det precis som planerat 20km med Kungen, skorna satt kvar och till skillnad från de tidigare veckorna var det även fint väder. Istället för att rida en slinga på 20km red jag min 10km sträcka fram och tillbaks. Eftersom jag tappa en sko förra veckan tänkte jag att det vore praktiskt att inte rida så långt ifrån stallet ifall jag skulle råka tappa den igen. När jag rider 10km brukar jag rida 5km bort och sedan samma väg tillbaks, idag red jag den slingan men fram och tillbaks en gång till så det blev 20km. Lite tråkigt men hade jag tappat en sko hade jag varit på gångavstånd hem. Kungen var ganska pigg och låg på lite mer än han gjort de senaste distansrundorna men skötte sig ändå bra. Trotts mycket lera och en del skritt red vi på 12,5km/h och det är jag riktigt nöjd med.

Fint väder på träningsrundan idag!

Av Stina - 22 februari 2014 21:54

Idag var jag/Kungen och mamma/Rezy iväg på ridorientering ett par kilometer hemifrån. Det var ridklubben VRKS som arrangerade, det är den ridklubb jag var med i innan jag bytte till NDRK, när jag fortfarande höll på med hoppning och mamma är med i den. Vi skrittade 4km dit, och Kungen skötte sig prima, han skrittade lugnt på med slapp tygel. Väl där när vi började orienteringen blev han lite hetsigare men det var bara 4km runt så det tog inte så lång tid. Efter lite fika begav vi oss de 4km hem igen, han traktade hela vägen hem men förutom det skötte han sig bra. Varje gång vi stog still stog han även snällt still vilket var trevligt, Rezy trampade runt en massa men Kungem stod lugnt och titta på. Det var inte jätte mycket hästar där men ändå bra social träning med folk, bilar och barn runtomkring vilket han inte brydde sig ett dugg om.

Väl hemma igen blev det även en sväng i skogen med Chimal, mestadels skritt men lite lite trav och två små galopper. Man kan lugnt säga att han tycker det är kul att få göra mer än att skritta. Jag har hittills inte orkat sätta på honom martingal eftersom vi tar det så lugnt men efter idag inser jag att jag nog måste ha det. Så fort jag vill sakta av kör Chimal upp huvudet och börjar hoppa med målet att få fortsätta springa, suck... Men det är kul med en pigg häst som älskar att bli riden!

Av Stina - 22 februari 2014 08:02

Av Stina - 21 februari 2014 18:16

Det blev lite ändringar i dagens ridning och mina tankar kring simmning. Jag började med att ändra lite på Chimals skritt dressyr, han känndes riktigt fin, mjuk och allt. Han har skrittat sedan vi tog bort stygnen så jag bestämmde mig för att känna lite lätt på honom istället. Vi gjorde lite lätta dressyrövningar sedan travde vi lite grann, på rakt spår, lite stora volter. Han kändes jätte fin och super duper pigg. Han har inte varit halt en enda gång så egentligen finns det inte så stor mening med att göra en så lång igångsättning men jag tycker om att göra det sakta och säkert. Men eftersom jag passade på att känna lite på honom idag tog vi även en galoppfattning i varje varv också, och om han är pigg. Efter det kunde vi använda överskottsenergin till några bra ökade travningar vilket var trevligt.

Chimal verkar inte tappat så jätte mycket under tiden han varit skadad och under igångsätting. Men vilken jäkla känsla det är att efter att endast skrittat honom i några veckor och gjort aktivare ridning på Kungen sätta sig på honom. Jag behöver knappt börja jobba honom innan han dansar fram, han bara flyter. Det sysns inte när han går i hagen men när man sätter sig på honom och samlar honom ordentligt har du så otroligt mycket häst under dig. Jag får så mycket ny energi för både Chimal och Kungen efter att fått känna lite på min lilla stjärna. Att göra halt och bara ta galopfattningar där Chimal utan problem bara sätter under sig och explosivt men samtidigt samlat lägger sig i en rund och fin galopp. I jämnförelse med Kungen som fortfarande springer in lite i galoppen och sedan gör allt han kan för att försöka sticka.

Gammal bild på mig och Chimal  

Det blev även lite ändringar i Kungens ridning, han skulle gått ett styrkepass men då vi antagligen ska vara med på en ridorientering i morgon vilket blir bra socialträning han behöver gjorde vi ett dressyrpass idag istället. För Kungen känns dressyren viktigare än styrkepassen. Sen får vi se hur han sköter sig i morgon... Har inte varit iväg med honom sedan KM och då var han riktigt jobbig, så det kommer definitivt vara nyttigt för honom. Själv bestämde jag mig för att inte åka och simma när jag kom på att det är sportlov. Från tidigare erfarenheter vet jag att fredagseftermiddagar på sportlovet i simmahallen inte är roliga. Det är ofta fullt med barnfamiljer och en hög ljudvolym så nej, det blev ingen simmning idag heller... Men nästa vecka är det slut på sportlovet så då ska jag simma!

 

Blir man glad eller vad? Och det är flera månader kvar tills jag fyller!:)

Undrebara människor Sanna Wretling & Carina Appel!!!

Av Stina - 21 februari 2014 14:00

Några av er kanske inte har koll på det men jag har en tatuering sedan tidigare, det står Chimal på min vänstra vrist och jag har länge haft planer på en tatuering till. Jag vet var jag vill ha den, på undersidan av vänstra armen. Jag ska kolla upp vad det skulle kosta att göra den så jag vet när jag har råd, men jag har ett litet problem... Jag vet inte riktigt vad det ska stå. Den ska vara text, jag är inte jätte mycket för bilder så text är mer min grej. Jag har några olika texter jag funderar på och undrar om någon av er möjligtvis har en åsikt.

 

Bilden är från när tatueringen var ny, jag är fortfarande otroligt nöjd med den och älskar att Chimal alltid kommer vara med mig. Nu går tankarna kring en ny!


Jag vill att tatueringar ska betyda något, det ska vara något som alltid kommer betyda något. Den ska aldrig bli fel för mig, den ska vara jag och den ska aldrig bli fel oavsett hur gammal jag är. Nu tänker ni säkert, varför skriver man sin hästs namn på vristen då, man kommer ju ha fler hästar i livet. Ja det kommer jag antagligen och jag kommer älska dem otroligt mycket, men poängen är att Chimal kommer alltid vara speciell för mig, vi har gått igenom saker ingen någonsin kan förstå och han har stått mig närmre än någon och ingen och ingen kommer kunna göra det mindre betydelsefullt hur många år som än går. Och jag vill helt enkelt ha något liknande på min underarm, något jag alltid kan stå för, något som alltid är jag på ett eller annat sätt.

 

Det kommer bli en text som inte bara i orden betyder mycket utan även varifrån de kommer. Vilket innebär att de jag är inne på just nu kommer ifrån böcker och musik texter. Den artist jag älskar mest, som jag anser gör världens bästa musik och vars låttexter alltid talar till mig är Bruce Springsteen, självklart finns det låttexter som han gjort som jag funderar på att tatuera in och dessa är:

Show a little faith, theres magic in the night - Från låten Thunder Road, min favorit låt!

Mabey everything dies, baby, thats a fact. But mabey everything that dies someday comes back - Från låten Atlantic City

Näst på tur är från min favorit bok, som barn, ungdom och vuxen har jag älskat den här boken och om jag får barn någon gång kommer jag läsa den här för dem. Har ni inte läst den, gör det!

The world is not in your books and maps. Its out there - Skrivet av JRR Tolkien i boken The Hobbit

Om ni varit upmärksamma har ni kanske sett att det här citatet finns med i headern till bloggen.

 

Har ni någon åsikt får ni väldigt gärna skriva den, är det någon ni tycker verkar bra eller någon ni verkligen inte tycker om?

Av Stina - 21 februari 2014 11:50

Idag tog jag en lång sovmorgn till 10, då jag vaknade av att det ringde i telefonen... Jag hade sovit länge så det räkte, hittills har jag inte gjort någonting, jag har ätit frukost, tittat lite på OS och bara suttit vid datorn. Redovisningen igår gick helt okej, jag var nervös men det var inte lika farligt som det brukar vara vilket var skönt. Efter att vi slutat satt jag kvar och prata lite med en kompis sedan åkte jag helt enkelt hem. Jag hade tänkt svänga förbi och simma på vägen hem men jag var helt slut, jag har varit så otroligt nervös för den här eximinationen, allt bara släppte när den var gjord. Nu har jag inget plugg att göra förens måndag så det är riktigt skönt.


Det har varit riktigt skönt med en slapp förmiddag men nu ska jag strax upp till stallet och rida, Chimal ska skrittas lite dressyr och Kungen ska få gå ett styrkepass. Sen borde jag verkligen städa lite här hemma, behöver rensa lite också. Jag behöver bland annat fixa lite på bokhyllan som är proppfull med böcker, tror jag behöver plocka undan lite... Förutom att hitta lite nya låtar till min spellista jag har när jag rider dressyr nu på morgonenr har jag även hittat lite nya bilder till min skärmsläckare.


Självklart är det The Hobbit tema på skärmsläckaren och det finns så mycket snygga bilder!

       


Av Stina - 20 februari 2014 11:18

Gick och la mig med blöt hår igår, ja det såg inte bra ut när jag vakna om man säger så, att ha snelugg är inte snyggt när man vaknar på morgonen... Men trotts det har jag utan plattång eller liknande fått ordning på håret och är faktiskt riktigt nöjd med det idag.

Jag har världens värsta utväxt och det är riktigt slitet just nu, det är dessutom ljusare än vad bilden visar men som sagt ibland kan man bli nöjd ändå!

Nu ska jag äta lite tidig lunch för att sedan åka till skolan för redovisning, känns inte bra alls...

Av Stina - 19 februari 2014 11:48

Det har varit ganksa mycket i två dagar nu, och det saktar knappast in. I måndags satt jag på universitetet med mina kompisar mellan klockan 8 på morgnen till 7 på kvällen och skrev på våra arbetsplatsanalyser. På kvällen blev det matlagning och titta på film hemma hos Irma och så sov jag där. I går (tisdag) blev det upp igen och så var vi på universitetet till halv 9. Analyserna blev klara och inskickade och jag jobbade på min presentation utav det som ska göras i morgon. Jag tror vi satt till ungefär 3 så det blev inte så länge. Sen blev det hem och en skrittur med Chimal innan alla andras arbeten i min redovisningsgrupp skulle läsas och hitta på frågor till. Idag tog jag däremot lite sovmorgon, jag låg kvar i sängen till 10, så skönt! Nu har jag tränat på min redovisning lite och ska snart upp till stallet för dressyr med Kungen och en skrittur med Chimal. Sen blir det mer övning och så kanske jag ska hinna med lite panik inför i morgn också.. Nej men om jag har tid och ork ska jag iväg och simma lite.


Det bästa med i morgon är att efter redovisningen kan jag ta pluggledigt till på måndag. Vi börjar ny delkurs då och har inte fått ut någon information, vilket innebär att vi inte vet vad vi behöver plugga på än. Istället för att stressa över det tänker jag njuta av att för första gången på länge kunna ta det lite lugnt och pausa pluggandet i några dagar. Jag älskar att plugga men det hänger alltid över dig, du kan aldrig sluta tänka att du du borde sätta dig och plugga även om du redan pluggat massor en dag.

    

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards