Stina Svensson

Alla inlägg under februari 2014

Av Stina - 25 februari 2014 23:11

Kände för att ta en sen kvällspromenad, för att gå ut och gå vid klockan 10 räknas som sent va? Jag gick i vretstorp istället för de längre rundorna utanför jag brukar ta. Det var verkligen helt dött, mötte en person som var ute med sina hundar. Men det var även super mysigt, det är fortfarande relativt varmt ute, så med hörlurarna gick jag runt i ett sovande vretstorp och bara njöt!

Kvällens bildskörd från ett sovande vretstorp!

Av Stina - 25 februari 2014 20:22

I slutet av OS när alla medaljer är utdelade till de konståkare som vunnit har medaljtagarna alltid en uppvisning. Alla får göra ett nummer, de flesta gör ett fint nummer med vacker musik osv. Som när de gjorde sina programm under tävlingen, men ibland händer det att någon spexar till det och gör något roligt av det. Den här spanioren gjorde precis det, jag tycker han gör ett sjukt roligt nummmer, definitivt värt att se om ni inte såg det på tv under OS!

Av Stina - 25 februari 2014 12:33

Igår var vi med i tidningen igen, den här gången i den riktiga tidningen. Mamma och jag kom med på första sidan i sydnärke delen och sedan stod det mer om ridorienteringen i tidningen. Bilderna är ganska suddiga, jag lyckades inte få någon bra bild så det är nog ganska svårt att läsa vad det står men ni får i varje fall se hur det såg ut. På något sätt har dock Reyziann blivit Rey...

Av Stina - 25 februari 2014 12:10

Igår blev det ingen ridning för mig, efter skolan åkte jag och simma vilket var väldigt skönt. Jag känner mig alltid så skönt avslappnad efter att ha simmat. Det blev 1km, känndes som jag lätt orkat mer men eftersom jag inte simmat på ett tag nöjde jag mig med 1km. Förmiddagen idag har spenderats i stallet. Det är jätte fint väder så jag hämtade en riktigt skitig Chimal i hagen och parkerade honom utomhus, hämtade ryktlådan och stog helt enkelt ute och borstade och grejade. Det är så mysigt när det är som idag, det är plusgrader, strålande sol, Chimal stog och njöt och det är så lugnt och skönt. Allt som hördes ute var lite fåglar. Vi hade det urmysigt medans jag försökte få Chimal ren helt enkelt.


Ridningen blev lite fri ridning eller vad man nu ska kalla det. Jag rider honom barbacka i repgrimma och tränar på lystring och liknande. Vi arbetar inte med form eller så utan att han ska vara självbärande och lugn. Jag tar nästan inget i honom utan vi tränar på att genom sits och hjälper svänga, stanna, starta, trava, galoppera. Det blir helt enkelt mycket övergångar och jag älskar att rida så. Han känns så otroligt stabil, och ja jag älskar ju att rida barbacka så den här ridningen passar oss väldigt bra!

 

Av Stina - 24 februari 2014 12:00

Finns säkert jätte mycket åsikter kring det, hur viktigt och hur oviktigt det är osv. Själv har jag alltid älskat att socialträna hästarna, delvis för att du själv ofta får chansen att vara social! Vissa hästar tycker jag kräver ganska mycket träning innan de åker på tävling. Jag tycker att Chimal alltid fungerat väldigt bra bland andra hästar och människor så länge jag är där. Han är fortfrande efter flera års tävlande osäker på andra människor men känner sig säker när någon han känner bra är med. Första tävlingen var han inte jätte sugen på att låta veterinären titta honom i munenn men han lärde sig snabbt att så är det. Förutom det har han alltid varit väldigt lugn och bara stått och sovit under vilotiden i grindarna. Det enda som varit lite jobbigt är att han sparkas men en stor röd rosett brukar göra det lite lättare även om många inte respekterar den... Rezy har varit ganska jobbig ibland, hon blir så uppjagad med andra hästar i närheten och smått ouppmärksam innan start på tävling. Men hon har varit hanterbar.

 

Lugn och fin på tävling min lilla prins<3

 

Sen är det ju Kungen nu och honom är jag lite fundersam kring. Han är otroligt lätthanterlig från marken, han sparkar aldrig och tycker allmänt bra om andra hästar. Men han blir taggad om någon annan häst är med när man rider och det gör mig lite orolig då han spänner sig väldigt mycket och pulsar upp. Så för honom skulle jag säga att social träning är viktigt. Jag har alltid gjort mycket social träning med hästar men Kungen kommer verkligen behöva det om vi ska kunna bli godkända på tävling. Eftersom han är så snäll på marken är jag inte orolig för att åka på tävling och använda det som träning. Men jag skulle aldrig vilja åka på tävling med en häst som jag tror missköter sig från marken, bråkar i vetgrind osv. Så social täning är enligt mig otroligt viktig, speciellt om hästen ska ut på tävling.

Av Stina - 24 februari 2014 08:15

Ja vi kör väl på lite publicering av veckoplaneringen den här veckan med. Planeringen gör jag ändå för flera veckor framöver i stora drag och sedan vecka för vecka mer specifikt vad som ska göras varje dag. Så här kommer planeringen för vecka 9, förutom ridningen är inte jätte mycket inplanerat än.


Måndag:

Kungen har vila sedan 20km i söndags och Chimal ska kanske ut på en lugn sväng i skogen annars får han vila. Förutom det ska jag vara på universitetet på förmiddagen sedan tänkte jag stanna och simma på vägen hem.

Tisdag:

Kungen har vila även idag och Chimal ska gå ett väldigt lätt dressyrpass. Jag ska plugga hemma idag.

Onsdag:

Chimal ska ut på en lugn tur i skogen och Kungen ska gå ett dressyrpass. Jag ska plugga hemmifrån.

Torsdag:

Jag ska vara på universitet på förmiddagen, Kungen ska gå backträning idag och Chimal får vila.

Fredag:

Kungen har vila idag och Chimal ut på en lugn runda i skogen. Jag ska plugga hemmifrån.

Lördag:

Chimal ska få gå ett lätt dressyrpass, även Kungen ska få gå dressyr.

Söndag:

Kungen ska gå 30km är det tänkt och Chimal har vila.


Som det ser ut nu ska Chimal ridas 4-5 gånger under veckan och Kungen 4 vilket jag tycker är alldeles lagom.

 

Av Stina - 23 februari 2014 20:20

Nerikes Allehanda kom på ridorienteringen igår och pratade lite med delatagare. Och trott eller ej men Kungen kom med i "tidningen". Tack och lov använde de inte bilden på Kungen där även jag syntes. Jag tycker verkligen inte om att vara med i "tidningen" men Kungen gör sig väldigt bra där måste jag få säga!

 

Av Stina - 23 februari 2014 20:02

Nu är veckan slut, i måndags när jag publicerade min smått planerade vecka utlovade jag även en utvärdering om hur den blev! Till och börja med kan jag säga att det blev en stressig vecka med inlämningsuppgift och stor redovisning men jag tog mig igenom det, nu har jag fått lite välförtjänt lugna dagar med ridning och lite lugnt och skönt. Sen får jag se om det blir kompleteringar och i så fall vilka på uppgifterna.


Måndag:

Planen var plugg hela dagen tillsammans med mina kompisar och sedan sova kvar i Örebro. Dagen blev precis så, vi satt på universitetet från 8 på morgonen till 7 på kväleln och sedan sov jag kvar hos Irma.

Tisdag:

Jag skulle plugga och skritta Chimal, om tid fanns skulle jag även iväg och simma. Jag ägnade förmiddagen in på eftermiddagen i skolan åt pluggade. Sen blev det hem och en skrittur på Chimal men ingen simning då jag pluggade mer på kvällen och helt enkelt inte hann med det.

Onsdag:

Chimal skulle ut på en skrittur och Kungen skulle gå markarbete. Chimal fick gå sin skrittur och Kungen fick gå ett lättare markarbetspass.

Torsdag:

Idag var planen redovisning och inget annat, precis så blev det.

Fredag:

Chimal skulle gå ett skrittdressyrpass och Kungen ett styrkepass. Chimal fick börja trava lite och ta en galopp i varje varv förutom skritten och som ni vet blev det lite ändringar i planeringen utav Kunges ridning. Då lördagens dressyrpass blev den här dagen istället.

Lördag:

Tanken var en skrittur med Chimal och dressyr med Kungen. Istället blev det en kort skogstur med Chimal med lite trav och galopp. Kungen fick istället vara med på lite ridorientering och socialträning.

Söndag:

Planen var 20km på Kungen och kanske rida Chimal. Resultatet blev 20km med Kungen och Chimal fick vila.


Själv tycker jag veckan följt planeringen bra och de ändringar som blev var bara till det bättre. Man måste ta vara på de möjligheter som dyker upp!

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards