Stina Svensson

Alla inlägg under juni 2014

Av Stina - 16 juni 2014 23:32

Av Stina - 16 juni 2014 23:02

Förlåt för lite tråkig update här, hade tänkt sätta mig och göra lite ordentliga inlägg men jag har verkligen inte haft tid. Kankse låter lite konstigt då jag inte har sommarjobb men det innebär inte att jag går syslolös. Jag håller igång hela dagen ändå, just nu super storstädar jag sadelkammaren och skurar väggarna från golv till tak i stallet, för hand. Tro mig det behövs verkligen men det är tidskrävande.

Igår och idag har inte Chimal ridits då jag fått plocka av honom framskorna men i morgon kommer hovslagaren på morgonen så då kan jag träna honom. Men jag rider så det räker ändå, Kungen ska ridas och jag hjälper mamma med Rezy då hon jobbar ganska mycket, känns lite som när jag brukade tävla henne. Viserligen skrittar jag henne bara just nu men jag har inte ridit henne så här mycket på flera år. Måste erkänna att det känns riktigt bra att hålla på att rida tre hästar samtidigt igen, jag älskar att ägna hela dagarna i stallet, det är så avkopplande. Men med tre hästar som rids så krävs det lite planering med midsommar och allt, så idag har jag lyckats få ihop en liten plan för att undvika att behöva rida alla tre hästar varje dag utan försöka få in dem i ett fungerande "schema" för veckan samtidigt som jag hinner med allt annat.


Just nu ser veckan lite grovt ut så här (varje dag städar jag osv så klart med):

Måndag - Rida Kungen & Rezy, speedway i Sannahed på kvällen.

Tisdag - Hovslagaren, Rida Chimal & Kungen, Speedway i Sannahed.

Onsdag - Rida Rezy & Kungen, tävlingsmöte på kvällen.

Torsdag - Rida Chimal & Kungen.

Fredag - Rida Chimal, fira midsommar

Lördag - Rida Chimal (eller på söndagen)

Söndag - Rida Chimal om jag inte gjorde det på lördagen annars vilar han, Rida Rezy & Kungen.


Det här är en grov plan och jag kan komma att flytta på saker i den beroende på om jag rider på lördagen osv. Det är bara jag som rider Chimal, som det alltid är, för tillfället är det bara jag som rider Kungen men mamma rider även Rezy.

Av Stina - 15 juni 2014 14:09

I fredags var jag iväg till marieberg och handlade lite grejer, det mesta var bra att ha grejer som schampoo och balsam. Men jag kom hem med två nya affischer till mitt rum så jag kunde byta ut de jag hade då jag tröttnat lite på dem.

Det blev även ett par nya ridskor som jag provat idag och jag gillar dem verkligen. Mina gamla började bli slitna och jag vill inte att de ska gå sönder då de är så sköna att rida lägre i, så istället för att slita på den här hemma köpte jag ett par nya.

Av Stina - 15 juni 2014 09:10

Nu kommer det bilder ifrån gårdagens Romfarsritt, den var jätte fin och bra gjord utav arrangörerna, där vill jag definitivt rida. Pannan (Sannas häst) skötte sig exemplariskt, han gick ifrån att vara jätte stressad och knappt kunna pulsa ner sist till cool lugn igår, pulsade in på några få minuter i grinden. Även Erica (som gått nybörjar kursen) blev godkänd på sin första CR!

                                                               

Av Stina - 14 juni 2014 05:14

Uppe tidigt en lördag innebär oftast en sak, tävling. Ska strax åka iväg till Sanna för att sedan fara vidare till Romfarsritten i Västerås. Idag ska hon och Erica rida 40km CR. Hoppas jag hinner uppdatera med lite bilder ikväll när jag kommer hem igen, men får se för det är GP speedway på tv ikväll!

Av Stina - 13 juni 2014 14:25

Jag har inte ridit Rezy mycket de senaste åren, men kommer göra det lite ner nu under sommaren då jag inte har något sommarjobb och mamma behöver lite hjälp med att hinna rida Rezy. Grejen är att när jag väl ridit Rezy sen jag slutat tävla henne har jag ridit i en engelsk sadel, alltså inte den jag tävlade henne i i flera år. Idag red jag henne iden sadeln, Hector sadeln. Jag har egentligen aldrig tyckt speciellt bra om den, man får en väldigt bra sista i den och den är lätt att rida i men den är grymt hård. När jag tävlat henne i den har jag fått ont i sittbenen och även skav, så nej den har inte varit min favorit sadel men helt okej att rida 120km i.

Grejen är att idag när jag skritta ut Rezy i den fick jag en sån där känsla, ni vet när man kopplar ihop en sak, hur något känns eller en doft med något, i det här fallet positiva minen. När jag satt där i sadeln kom det massor med positiva minen ifrån tävlingar med Rezy, jag bara kände för att börja trava och fortsätta trava och galoppera mil efter mil efter mil. Det kanske låter konstigt med tanke på hur jag kan gnälla över att hon var en otroligt jobbig tävlingshäst, men de tävlar vi red lite snabbare på och hon bara rullade på under de var så härliga och det var de minnena som kom fram. När jag blundade var det som att vara på tävling igen, jag såg allt framför mig och just där och då hade jag gett vad som helat för att få uppleva den känslan med Rezy på riktigt, att tävla henne igen och bara få rulla på mil efter mil efter mil på Rezy i Hector sadeln.

Hector sadeln som jag ridit många mil i, Rezy har gått ännu fler med den och innan hon började gå med den gick Miro många och långa tävlingar i den. Den har gått många mil och varit med i varje fall 10år på distansbanorna men känns fortfarande likadant att rida i, väcker många minnen och visar inga tecken på att ge upp!

Av Stina - 13 juni 2014 12:03

Den här förmiddagen blev inte som jag tänkt mig. Jag började med att plocka in Chimal för ett barbacka dressyrpass, när jag skulle kratsa hans hovar insåg jag att hans ena framsko lyckats glida ganska snett, tur är att hovslagaren kommer i början på nästa vecka. Jag stallde mig kort sagt och tog av hans framskor och kollade bak ordentligt men de satt som de skulle, bäst att ta det säkra före det osäkra, vill inte ha ett par trasiga framfötter eller bara 3 skor kvar i morgon. Sen red jag ett lätt dressyrpass barbacka på honom, jag tog det lugnt eftersom jag precis plockat av skorna men det kändes riktigt bra, Chimal gick jätte fint och bärigt, jätte fina avsaktningar, ökningar och fattningar. Dessvärre fick vi avsluta passet i spöregn för det kom en riktig jädra superskur.

Nu sitter jag i köket hos mamma och ska få lunch innan jag går ut och rider Rezy och Kungen. Vi har just nu alla hästarna inne när det regnar, Chimal med ett back on track täcke på för sin ryggs skull, det har regnat inatt och nu igen så det blev täcket på en stund, de andra står inne och torkar upp inför deras egna ridturer.

Av Stina - 12 juni 2014 14:47

Mamma och jag har idag skrittat en sväng på Rezy och Kungen, det var riktigt härligt i det fina vädret. Måste även säga att det var skönt att sitta på Kungen igen, han är så otroligt stabil och då menar jag inte att han är en nordsvensk utan att han inte är rädd för något och bara traskar på, lite annorlunda än Chimal.

Sen har Chimal fått gå till sandbacken en sväng, vi gick upp och ner tre gånger och han jobbade på jätte bra. Det gick till och med lite bättre än jag hade förväntat mig och det är alltid kul. Det kanske inte syns på bilden men backen är ganska brant och sanden är djup. Det går inte annat än att skritta i den och man får vara noggrann när man tränar i den så den inte gör skada utan nytta. En sak är säker den hjälper till att styrka hästen på ett bra sätt.

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards