Stina Svensson

Alla inlägg under juni 2014

Av Stina - 28 juni 2014 18:34

Det blev upp ur sängen lite tidigare än vanligt (nu när jag har sommarlov) idag då jag skulle ut och skritta med Evelinn. Jag på Kungen och hon på RB, tog en skrittur runt stenbrottet, tanken var från början att bada med hästarna men då vädret absolut inte var på vår sida utan bestämde sig för att regna struntade vi i badandet och bara prata en massa. Det blev en trevlig ridtur och planer på 15 km nästa vecka med RB och Chimal.

Efter att jag kommit hem med Kungen igen lite lagom blöt var det bara att bege sig ut på Chimal och bli ännu blötare om möjligt. Chimal var absolut inte på humör och hoppade för absolut allt, han var en riktig liten grinig gris idag och tjurade om allt. Men vi fick vår ridtur med tyngderna gjord. Sen var det bara att smörja in alla blöta läder grejer innan jag kunde bege mig in i värmen för en kopp te och lunch. Hästarna har fått komma in för natten då det aldrig slutar regna och jag har åkt ner till pappa för kvällen, det är ju GP speedway på tv ikväll så nu ska det mysas.

Av Stina - 28 juni 2014 08:15

Jag vet inte hur ni är men jag spenderar ganska mycket tid i stallet, både ridandes och pysslandes med annat som måste göras. Eftersom min häst står hemma hos mamma där jag bodde förr så behövde jag aldrig tänka på att ta med mellanmål till stallet förr om åren, det var ju bara att gå in och äta när jag blev hungrig. Men när jag för ett par år sedan flyttade ifrån mamma insåg jag efter ett tag att det är ganska bra att ha med något att äta och dricka när man tänkt spendera flera timmar i stallet. Om man inte håller energin uppe är det ju svårt att få saker gjorda ordentligt!


Personligen är mina favoriter som mellanmål bananer (så gröna det bara går, de är de godaste) och gröna äpplen, ni vet de där knalgröna, blanka som är lite sura, de är så sjukt goda. Till det dricker jag vatten, ibland lyxar jag till det och tar med en Loka eller Ramlösa. Ibland dricker jag även te i stallet, vi har nämligen lyxat till det så att vi har en liten vattenkokare i sadelkammaren, några koppar och te påsar. För mig som är te älskare är det värt väldigt mycket att kunna ta en kopp te när jag blir sugen.

  

Viktigast av allt vid långa dagar i stallet, vatten, massor utav vatten! 

Av Stina - 27 juni 2014 19:27

Förut när jag var ute och red på Kungen gjorde jag något med knät, fråga mig inte vad som hände för det har jag inte riktigt koll på men nått gick inte som det borde. Vi satt lugnt och skrittade på vägen när något plötsligt lät inne bland träden och Kungen som i vanliga fall inte bryr sig ett dugg bestämmde sig för att idag skulle han bli rädd. Det hände inte speciellt mycket, Kungen rykte till och hoppade iväg lite, jag följde bara med på, satt hela tiden i balans och tappade den inte alls. Men något gjorde jag för mitt i hans iväg hoppande kände jag hur det högg till i mitt vänster knä, det knä jag haft problem med sedan jag var 15 då jag har uttänjda ledband.


Jag kan ju erkänna att det är väldigt känsligt och om jag överanstränger det kan jag ha ont i veckor, ibland har jag ont bara för att. I varje fal så högg det till och började göra grymt ont, jag fattar ingenting, ingenting hände ju! Det var i varje fall skönt att komma hem och veta att allt som skulle fixas i stallet var klart så när Kungen kom ut i hagen kunde jag gå in och ha ont i lugn och ro. Det är bara att hoppas att det inte gör ont i morgon, eller inte lika mycket i varje fall, oavsett så ska jag rida så håll tummarna för att det är bättre i morgon.

 

Och ja som ni ser på bilden har jag provat att rida med knästöd, det gjorde ingen direkt skillnad förutom att det var sjukt irriterande, det hjälpte de första milen, men efter 6mil gjorde det ont oavset så jag sluta rida med det.

Av Stina - 27 juni 2014 12:45

Ed Sheeran har släppt en ny skiva, älskar verkligen hans musik, här är några av mina favoriter!

Av Stina - 27 juni 2014 09:30

Jag vet inte hur ni tänker men jag har fått frågor kring framridning på distanstävlingar och hört folk prata om det. Ibland låter det lite som om att de inte tycker det är så viktigt, jag har hört saker i stil med "det är väl bara att värma upp dem lite" och "skritta igång och lite trav räker ju". Själv förstår jag inte hur man tänker då, framridning och uppvärmning är enligt mig precis lika viktig som till en hopp eller dressyrtävling, visst den ser inte likadan ut, man hoppar inte fram eller läger vikt vid att hitta formen vid framridningen till en distannstävling men det gör den inte mindre viktig.

 

Framridning på Billingeritten 2008, 80km med Reyziann

För mig är det extremt viktigt att hästen först och främst är ordentligt igångskrittat, att den får trava igång och jag vill alltid ta några galopper på framridning. Varför? Jo av den enkla anledningen att så fort starten går har du flera mil framför dig och potentiellt en häst som är taggad till tusen, jag vill inte sitta på en ouppvärmd häst som lätt kan få en skada  om den börjar hoppa, stuttsa, försöker stika eller liknande. Dessutom är det viktigt med framridningen för att få hästens uppmärksamhet, att gå igenom hjälperna och se till så att den lyssnar på dig som ryttare. Jag vill veta att när alla beger sig iväg och mina hästar per automatik börjar galoppera och möjligtvis stuttsar (Rezy) och bockar (Chimal) är uppvärmda för att klara ansträgningen de utsätter sig för när de är exhalterade och taggade.

 

Starten har precis gått på Vedemaritten 2010, jag och Chimal har 120km** CEI framför oss och han galopperar redan.

Så mitt bästa tips till framridningen på distanstävlingar är en ordentlig framskrittning, möjligtvis vid hand så du inte behöver vara uppsutten längre än nödvändigt (hästen kommer ha dig en del på ryggen ändå), igång travning och lite galopp. Att du under framridningen känner att du trots en taggad häst ändå känner att du har kontrollen, att du gör avsaktningar, igångsättninngar svänger osv. Att du även gör några mindre volter så hästen mjukas upp i båda sidorna lite grann innan starten går. Det kanske inte är jätte kul att göra det men distanshästar behöver ordenliga framridningar, det minnskar skaderisken och du som ryttare kan känna att du gjort vad du kan för att få en säkrare start.

 

En start som denna där Rezy "bara" försökte sticka och stutsade lite grann var en lugn start, de kunde vara tusen gånger värre. Varför skulle inte en distanshäst behöva en ordentlig framridning?



Av Stina - 26 juni 2014 23:21

Vet inte varför men jag har nyligen upptäckt den här låten och jag verkligen älskar den!

Little Mix - These four walls

Av Stina - 26 juni 2014 15:25

Har precis städat/rensat klart i min kista jag har med grejer i sadelkammaren, det är de enda stället där jag inte haft helt koll på av jag har i... Men det har jag nu eftersom det är nystädad där i. I kistan ligger det allt möjligt från svampar, en ihoppfällbar dunk, extra träns och grimmor. Hittade bland annat de första panelerna jag hade till Chimals sadel, de var lite tunnare än de jag använder nu.

Insåg även att jag har en del grimmor, de flesta är Chimals gamla men det finns även en del nya som är oanvändna.

Först är det en gamal lila jag tror Pysen hade, sen en oanvänd vit som jag fått av Maria, en svart jag köpt till Chimal och sist den grimma Chimal har om han måste ha grimma i hagen varje dag då han får skav av alla andra.

Först är det Chimals gamla fin grimma, en oanvänd lila jg köpte till Helge, den grimma Chimal hade när han först kom hit och en av Chimals gamla.

Det går i varje fall att enkelt dra slutsatsen att jag har onödigt många grimmor, men jag antar att jag har en tendens att köpa nya innan de gamla hår sönder.

Av Stina - 26 juni 2014 13:43

Mamma och Bosse har åkt bort för helgen på ridläger med hundarna och Reyziann vilket innebär att jag bor hemma hos dem och är gårdsvakt. Vilket kort sagt inner att jag tar hand om hästarna, ankorna, katten och vattnar blommorna. Inge svårt jobb direkt men någon måste ju göra det. Jag har precis grejat klart med hästarna för idag och städat/rensat i sjukvårdsskåpet, nu har jag en liten paus innan jag ska gå ut och fortsätta greja i stallet.

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards