Stina Svensson

Alla inlägg under mars 2014

Av Stina - 19 mars 2014 15:45

Ni har säkert märkt av att jag inte uppdaterar lika mycket som förut och att det är ganska dåligt med intressanta inlägg. Jag har helt enketl ingen aning om vad jag ska blogga om. Känns som att jag inte har speciellt mycket att skriva om, har dessutom en del att göra, jag känner mig helt enkelt lite stressad. Nästa vecka på lördag har vi salstenta på arbetsmiljörätt och jag fattar fortfarande ingenting, jag har inget plugg driv och det känns som om jag inte hinner med något. Att ha varit sjuk en vecka när man har mycket att göra är ingen höjdare kan jag säga. Jag har inte kunnat simma eller vara ute och gå på en evighet känns det som. Den energi jag har lägger jag på att få hästarna ridna. Samtidigt känns det som om jag inte lägger tillräkligt med tid på Chimal och Kungen, de har en ganska lugn vecka nu eftersom jag ska till Gävle på fredag eftermiddag och kommer hem någon gång på söndag. 


Tanken är att Kungen ska gå 30km på fredag förmiddag men det har snöat idag och vi skodde om till sommarskor igår. Jag red Chimal på förmiddagen men då underlaget var piss och han halka lite bestämmde jag mig för att inte rida Kungen, vill inte riskera något. Så Chimals runda blev kortare än planerad och Kungen fick vila. Vad har hänt med den här veckan! Var tar all min tid vägen? Jag skulle vilja ha ett antal timmar till på dagarna så jag hann med lite till, och så vill jag att den jävla snön försvinner så jag kan träna Kungen på fredag, jag vill verkligen få de där 30km ridna, vi ska ju för guds skull tävla i slutet på april. Vad har hänt, antar att jag är som vanligt igen som har panik över träningen av hästarna, allt är väl då tekniskt som det ska, men det och sedan stressen över skolan, det är bara lite för mycket just nu. Så förlåt på förhand om bloggen är lite tråkig ett tag men jag ska verkligen försöka fixa lite bra inlägg!

    

Av Stina - 18 mars 2014 11:22

Chimal är redan skodd och klar, kungen har nu en hov kvar sedan är även han nyskodd. Det innebär att Kungen har skor på alla fyra fötter igen och kan träna ordentligt nu. Känns skönt att inte behöva fundera så mycket på var jag rider.

En ny fixad liten fosing på Chimal, och ja vi har grusgolv i stallet.

Av Stina - 18 mars 2014 07:06

Härom dagen när Kungen hade styrka stog på schemat red jag inte till crossbanan som jag brukar, jag red till sandbacken i stället. Den ligger jätte nära crossbanan i ett sandtag och används även den av crossåkare ibland. Det syns inte på bilderna men den är relativt brant och det är riktigt tung sand i den. Det är helt enkelt skritt som gäller i den. Jag brukade träna i den med Chimal genom att rida upp och ner ett par gånger, om det är tungt för hästen att gå upp kan jag säga att ner vägen är ännu jobbigare. Rezy gick i princip aldrig ner för den, med henne red jag runt så vi bara gick upp för den då hon inte orkade gå ner. Det här var första gången jag var där med Kungen. Han fick gå upp 3gånger, han fick jobba hårt men klara det riktigt bra. Sista gången vi kom upp struntade vi i att gå runt och gick ner för den istället, han tyckte det var riktigt jobbigt men klarade det bra. Jag är riktigt nöjd med honom då jag trodde det skulle vara för tungt för honom.

Av Stina - 17 mars 2014 18:51

Av Stina - 17 mars 2014 18:13

Har varit ute och flängt lite med mamma idag, vi svängde bland annat förbi sharpman. Jag hittade inte direkt någonting men kom ut därifrån med två små saker.

Ett nytt nosludd, tycker personligen att det kommer passa perfekt på Chimal.

Och ett sadelöverdrag till Chimals star trekk. Just nu är det inga stigbyglat på så jag vet dessvärre inte om det passar med dem på men det kostade bara 25kr så det gör inget. Men som det är på bilden passar det bra. Så nu har båda sadlarna överdrag!

Har även köpt en ny griskrita till hästarna. När vi tävlar skriver man hästarnas nummer med dem men jag använder dem även hemma för att måla upp hur jag ska raka dem när det är dags. Det är perfekt, mycket lättare att få det jämnt och båda sidor likadana!

I morgon kommer hovslagaren, sen har jag tänkt rida båda hästarna. Sen på kvällen är det även dags för nybörjarkurs i distansridning som jag håller i!

Av Stina - 15 mars 2014 07:31

Helt nyvaken, jag hade förhoppningar om att förkylningen skulle vara borta efter nästan en hel dag i sängen, men nej... Jag hade verkligen jätte svårt att somna i går kväll, på dagen gick det jätte bra och jag insåg att den största skillnaden var att jag stängt fönstret, det blev helt enkelt väldigt dålig luft och varmt på mitt rum. Så för första gången i år har jag haft fönstret uppe hela natten. Det har ju knappast varit jätte varmt inatt, några få plusgrader, regn och halvstorm. Det är fortfarande halvstorm ute kan jag säga. Det är svinkallt på mitt rum men det är riktigt skönt, jag håller värmen ganska bra under täcket ändå, då jag har feber. Men trotts feber och förkylning är jag på gott humör, jag och Kungen är anmälda till Finnerödjaritten och jag har precis planerat in att åka upp till Gävle och Camilla nästa helg. Har inte träffat henna på jätte länge så det ska bli riktigt kul! Så riktigt uppiggande planer som tillsammans med lite bra musik kommer få dra mig upp ur sängen och upp till stallet om en stund. Spelar ingen roll om man är sjuk, hästarna finns där ändå och tack och lov för det!

   

Underbara Camilla!

Av Stina - 14 mars 2014 13:45

 

Av Stina - 14 mars 2014 11:15

Håller på att pröva lite olika saker att ha under Kungens sadel. Den ligger inte dåligt men jag tycker den ligger lite väl nära manken. I normala fall har Kungen en pad för bomlösa padar under sin sadel (precis som Chimal) och även renskinn under det när vi rider och tränar hårdare. Men jag tycker inte det funkar till hundra, bortsett från att Kungens pad är i en ganska tråkig brun färg är den ganska stor och klumpig. Jag har provat med lite olika padar och underlägg under sadeln för att försöka få upp den lite men jag tycker inte riktigt det blir bättre. Jag ska prova att stoppa i ett par ilägg till i Chimals gamla pad för att se vad skilnaden kan bli. Om inte det heller funkar får jag kanske börja fundera på om han möjligtvis kanske ska få gå mer i den engelska sadeln. Jag använder den på kortare turer i skogen och när jag rider dressyr.

 

Kungens sadel med hans vanliga pad under

Med renskinn under

 

Jag trivs bra i den men i så fall måste jag lyckas få dit distansstigbyglarna på den (jag behöver stötdämpningen) och försäkra mig om att den ligger tillräkligt bra för 40-50km. Viserligen skulle det vara toppen om den låg tillräkligt bra och jag kunde få den att funka för både mig och Kungen, den är rikgtigt skön. Bara ett litet problem, jag har ridit 20km i den men jag är inte van att rida lätt och stå upp i den sadeln. Jag använder den bara till skritturer och dressyr vilket innebär att jag i princip bara sitter i den... Har även funderat på om vi har någon annan sadel hemma som skulle funka men det verkar inte som det. Men nej, Kungens sadel ligger inte dåligt, den passar jätte bra. problemet är som sagt att jag inte tycker utrymmet vid manken och sadeln (kanalen) ger tillräkligt bra utrymme för att rida flera mil i, ryggen har en tendens att "sjunka ihop" lite under tävlingar på hästarna och jag vill försäkra mig om att sadeln kommer ligga bra även i slutet av tävlingen. Men ja vi får se hur jag lyckas lösa den här lilla gåtan.

 

   Hittar seriöst ingen bild där KUngen har på sig den engelska sadeln,

men här har Chimal på sig den i varje fall.

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards