Stina Svensson

Alla inlägg under mars 2014

Av Stina - 4 mars 2014 09:00

Det känns som om tiden går snabbare och snabbare, både på kort och lång sikt. När jag var liten tyckte jag att ett år var en evighet. Sommarlovet var nästan jobbigt långt, jag älskade att vara ledig eller på fritids men det var så många man inte träffa. Och terminerna var oändligt långa. När jag sedan blev äldre typ i gymnasiet gick allt snabbare, sommaren tog slut snabbt, åren gick snabbt förbi och plötsligt var det studenten. Det blir bara värre och värre. På ett sätt känns det som om jag nyss började plugga till hälsoutvecklare, det är typ ett och ett halvt år sedan, ett och ett halvt år! Visst känns det som om jag varit kompis med mina klasskompisar i en evighet, vi känner varandra riktigt bra samtidigt som det känns som om första dagen när jag träffade alla var typ i går. Mycket har ändrats men samtidigt ingenting. Jag bor hemma hos pappa, rider en massa och pluggar på.


Sommrarna tar slut typ innan den ens börjat vilket kan bero på att man jobbar numera men ändå. Det känns även som om jag nyligen bestämmde mig för att starta Kungen iår, men nej det är flera månader sedan. Det är under två månader kvar tills Finnerödjaritten, vad hände?! Var tar all tid vägen...?

   

Jag i Tjeckien på YR-EM 2006, sen är det en bild hemmifrån Josse på mig i gymnasiet. Det är ju flera år sedan!

 

Dagen jag fyllde 15, vilket innebar att jag fick börja köra moped, snacka om att jag var glad!

 

I elevrådsrummet på gymnasiet hände det mycket kul! Saknar alla så grymt mycket!!!

 

MIn bror spelar lite gitarr under en rast i elevrådsrummet,

det lilla jag kan/kunde spela på gitarr har jag lärt mig av honom!

 

Patrik och Nordvall från elevrådet, roliga killar det där!

 

Dagen innan studenten med klassen i Vretstorp!

 

Klocka ord av vår mentor Anders på vår student! "Rock hard - Ride free"

 

Av Stina - 3 mars 2014 17:11

Eftersom jag återigen haft en lite halvtråkig dag så rotade jag fram mitt block, en blyertspenna, sudd och lite papper. Har suttit ett par timmar och ritat med musik i öronen och tiden har flugit förbi. Och nej jag är ingen höjdare på att rita, gjorde det mer förr och tycker fortfarande det kan vara lite kul ibland! Nu har jag blyerts på hela händerna...

 

Av Stina - 3 mars 2014 16:15

Som ni kanske märkt på de hittills planerade veckor jag publicerat går det att tydligt se ett mönster i hur mycket hästarna går. Upplägget av deras träning skiljer sig väldigt åt då de ligger på olika nivåer och tränar för olika saker. Chimal är fortfarande under igångsättning och går relativt korta och lätta pass, Kungen går längre och hårdare pass. Förutom det skiljer sig deras dressyrpass åt väldigt mycket. Kungens är väldigt grundläggande med tyngd på stärkande, avslappning och en bättre bärighet. Chimal har redan mycket av det och är mycket lättare att jobba ordentligt så i jämnförelse är hans mer finputsande eller vad man nu ska säga. Inte för att de är det men hos honom lägger jag mycket tid på bärighet, stadighet och att alltid trampa under sig. Den största likheten mellan Kungen och Chimals veckor är att de nästan alltid går 4 ridpass var. Vissa kanske tycker det är lite men jag är en person som tror på återhämntning och har alltid haft en tendens att överträna hästarna och det är inte speciellt bra. Därför är jag noggran med ordentlig vila åt dem.


Så istället för att ställa av dem får de ledigt 3 av 7 dagar i veckan, ibland om de gått hårt en lägre period får de en ännu lugnare vecka för att kunna återhämta sig ordentligt. När du/hästen tränar bryter du ner musklerna och för att de ska bli starkare måste de få återhämta sig ordentligt igen! Förutom det har jag alltid en långtidsplanering med vad hästarna ska gå för pass en viss vecka, det skiljer sig inte jätte mycket från vecka till vecka men lite. Denna planering gör jag ett par veckor i förtid och sedan preciserar jag den med hur hästen ska gå vilken dag. Det spelar in vila från föregående vecka, hur jag går i skolan och annat som tar tid.  

       

Jag på Chimal & mamma, strax innan start på Vedemaritten 120km*CEI 2010

Av Stina - 3 mars 2014 12:43

Nu när Chimal nyligen stått länge känner jag en tydlig skillnad i hans sidor. Under dressyrpasset idag blev jag tydligt påmind om hur mycket jag alltid får jobba med Chimals liksidighet/oliksidighet, nu när han stått ett tag är han nämligen inte liksidig. Det blev väldigt tydligt i galoppen. I vänster varv går han jätte bra, speciellt för att inte ha tränat ordentlit på länge. Men i höger varvet är han tydligt mycket svagare och vill trilla in när vi galopperar på volt. När jag rider honom mycket och kan träna honom normalt är det fortfarande en skillnad även om det blir bättre och bättre men snacka om att han har fallit tillbaka nu. Jag får stötta honom riktigt mycket. Jag red även lite i förvänd galopp för att kunna träna upp liksidigheten och även där är det stor skillnad och han måste ha väldigt mycket stöd i höger galoppen.


Förutom det sköter han sig jätte bra och har inte tappat lika mycket som jag förväntat mig, han jobbar på bra och har ritkigt bra med energi och det är riktigt kul. Ibland händer det att han blir lite små seg på banan när han får jobba hårt. Han blir lätt framtung och det får man akta sig för. Han går fint på tygel men som sagt han faller gärna fram på bogen och då är det bara att plocka upp honom och liksom börja om med samlingen. Det kan vara lite frustrerande ibland men det är sån han är. Det är hans sätt att komma undan. Men nu får vi helt enkelt jobba mycket på att försöka komma tillbaks till där vi var innan skadan och sedan jobba därifrån!

 

Nog för att det är varmt nog att rida utan underställ men jag vill ha sommar och sol nu!

Av Stina - 3 mars 2014 08:00

Ny vecka och ny planering, den här veckan känns ganska lugn, inte så konstigt kanske med tanke på att Kungen inte ska gå någon distansträning på två veckor.


Måndag: Kungen har vila efter att han båda framskorna är borttagna och får därför vänja sig lite vid att vara barfota fram, Chimal ska gå dressyr och jag kanske ska iväg till simhallen, förutom det ska jag plugga.


Tisdag: Både Chimal och Kungen få vila idag då jag ska vara i skolan och tänkte kanske simma på vägen hem.


Onsdag: Jag ska vara i skolan på förmiddagen och på eftermiddagen ska Kungen ridas ut i skogen på mjuka vägar en sväng, då kan jag passa på och känna hur det faktum att han är barfota fram påverkar honom.


Torsdag: Idag ska båda grabbarna ridas, båda två ska få gå varsett dressyrpass. Jag ska äve plugga.


Fredag: Idag blir det ledigt för Kungen och Chimal ska återigen få gå dressyr. Själv ska det pluggas


Lördag: Idag får Chimal vila och Kungen ska få komma ut på lite stigar och klättra.


Söndag: Idag får båda grabbarna gå, Chimal ska ut på en liten skogstur och Kungen ska få gå dressyr, förutom det är det födelsedagsfirande för min syster som blir 29 idag!

 

Av Stina - 2 mars 2014 20:33

    

Av Stina - 2 mars 2014 19:23

Sitter och läser arbetsmiljöverkets föreskrivt om arbete med djur för ett skolarbete och kom över något intressant, speciellt när man har en häst som Chimal. Nu är det här taget lite ur sammanhang, sammanhanget kan snabbt beskrivas som att detta stycke handlar om arbetet med djur och säkerhet, om säkerhetsåtgärder osv. Och jag läser:


"Om ett djur är lynnigt, aggressivt eller svårhanterligt vid normal användning och skötsel bör det avlivas"


Hårda ord om jag får säga det själv. Speciellt när man har en häst som är lynnig och svårhanterad vid normal användning och skötsel... Innebär det alltså att Chimal är en säkerhetsrisk och borde avlivas. Undra vad som avgör när en häst är för svårhanterad enligt arbetsmiljöverket?

        

Min lilla bebis!<3  

Av Stina - 2 mars 2014 15:45

Ja vecka 9 blev definitivt inte som tänkt men så är det ibland.


Måndag:

Planen var en förmiddag på skolan, simma på vägen hem och kanske rida ut en sväng på Chimal. De blev som planerat förutom att jag inte red Chimal. Var i skolan mellan 8 och 13. Vi satt på en 4timmars föreläsning och det var segt kan ag säga, intressant men segt. Efter det blev det 1km simning i hallsberg, sen åkte jag hem och plugga. Alltså ingen ridning på Chimal.

Tisdag:

Jag pluggade hemifrån, Kungen vilade och Chimal gick ett lätt lösjobb. Tanken var ett dressyrpass men jag kände att vi efter ett par veckor med vila och bara skritt behövde hitta tillbaks lite till varandra. Så det blev barbacka och repgrimma istället för Chimal. Nästan som planerat.

Onsdag:

Planerna var en skogstur på Chimal, vilket det blev i sällskap med mamma. För Kungen var dressyr planerad och det blev det.

Torsdag:

Tanken var vila för Chimal och backträning för Kungen. Jag var på universitetet på förmiddagen och bestämde mig även för att Kungen fick stå över dagens pass då han gått väldigt hårt att tag, tyckte därför han behövde en extra dags vila istället för ännu ett hårt pass. Inte visste jag att de kommande två veckorna skulle bli relativt lugna för honom då...

Fredag:

Kungen vilade som planerat, Chimal fick komma ut i skogen i sällskap med mamma på Niccan och jag åkte och simma.

Lördag:

Idag var det dressyr för båda killarna planerat och det blev det med.

Söndag:

Chimal hade vila och Kungen skulle gå 30km, så blev det ju inte. Istället 7km, nu barfota fram och två lugnare veckor framför sig tills hovslagaren kommer.


Förra veckan blev mer eller midre som planerad, inte den här veckan dock. Det innebär inte att jag är besviken på den, endast på att det inte blev några 30km men det är inte så mycket att göra åt. De andra ändringarna som gjordes var beslut från min sida och de är jag nöjd med! Nu har visserligen de kommande två veckornas planering fått ändras för Kungen men det är inte heller så mycket vi kan göra något åt. Jag gör det bästa av det och tränar mer på annat han behöver.

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards