Stina Svensson

Alla inlägg under maj 2014

Av Stina - 15 maj 2014 12:16

Sitter och skriver det sista på projektplanen nu. Den ska vara inne senast klockan 8 i morgon. Känns skönt att nästan vara klar. Vi har dessutom fixat med power pointen till presentationen på måndag och gått igenom vad som ska vara med. Känns bra att inte behöva stressa med det sista. Nu hoppas vi bara att den är bra också! Ska sitta här ett tag till och plugga sedan ska jag dra hem och städa... Det är verkligen inte kul men jag behöver verkligen göra det, har inte dammat på ett tag nu och jag hatar när det är dammigt. Men det är väl bäst att passa på och städa i eftermiddag när jag ändå inte ska rida Chimal. Eftersom han gick ett lite hårdare pass igår med mycket galopp så får han vila idag. Tränas det hårt ja då ska han även få en chans att återhämta sig.


Men i morgon behöver jag inte åka in till skolan utan då ska jag rida, är lite sugen på att spendera lite tid i stallet förutom att rida, kanske skulle passa på att göra rent lite saker och städa bland mina och Chimals saker i sadelkammaren. Nej nu ska jag fixa klart det sista för idag så jag kan åka hem sen och njuta lite av det fina vädret!

                    Bild från storstädningen förra våren, det här är bara en liten del av Chimals/mina grejer!

Av Stina - 14 maj 2014 18:34

Har gjort ett galoppjobb på Chimal idag för att träna upp hans kondition lite. Vi rullade ett antal varv på sandtravbanan inne i skogen. Efter att ha gjort ett lite jobbigare ridpass där jag stått upp konstant i stigbyglarna ett tag utan paus har jag bara en sak att säga. Jag verkligen älskar känslan av trötta vader, det är helt underbart att känna att ridningen tagit på en. En sak till som jag tänkte på är hur skönt det är att det är varmare ute, jag har ju kunnat börja använda ett par av mina favorit ridhandskar.

De har varit med länge och håller en riktigt hög standard. Hoppas de håller länge till för jag minns inte var jag köpte dem... Men det är riktigt läder så jag antar att de klarar en del.

Av Stina - 14 maj 2014 13:07

Eller jag vet inte om denna termin varit seg i sig utan jag har mer känt mig seg under hela terminen. I somras när höstterminen började gick jag in med en jäkla motivation och jag skötte skolan fenomenalt bra. Det känndes som när jag gick i gymnasiet när jag la ner massor med tid på skolan, i princip så mycket jag kunde utöver träningen av 2-3 hästar varav jag tävlade på elit nivå med en av dem. Motivationen jag hade under höstterminen gav betalt kan man säga med flertalet VG:n och att jag tyckte det var ritkigt kul. Sen kom vårterminen och vi började ny kurs...


Jag vet inte varför men min motivation förvsvan helt, kanske för att jag tycker att arbetshälsa suger, skulle ju kunna vara det. Är ganska säker på att jag inte kommer vilja jobba med arbetshälsa, det är verkligen jätte tråkigt. Så ja terminen har varit seg och tråkig, uppgifterna har egentligen inte varit svårare än andra terminer men de är verkligen inte roliga att göra och jag drar mig verkligen för att ta tag i dem. Har bara två uppgifter kvar nu varav en utav dem ska redovisas på måndag, den är nästan klar, sen är det sommar! Jag behöver vekligen lite ledigt känns det som, har varit tungt ett tag, tävlingen gjorde mg lite gladare men o andra sidan har jag ingen häst att tävla och det är ju ganska tråkigt.

      

Våren 2010, ja den var verkligen toppen. Skolan rullade på mot studenten och jag hade två underbara hästar som jag tränade, inte visste jag att det var början på det tillfälliga tävlingsuppehållet!

Av Stina - 14 maj 2014 09:00

Världsmästerskapen i distansritt 1990 gick i Sverige. Jag fortsätter med lite filmer om distansritt från SVT då de både har gammla och relativt nya som går att hitta på SVT play. Den här är ganska lång men för er som varit på en distanstävling idag, kanske har uppmärksammat hur fort distansryttare rider på de stora mästerskapen (vinnaren rider alltid över 18km/h oftast över 20km/h i över 160km) är den väldgt kul att se  då det är en helt annan bild du får i denna video. Distansen har utvecklats mycket både ridmässigt och utrustningsmässigt. Bara det faktum att de i början pratar om hur fort de rider på första slingan när det idag är helt normalt att hålla det tempot. Titta på filmen! (klicka på bilden för att komma till videon)

 

Av Stina - 13 maj 2014 21:43

Äntligen var det dags för speedway i sannahed igen, vad jag längtat. Men inte nog med att min favorit förare Lindbäck är skadad och inte körde, indianerna förlorade dessutom... Hoppas och håller tummarna för att det går bättre nästa gång!

Av Stina - 13 maj 2014 08:55

Reportage som SVT gjort inför Rimboritten som gick i helgen med Maria Hagman Eriksson.

Jag kan tyvärr inte lägga upp videon här på bloggen men jag tycker definitivt ni ska klicka er vidare på länken och titta på det! (klicka på bilden så kommer ni till videon)

 



Av Stina - 13 maj 2014 07:06

Wops, det blev visst inte bloggat en enda gång igår... Ibland försvinner verkligen dagen iväg snabbt utan att man vet om det. Det var inte direkt någon jätte händelserik dag, jag var på skolan mellan 8 och 2, hade en föreläsning på två timmar och resten av tiden spenderade jag och Rickie på vårat arbete. Efter att ha kommit hem och ätit lite åkte jag upp till stallet. Trots det ruttna vädret som var igår (och har varit de senaste veckorna) var jag efter helgens tävling sugen på att komma ut på en lite längre runda men lite tempo med Chimal. Så vi gjorde precis det. Det var riktigt skönt och härligt, att få känna energin från honom är en helt otrolig känsla! Förutom att det var lite svårframkomligt efter avverkning på några ställen kunde vi rulla på i ett skönt tempo hela rundan. Vi kom hem blöta men nöjda och glada, nu ska jag strax in till skolan och ikväll är det dags för årets första speedway i sannahed, vad jag har längtat!

Av Stina - 11 maj 2014 11:40

Har precis kommit hem efter att först ha skrittat en sväng på Chimal i skogen och sedan känt lite på honom på banan. Eftersom Chimal hatar regn mer än mig red jag inte jätte länge. Vi blev blöta nog ändå! Nu blir det en varm dusch, en kopp te och sedan plugg resten av dagen.

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards