Stina Svensson

Alla inlägg under maj 2014

Av Stina - 18 maj 2014 17:51

Camillas plan för idag var en picknick. Vi åkte en bit utanför Hallsberg, det var jätte fint där vi var (vad det nu hette) och vi hade super mysigt! Pratade massor och bara njöt av det fina vädret.

Av Stina - 18 maj 2014 10:48

Folk som känner mig vet att jag har ett otroligt stort behov av kontroll och spontanitet är inte min grej, det gör mig stressad och osäker. En av mina bästa kompisar från gymnasiet, Camilla (skriver om henne här ibland, hon bor i gävle numera) är mycket väl medveten om det. Hon är hemma i hallsberg över helgen och vi hade bestämt oss för att fika i hallsberg idag. Men bara för att så skickade hon ett sms för en stund sen där hon skev att vi träffas en timme senare än planerat och hon tänker inte säga vad vi ska göra... Antar att detta har med det faktum att göra att jag fyllde igår men gud vad det tar på mina kontrollbehovs nerver att inte ens fråga vad det är vad vi ska göra, jag vet att hon ändå inte kommer berätta... Hon käner mig väl och vet att det här ät lite små jobbigt för mig, när personer känner en ja då vet de precis vad de ska göra för att jävlas lite...

 

Grillning här hemma i Vretstorp för typ ett år sedan med Camilla

Av Stina - 17 maj 2014 21:54

Kände att det var dags för en liten förändring. Jag var jätte nöjd med den header jag gjorde senast och har haft ett tag även om jag knappast är något proffs. Men senaste tiden tycker jag den varit lite mycket, den speglar mig perfekt men jag ville ha nått som bara var mer häst. Därav den nya headern där de enda bilderna är på Chimal eller mig och Chimal. Vad tycker ni om den nya, hur står den sig i förhållande till den gamla? Jag älskar att den är svart vit!

   

Först är det den gamla och sedan den nya!

Av Stina - 17 maj 2014 19:21

Idag fyller jag 23år, herre gud vad tiden går fort... Det har blivit en lugn födelsedag hemma med familjen vilket varit skönt eftersom jag är förkyld. Det har blivit fika med en riktigt god tårta som pappa gjort lite presenter och nu är det en myskväll som gäller eftersom det är GP speedway på tv.

Har fått en parfym, pengar och en gitarr av mina syskon!

Av Stina - 17 maj 2014 13:30

Jag är inte mycket för att fira födelsedagar, kan kanske bero på att efter 20, ja då går det bara smått neråt. Finns ingen anledning att bli äldre. Jag blir 23år i dag! Hur gick det till, var tog alla år vägen? Ja, ja känns ändå bra att vara 23år gammal, ha egen häst och bara ett år kvar på universitetsutbildningen när jag även hunnit jobba en del sedan jag tof studenten.

 

Först, jag i tjeckien 2006 och sedan jag på min 15års dag när jag fick börja köra moppe,

det är enkelt sagt ganksa länge sedan nu!

        

Av Stina - 16 maj 2014 23:03

Då jag har åkt på en förkylning med huvudvärk, halsont och feber blev det bara en skrittur med Chimal idag. Det var allt jag orkade med men den blev riktigt mysig. Det var jätte fint och varmt väder, efter allt regn som kom och att det nu varit varmt ett par dagar har det verkligen blivit sommar ute, det är så grönt och fint!

Av Stina - 16 maj 2014 11:37

Igår när jag åkte upp till stallet för att lägga på Chimal hans täcke blev jag lite ridsugen. Eftersom Chimal hade vila igår valde jag därför att rida Rezy. Vi skrittade en sväng i skogen och sedan passade jag på att hoppa henne lite på ridbanan. Det ser inte speciellt bra ut på bilderna men jag bjuder på dem, det känndes däremot relativt bra även om Rezy inte hoppar ordentligt förens det är 70cm. Men hon lyssnade bra och vi tog oss lätt över det 50cm höga hindret. Måste säga att det är ritkigt kul att hoppa henne och inte känna sig minsta lilla osäker eller rädd, vilket jag tänkte att jag skulle kunna göra eftersom jag inte hoppat på så länge, men nej da det gick så bra så!

   

Till mitt försvar på den hemska stilen kan jag bara säga att det är länge sedan jag höll på att hoppa, Rezy hoppar inte ordentligt på bilderna och jag rider i en dressyrsadel.

Av Stina - 15 maj 2014 14:00

Vad kommer jag leta efter när det är dags att skaffa en ny häst. Jo självklart kommer jag leta efter en häst att rida distans på, så planen är till och börja med ett arabiskt fullblod. Har ju börjat glo lite på hingstar jag tycker om så jag har lite mer hum om var jag ska börja leta när det är dags. De hingstar jag fastnad mest för är Sokrates och Mamba. Både verkar riktigt trevliga och är sjukt snygga. Sokrates har dessutom gått 160km godkänt och det är knappast ett minus. Mamba har gett ett par ganska stora avkommor vilket gör honom intressant då jag kommer vilja ha en stor arab.


Men förutom att jag vill ha ett arabiskt fullblod som är högt da. Ja det är kanske inte jätte lätt att lyckas ta reda på allt kring en häst innan man lär känna dem, därför försöker jag hålla koll på flera distanshästar som jag gillar på olika sätt så om det dyker upp yngre syskon när jag letar häst så kanske de är av intresse. Jag vill ha en väldigt framått häst med mycket energi i, nog för att Rezy varit jobbig men jag älskar att när starten går, ja då vill hästen iväg. Men jag kommer även leta efter att bra psyke, Chimal har alltid haft ett bra psyke för distans, han är super lugn och avslappnad på tävlingar även om han är pigg och laddad, han har även alltid bara traskat på även om det varit tråkigt.


Mer da, jo ett bra steg så klart. Steget måste självklart inte vara perfekt men det ska finnas potentiall i det. Jag vill ha en energisparande men luftig trav och en väldigt, väldigt bekväm galopp. Jag har blivit väldigt bortskämd med Chimals galopp. Han har typ 30 olika växlar och du känner inte att fötterna slår i marken, det är underbart skönt. En relativt effektiv skritt skadar inte heller. Sen vill jag även ha en bra, relativt platt rygg på hästen, gärna en lite bredare så det finns ordentligt utrymme för sadeln. Ja det är mycket jag kommer titta efter, kanske blir svårt att hitta allt hos en häst och en del kommer man självklart få jobba fram själv. Men jag vill framförallt se potentiall hos hästen och att vi klickar. Det är viktigtast av allt, mång mail ska averkas ihop!

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards