Stina Svensson

Alla inlägg under maj 2014

Av Stina - 28 maj 2014 14:57

Att rida med lindade ben på hästen är vanligt inom dressyr världen på träning, har inte någon super koll på hoppningen men antar att det förekommer där också (rätta mig om jag har fel), det jag funderar över är hur vanligt det är inom distans världen. Jag lindar Chimals ben ibland när jag rider dressyr, för att ge stöd och skydd. Han sparkar sig på frambenen så han har alltid skydd (eller lindor) när jag rider på frambenen förutom när jag bara skrittar. Men när jag ridit Reyziann och Kungen har jag aldrrig använt lindor, kanske för att de inte sparkar på sig.

 

Innan Chimal började gå med skydd på frambenen lindade jag honom aldrig.

 

Efter att han började behöva benskydd och haft en påbörjad senskada, ja då har jag börjat använda lindor me roch mer skulle jag nog säga.

 

När jag tävlade Rezy och gjorde de hårdare passen så som galoppjobben hade hon alltid skydd på frambenen, utifall att. Det hände även att jag startade henne med benskydd under de sista åren jag tävlade henne eftersom hon for runt så i starterna, även där utifall att. Men Chimal har alltid haft skydd runt om och oftast boots på sig när jag ridt den sortens pass, och han tävlade alltid (från det att han började slå på sig) med skydd fram. Men när jag tävlade honom brukade jag aldrig ha lindade ben, inte ens när jag red dressyr. Det ändrade sig efter att han fick sin påbörjade senskada. Nu använder jag lindor när jag rider dressyr ganska ofta och som idag när jag gjorde ett galoppass, då är han lindad runt om och har boots runt om. Varför?


 

Rezy och jag i starten på Isabersritten 2009, benskydd på första slingan, seda åkte de av!

 

Jag antar att jag bara blivit lite smartare, annars har jag ingen bra anledning. Lindorna jag använder när jag bara tränar hemma är fula och slitna så det är inte en utseende grej. Jag känner bara att de ger ett bättre stöd och ett lite bättre skydd när jag gör galoppassen, varför inte använda mig utav det. Att jag inte gjorde det förr vet jag inte. Men jag skulle aldrig få för mig att linda benen när jag tävlar en häst, det känns riskabelt och tidskrävande (vid nedpulsningen). Nej då är det benskydd som gäller all the way. Jag bara blir lite fundersam, hur mycket lindar folk benen på sina hästar, och framförallt hur mycket använder sig distansryttare utav lindor i träningen?

 

Bild från ett efter ett galoppjobb (inte idag), Chimal har alla fyra ben lindade och boots på.

Av Stina - 28 maj 2014 14:02

Idag blev det ett galoppass inne på banan i skogen för att träna upp Chimals kondition. Kändes riktigt bra och Chimal tycker verkligen det är jätte skönt att bara få ligga och rulla på i ett behagligt tempo. Mina ben är lite trötta igen men inte lika mycket som sist vilket är positivt. Vi låg och rullade på i mellan 20 och 30min, det känns riktigt skönt, det är som när jag tränade för att tävla Chimal. I morgon får Chimal vila då jag ska till skolan och sedan klippa och slinga håret.

Föresten, när man ligger och rullar varv på varv och man varje gång man passerar en gren i huvud höjd och undviker den genom att hålla upp armen. Ja då blir det små sår på hela armen, det svider lite men vad ska man göra, är grenen i vägen så är den.

Av Stina - 27 maj 2014 20:04

Idag blev det en skrittur med tyngder på Chimals bakben, jag passade även på att testa de grejer jag köpte igår!

Och så två från skritturen.

Av Stina - 27 maj 2014 13:28

I mars slogs besöksrekordet för unika besökare på en månad för första gången sedan 2009 när det sattes. Nu i maj, innan månaden är över har det återigen slagits! Måste säga att det är riktigt kul att blogga när läsarantalet varje dag sakta går uppåt och även den mängd läsare jag har på en månad!

 

Firar det med den första bilden som jag la upp i ett blogginlägg den 2 augusti 2009. Jag med Miro, Bosse och Lollo står och fixar det sista inför Bosses och Miros start på 160km i april 2007.

Av Stina - 27 maj 2014 10:46

Ibland bor man verkligen på fel plats, hade varit sjukt coolt att titta på en fotbollsmatch med massor av kändisar för välgörenhet! Det var både världskända artister och kända fotbollsspelare med, det hade varit riktigt coolt!

 

Av Stina - 26 maj 2014 20:51

Var förbi på Hööks en sväng idag. Jag har ett tag nu behövt nya chaps, så för de pengar jag fick i födelsedagspresent blev det nya chaps och lite till. Jag har sedan katalogen för våren och sommaren kom ut spanat in ett panband jag vill ha till Chimal. Men de har varit slut varje gång jag varit på hööks, men idag fanns de. Jag ska inte byta panband på hans läderträns, på distanstränset har han aldrig haft något panband och jag tänkte att det här blir perfekt! Det fick även följa med ett par nya ridvantar. Ni får se grejerna nu men jag ska ta kort på dem när jag använder dem också så får ni se hur det blev på!

 


Av Stina - 26 maj 2014 20:39

Har idag blivit så otroligt  stressad och panikslagen, när jag var på väg till bilen efter att ha varit i skolan mellan 8 och 3 så skulle jag leta reda på min plånbok i väskan, och den var inte där... När jag kom till bilen tömde jag den helt och nej den var faktiskt inte där. Stressad och med lite smått panik gick jag tillbaks till skolan där jag varit under dagen sedan jag använde den för att handla lunch. Men nej jag kunde inte hitta den. Tack och lov sprang jag på en klasskompis som sa till mig att ibland brukar folk lämna in upphittade saker i studentcentrum. Jag skyndade mig dit och de hade hunnit stänga, men tack och lov var det några kvar så jag kunde knacka på och de kom och öppnade dörren.


Med andan i halsen frågade jag om någon lämnat in en plånbok, hon fråga hur den såg ut och vad jag hette. Lättnaden när hon sa att den blivit inlämnad var enorm! Hon hämtade min plånbok och sa att en kille lämnat in den tidigare under dagen efter att ha hittat den i prisma huset vid ett bord. Där jag suttit under lunchen. Allt var kvar och jag skulle nog inte kunnna vara mer tacksam till den snälla personen som hittade min plånbok och lämnade in den, så jävla skönt. Jag har massor med viktigt där i, minst sagt körkort och bankkort. Så tack snälla människa vem du än är, idag är du min riddare i skinande rustning!

Av Stina - 26 maj 2014 09:32

Har gjort om lite i Chimals vecko upplägg när det kommer till ridningen. Eftersom jag bestämt mig för att träna upp honom lite och förbättra hans styrka och kondition så har jag bestämt mig för att testa en liten varannan vecka grej. Jag tycker alltid det är svårt att få in de pass jag vill ha på en vecka och den mängd vila jag vill ha i och med de lite hårdare passen. Så för att få in så mycket dressyr och "lugnare" pass som jag vill kommer Chimal få testa ett varannan vecka träningsschema. Har aldrig gjort det med honom förr då han inte gick lika mycket renodlade dressyrpass i veckan när han tävlade. Men ska jag våga mig rida den där pay and riden nästa år måste jag träna lite ju...


Så för er som var lite uppnärksamma på förra veckans ridning blev det en del dressyrpass. För att vara exakt blev fyra utav fem ridpass dressyr varav ett utav dem barbacka. Det femte var vi ute och skrittade med tyngderna. Så ja, i princip bara dressyr förra veckan. Då de passen inte är jätte hårda kan han gå flera utan vila. Därför kommer jag denna vecka koncentrera mig/oss på kondition och mer distansrelaterad träning. Han kommer även denna vecka gå mellan fyra till fem gånger men varierar de hårdare passen med lätt träning. Jag hoppas det här komemr göra att vi kan ha lite hårdare veckor varannan vecka och lite "lugnare" med dressyr varannan och att det ska vara givande. Vi provar ett tag och ser hur Chimal och jag tycker det funkar helt enkelt eftersom jag aldrig har lagt upp ridning och träning på det här sättet förut.

 

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards