Stina Svensson

Alla inlägg under maj 2014

Av Stina - 6 maj 2014 08:00

Mamma och jag började prata lite häromdagen kring ny häst, men NEJ jag letar inte ny häst nu! Grejen är att jag har ett år kvar på min utbildning, om min c-uppsatts blir godkänd är jag färdig folkhälsovetare i vinter och sedan färdig hälsoutvecklare om ett år. Om jag inte väljer att plugga vidare och lyckas få ett jobb (det är ganska svårt för hälsoutvecklare att få jobb) kommer jag ju om typ ett år befinna mig färdig utbildad på arbetsmarknaden. Helt otroligt ju! Det innebär att jag förhoppningsvis kommer kunna köpa en till häst om kanske 1-2år.

Mamma och jag började därför diskutera hästar och vad jag faktiskt kommer vilja ha. Jag vill ha en häst ganska från början tror jag men vill ändå inte att det ska ta en evighet innan jag kan börja tävla den. Så tanken går till en 4-5 åring, då är det inte mer än ett år innan hästen får börja tävla. Det innebär i så fall att min blivande häst redan finns någonstans där ute... Känns som en lite underlig tanke. Men därför, för att veta vad jag letar efter utifrån stam, exteriör, lynne osv. Är det ju faktiskt dags att börja hålla ordentlig koll på tävlingshästar och deras syskon, intressanta stammar, hur släktena är osv. Jag menar det finns massor jag älskar med Chimal, men han är dessvärre ganska liten... Därför är det dags att börja fundera och hålla lite koll så när det börjar bli dags för en ny häst, ja då vet jag lite mer var jag ska leta, förhoppningsvis!

      

Nortons Ceasar, Reyziann och Chimal, alla tre hästar jag tränat och tävlat i distansridning, de har/hade allihopa sina plus och minus i träning och tävling och har bidragit med många underbara minnen!

Av Stina - 5 maj 2014 19:55

Har hunnit med lite diverse idag. Har först varit i skolan i några timmar, vi har haft introduktion till den nya delkursen och arbetet jag och Rickie skriver ihop har vi börjat med. På eftermiddagen åkte jag, Irma och Jessica iväg till marieberg. Vi började med att fika och sedan strosade vi i lite affärer. Fick lite smått och gott köpt.

Älskar verkligen mina nya mobilskal, speciellt det högra, är helt kär i det!

Efter att vi var klara på marieberg åkte jag vidare till Kumla och kyrkogården. Hälsade på både farfar och morfar, de finns båda två i minneslunden. Jag är inte på kyrkogården jätte ofta men har blivit några gånger sedan farfar dog förra året. Anledningen till att jag var där just idag är för att det är ett år sedan farfar dog. Det är fortfarande riktigt jobbigt men det känns ändå bra att åka till kyrkogården att hälsa på ibland. Saknar så klart morfar med, men jag var så liten när han gick bort så jag minns det knappt...

Av Stina - 5 maj 2014 08:00

Har gått igenom lite gamla hästbilder och sorterat bland dem. Hittade några som jag tänkte att dem kan jag slänga upp här, ni kanske har sett dem förut, har ni det minns jag det inte. Men det kanske kan vara lite kul i varje fall!

        
 

Den här är länge sedan, det är nämligen jag & Pysen

 

Chimal dagen efter han kom hem till oss, hösten 2005

      

Min fina lilla prins<3

        

De två sista bilderna är från det uppsuttna YR lägret 2007 med Chimal      

Av Stina - 5 maj 2014 07:26

Av Stina - 4 maj 2014 22:21

5 personer skrev grönt kort prov hemma hos mamma idag och alla 5 blev godkända. Roligt att flera av de som gick nybörjarkursen i distansridning som jag och Sofia höll i nu har tagit grönt kort. De är ett steg närmre att kunna tävla, kursen har dessutom genererat i flera nya medlemmar. Nästa helg ska jag antagligen iväg på tävling igen, jag ska så klart inte rida själv, nej inge mer tävlande för mig i år. Jag ska antagligen med Sanna när hon ska rida en utav sina hästars första CR. Det är riktigt kul att det går att engagera sig i distansritt även om man inte tävlar själv, det ger en dos av tävling även om man inte kan rida själv. Nej nu ska jag sätta på ett avsnitt av Twin Peaks att somna till, den serien är helt underbart konstig och väldigt sövande. Lyckas knappt hålla mig vaken genom introt för det mesta!

                                 

Av Stina - 4 maj 2014 13:59

Chimal och Kungen på väg för att fortsätta sitt ätande efter att båda fått vara ute på varsinn promenad!

 

Av Stina - 4 maj 2014 10:30

Alla har väl ett guilty pleasure? Ja poängen med det är att det är något du tycker om men samtidigt skäms lite för att gilla. Mitt handlar om musik, jag har väldigt bred musiksmak. Jag lyssnar på all sorts musik, förutom dansband, avskyr dansbandsmusk. Favorit musiken jag alltid lyssnar på är rock, och då menar jag inte ny rock, utan riktig från typ 80talet. Favoriter är Bruce Springsteen, Bon Jovi, Aerosmith, Journey och likande. Men eftersom gammal rock så klart inte görs längre, ja då måste man ju fasta för den nya musiken också anars blir det väldigt tråkigt. Jag lyssnar mycket på P3 när jag sitter i bilen, vilket innebär att jag lyssnar på väldigt mycket pop.


Här kommer mitt guilty pleasure in, vad är det da och varför är det ett guilty pleasure. För ett tag sedan snubblade jag över One Directions nya skiva, och jag fastnade! Jag är enligt min mening för gammal för att tycka deras musik är bra, men för mig är den uppiggande och peppande, så jag fortsatte lyssna på deras nya skiva, och sedan började jag lyssna på deras äldre musik med. Ovanpå det gör de riktigt roliga musik videos, vilket jag älskar att titta på. Så ja jag lyssnar på dem och jag är fast. Pinsamt men jag tycker fortfarande om dem!

Hittade inget klipp av Rock Me som hade musikvideo, så ni får bestämma själva om ni vill lyssna på den bra varianten med bara en bild där ljudkvaliten är bra eller det efter som är ett live framträdande av låten på en konsert!

Av Stina - 4 maj 2014 08:50

Hade en riktigt seg dag igår kan jag säga. Vet inte varför, var väl bara en sådan dag. Känns som en piggare dag idag, ska strax ta mig ur sängen och äta frukost innan jag drar mig upp till stallet. Till mitt försvar har jag inte bara legat och dragit mig i sängen så här länge utan jag har faktiskt pluggat lite. Har hunnit små börja och fundera kring en projektplan jag ska skriva nu under delkursen som börjar i morgon. Ska bli ganska kul faktiskt. Delvis för att vi ska ha Anita som delkursansvarig igen, hon började förra höstterminen och hon har varit toppen sedan dess, förutom det ska vi skriva två projektplaner vilket ska bli kul och båda ska skrivas två och två. Ibland tycker jag det är jobbigt att jobba med andra men jag ska skriva med Rickie och vi har jobbat en del tillsammans innan och det har alltid fungerat jätte bra.


Så snart frukost och sedan åker jag upp till stallet. Jag ska ut och gå med Chimal och Kungen, Chimal har ju haft sin inlpanerade vilovecka, sista dagen idag. Jag tycker det är bra att ge en vilovecka ibland men det gör nog inte han. Enligt mamma har han farit runt som en galning i hagen minst en gång om dagen, själv eller med sällskap spelar ingen roll för honom. Finns det överskottsenergi, ja då leker han ut den. Min snart 15åriga bebis, han växer då aldrig upp! Vid klockan 3 idag är det även grönt kort tagning hemma hos mamma, Lillian kommer och 5 personer ska ta grönt kort. Nybörjarkursen har helt enkelt genererat lite tävlingssugna personer och det är alltid kul!

 

I brist på nya bilder får ni en gammal på Chimal. Den är från Chimals första sommar hos oss, 2006. Helt otroligt men jag har haft Chimal i över 8år, tiden går fort när man har kul!

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards