Stina Svensson

Alla inlägg under juli 2014

Av Stina - 21 juli 2014 09:30

Många håller nog med att det är otroligt nyttigt att rida olika hästar för sin egen skull. På olika hästar känner man olika svagheter hos sig själv då den hästen du sitter på kanske har samma svaghet. Jag är mycket väl medveten om detta men brukar nog inte lägga speciellt tanke på det förutom att jag när jag hoppar upp på andra hästar än Chimal får tänka på att på dessa behöver jag antagligen inte trampa rätt sadeln lika mycket åt vänster, för de flesta brukar inte skjuta över den lika mycket åt höger som Chimal gör, vilket han gör på grund av vana och smärtminnen inte för att han är sne eller har problem med sitt vnstra bakben längre. Grejen är att häromdagen när jag läste Linn Olssons blogg och hennes inlägg på hur olika man sitter på olika hästar tänkte till lite mer kring det. Hennes inlägg kan ni hitta HÄR!


Hon jämför i inlägget hur hon sitter olika och har olika "svagheter" eller problem, vad man nu vill kalla det på olika hästar. Det här gjorde att jag började tänka på hur jag rider Chimal och Rezy, som är de jag ridit mest och har störst tillgång på olika bilder med.

   

Bara av att titta på bilderna kan jag se att jag är mer avslappnad när jag rider dressyr på Chimal än med Rezy, dock lutar jag händerna på båda, bilderna är gamla och jag får fortfarande tänka mycket på dem även om det blivit bättre. När jag rider distans på dem är det även där skillnad i ridningen. Självklart tänker jag alltid på att ha en lodrät sits när jag rider. Jag kan erkänna att jag ibland läger skänkeln lite lite längre fram när jag rider distans på Chimal och har alltid gjort det. På honom har liksom alltid den lodräta sitsen kommit per automatik, jag har liksom fått flytta fram skänkeln lite för att avlasta mina knän. Det är så lite så mamma har aldrig sett det så jag sitter ändå inte i stolssits. Men med Rezy har det snarare varit tvärt om, där får jag istället tänka på att inte hamna i stolsstits, det är inte ofta jag behöver korrigera mig men emelanåt för att skänkelt inte ska hamna för långt fram. Konstigt eller hur, speciellt när det är samma sak även om jag har samma sadel på dem då Chimal tävlade i Rezys från början.

 

Tycker själv det tydligt sysns på bilden att jag inte har några problem med att skänkeln hamnar för långt fram när jag rider Chimal utan att jag istället får flytta fram den ibland när jag rider honom.

På denna bild tycker jag det sysns att min skänkel när jag rider distans på Rezy har en tendens att hamna för långt fram istället så med henne får jag tänka tvärt om. 


Av Stina - 20 juli 2014 16:45

Har precis satt mig framför datorn för att jobba lite inför ridlägret. Jag tycker det är sjukt kul att sitta med allt som ska fixas inför lägret, tänk om man alltid fick jobba med sånt här, planera, fixa och fundera ut grejer, det skulle passa mig perfekt! Nu är det faktiskt mindre än två veckor kvar till lägret och om en vecka kommer Sandra, som jag saknat henne! Ska bli sjukt kul att hinna umgås mer än på bara lägret i år. Nej nu när jag varit så duktig och laddat upp med melon, mörk choklad, nötter och ett glas loka är det bäst jag fortsätter jobba.

 


Av Stina - 20 juli 2014 15:21

Förut när Chimal och jag var ute på en en timmas tur med tyngderna på hans bakben så satt jag bara och njöt. Det var sjukt varmt, solen sken och det verkligen luktade sommar. Första gångerna vi red förbi där det fanns så mycket smultron att luktade jätte tydligt ifrån dem så ignorerade jag det. Men på vägen hem när jag återigen passerade ett ställe där det luktade jätte mycket, ja då gav jag upp och hoppade av. Chimal tittade väldigt fundersamt på mig där jag satte mig på huk i gräset och åt smultron i ett par minuter, han var nog väldigt fundersam över vad jag gjorde.

Ridturen blev i varje fall som planerad till skillnad från igår. Mestadels skritt och lite trav, det enda oförutsägbara som skedde var när vi kom fram till ett stort träd som låg tvärs över vägen. För 10år sedan hade jag inte tvekat på att bara hoppa över det 70cm höga trädet med min ponny men nu är det inte ens på tal om det. Vi letade oss helt enkelt runt det så kunde vi sedan fortsätta som vi tänkt oss.

Av Stina - 20 juli 2014 08:30

All heder till Adam Lambert, han är sjukt bra men ibland är inte alltid orginal låtarna med original artisterna bättre... Finns säkert många som inte håller med mig. När jag satt och tittade på bloopers ifrån senaste säsongen av Supernatural jag tittat klart på (älskar bloopers) så råkade jag hitta ett klipp där en utav skådisarna ifrån supernatural sjunger. Jag lyssnade på det och han är riktigt bra. Så nu har jag snubblat över en ljudinspelning där han, Jensen Ackles ifrån supernatural sjunger Adam Lamberts låt, Runnin, och jag tycker att Jensens version är bättre...

Adam Lambert sjunger Runnin

Jensen Ackles sjunger sin cover av Runnin (den jag tycker är bättre)

Av Stina - 19 juli 2014 23:48

Tanken med ridningen utav Chimal idag var att rida till sandbacken och träna lite i den. Jag gjorde i ordning Chimal för endast skritt (eftersom det är allt som går att göra i sandbcken), vilket innebär att jag inte hade några benskydd på honom, delvis för att om vi bara ska skritta behöver han inte det och för att slippa få massor av sand innanför dem. Men det blev inte riktigt som jag tänkt mig för när jag kom fram till sandbacken som ingår i en crossrunda som i princip aldrig används av crossåkare längre så var det så klart några där med crossar... Så jag skrittade förbi och det blev en mysig skrittur i det fina vädret istället. Det som var väldigt kul när vi red förbi de som körde med sina crossar va att Chimal endast tittade skeptisk mot dem och hade full koll men var inte rädd, svårt att tro att det är samma häst jag satt på som för några år sedan när jag mötte samma crossåkare fick panik när han hörde och fick syn på crossen. Även små rädda bebisar växer upp!


Efter ridningen utav Chimal stod Rezy på tur då mamma var borta idag och ville att hon skulle ridas. Vi skrittade först ut en sväng, även hon förbi crossarna utan att vara rädd. Sedan red jag dressyr på henne hemma en stund vilket gick över förväntan, inte att hon gick som hon gick, utan att hon gjorde det med mig på ryggen. Vi kommer ju inte alltid överens och det är knappast lättare för oss att komma överens när jag rider henne så sällan spm jag gör nu för tiden men hon lyssnade jätte bra på mig och jobbade på. Till och med hennes galopp var bekväm idag och det är inte ofta jag tycker.

    

Jag & Rezy sommaren 2008

Av Stina - 19 juli 2014 09:00

En sak som jag inte riktigt klarar mig utan till hästarna och framför allt till Chimal på tävling, träning eller bara i en helt vanlig vardag är Back on Track. De första Back on Track grejerna jag började använda till Chimal var hasskydden vi har. Hästen har lite svårt att röra sig i dem så de har använts och används när jag gör i ordning hästen ibland för ridning, i boxen på natten inför tävling och i grindarna för att hålla haserna varma och smidiga. De har varit perfekta då jag tävlat två hästar som har haft spatt problem i haserna.


Förutom det har vi en ryggvärmare vi kunnat använda innan ridning, i viloperioder på antingen ryggen eller om det är riktigt kallt och hästen inte får bli stel har vi lagt den över halsen och ner över bogarna då vi även har ett Back on Track täcke. Nättäcket i Back on Track använder jag även det väldigt mycket, i transporten, i boxen på natten, i viloperioder, före ridning osv. Förutom det har vi padar för lindning av benen och ett ländtäcke i Back on Track som allt används flitigt av både mamma och mig. Chimal är den som grejerna används mest av men vi har dem även på Rezy ibland.


För mig är Back on Track grejerna super viktiga både i vardagen och när jag varit på tävling, de hjälper mycket med att behålla värmen och smidigheten. Jag använder dem mest i förebyggande syfte men om något problem eller skada uppstått har de självklart även använts i återgärdande syfte.

 

Det vita är ryggvärmaren, sen är det ett nättäcke, ländtäcke, hasskydd, padar för lindning och ett par av dem har även snabbknäppen på sig som går att ta av om man vill. Det har varit bra i grindar men om hästen står med dem över natten tar jag av snabbkäppningen och lindar över istället.

 

Rezy i Back on Track ländtäcket

 

Chimal i Back on Track nättäcket

Av Stina - 18 juli 2014 21:19

Jag kände att det var dags att ändra utseendet på bloggen till något stilrenare, om ni inte kunnat komma in på bloggen under kvällen idag så är det för att den varit låst då jag har ägnat ungefär en timma till att ändra utseendet på den. Jag gillade verkligen det förra, svart, grått och rosa, det är egentligen bra mycket mer mig än ljusblått. Men jag ville ha en enklare header, så efter att ha provat med lite olika färger på headern till de bilder som är på den insåg jag att det blev bra mycket snyggare med ljusblått än svart. Ljusblått är ju trots allt Chimals färg så på så vis är det ju inte helt fel även om det inte speglar mig helt och hållet!


Jag blev i varje fall nöjd då bloggen blev lugnare och headern är simplare än den förra vilket jag ville ha, är väldigt glad för att jag fick bilderna ifrån tidningsartikeln om Lag SM från Anna då två av dessa hamnade på headern. Jag hör gärna vad ni tycker om den, är headern och utseendet bätttre eller sämre än det förra?

  Den gamla:Den gamla:

Av Stina - 18 juli 2014 19:10

Nu har det faktiskt skett, distansridningen i Sverige är en så pass liten sport så när folk frågat mig om det går att försörja sig på distansritt har jag sagt, nej inte i Sverige då får du flytta utomlands. Men nu har det skett, Annelie Eriksson har sagt upp sig ifrån jobbet och ska nu sattsa och jobba heltid med distansridningen. Annelie är en utav Sveriges bästa distansryttare och har varit det i många år, både som ungdom och senior. Jag tycker det verkligen är jätte häftigt! Jag har lärt mig en del grejer av Annelie på läger, tävlingar, när jag varit utomlands med på två EM då hon ridit på båda dem (varav en gång på en italiens häst), när vi bara suttit och pratat före och efter tävlingar osv.


Det var med Annelie och hennes familj jag fick åka med hem ifrån Danmark då Miro lagt sig i transporten när vi kom fram till färjan och mamma och Bosse trodde de skulle bli kvar i Danmark med honom. Trots en otrolig oro och att jag den första halvtimman på färjan trodde de andra blivit kvar i Danmark så var Annelie och hennes familj toppen och jag hade kul hela vägen hem ifrån Danmark. Jag hoppas verkligen det kommer gå bra för henne då hon är jätte duktig. Sveriges första heltidsproffs i distnsridning! En länk till en artikel om det hittar ni HÄR!

    

Riktigt gammal bild på Annelie & Zsulemi ifrån Fornabodaritten 120km 2007

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards