Stina Svensson

Alla inlägg under juli 2014

Av Stina - 8 juli 2014 15:42

Både igår och idag har jag lagt stor tyngd vid övergångar och att Chimal ska lyssna på dressyrpassen. Jag tycker han har blivit lite seg den senaste tiden när jag rider honom på ridbanan. Jag brukar stundtals ha ett dressyrspö i handen när jag rider Chimal på banan, men eftersom han blivit lite små seg och inte riktigt lyssnar framåt till 100% (gäller endast på ridbanan) Så har jag lagt ifrån mig spöt helt hela passen och riktad in mig på att få Chimal att lyssna när jag ber om en ökning eller igångsättning. Det har gått riktigt bra, han har lyssnat fint framåt och har klivit på mycket bättre, nästan lite för bra. Mn jag jobbar hellre med en för pigg häst än en som inte riktigt kliver på.


När jag gjort denna ridning har jag inte lagt lika mycket tyngd vid formen även om det är viktigt att han går bärigt och det tror jag har lönat sig, det har varit nog att få honom att vara uppmärksam och lyssna ordentligt på mig på en gång. Och nu när han kliver på bättre blir även galoppfattningarna per automatik bättre i både bärighet och form då han sätter under sig bättre. Dessutom har mamma varit ute och tittat på mig när jag red. Hon kunde inte se någon snehet men hon såg däremot att jag inte rörde mig helt liksidigt så nu har jag fått några övningar att göra när jag rider och jag känner själv skilnaden när jag precis har gjort dem. Det är verkligen värt mycket att ha sin instruktör här hemma som kan komma ut, titta lite och genast se några små ändringar kring något jag inte ens kännt själv!

 

Av Stina - 8 juli 2014 09:15

Confession time! För distansryttare är det otrolit viktigt att sitta rakt och jag har alltid jobbat hårt på precis det eftersom Chimal gärna skjuter mig åt höger. Jag har alltid haft svårt för att sitta rakt i skritt, i trav och galopp går det mycket bättre. Anledningen till det här inlägget är för att jag funderar på om jag tappat lite, sjukt jobbigt att erkänna speciellt när min mamma är instruktör... Men Evelinn tog en bild när vi var ute och red på mig och Chimal utan att jag visste om det och på den ser jag fan inte ut att sitta rakt...
  

Det tycker i varje fall inte jag, det kan visserligen vara en ögonblicksbild, Chimals svans är på sned och Chimal har ländtäcke vilket gör det svårare att bedömma. Men det gör inte mig mindre orolig och faktum kvarstår, jag ser ut att sitta snett på bilden. Nu jäklar ska jag jobba på detta och få det att fungera igen. Jag vill inte behöva oroa mig för att jag sitter snett. Det är ett misstag och problem jag inte har råd med och inte tänker acceptera hos mig själv!

 

Hittade ingen bra bild på mig själv när jag sits tränat så det blev en bild på Sanna ifrån ett ridläger när vi håller på med sitsträning.

Av Stina - 7 juli 2014 09:15

Det har skrivits lite reportage om Lag SM lite här och där de senaste dagarna, inte minst i tidningar i pappers format men även i dem på nätet, här kommer lite länkar till dessa reportage för er som vill läsa! (klicka på texten för att komma till sidan).

Tidningen Ridsport

Nerikes Allehanda

SVT tvärsnytt

 

Nerikes Distansryttares lag och lagledare.


Av Stina - 7 juli 2014 09:00

Av Stina - 7 juli 2014 08:08



Nu äntligen ska har jag satt mig med det utlovade inlägget om Laxåritten och de bilder jag tog. Tävlingen gick bra och trots att jag tyckte det blev riktigt rörigt i första grind när 80km ryttarna hade ridit strax över 30km och hade sin första grind och vila ansåg domarna att det hade gått jätte bra och att rörigheten som blivit inte var något problem och att vi i veteterinärgrinden fixat det jätte bra. Jag hade toppen personer i veterinärgrinden som, som vanligt gjorde ett helt enastående jobb. Det var inte lätt att hålla fokus hela dagen då termometern mätte mellan 30 och 35 grader och skugga var inte något vi hade tillgång till. Mycket vatten blev det, några snygga brännor och väldigt trötta funktionärer, ryttare och groomar när dagen var slut.


11 lag kom till start och jag tror faktiskt att alla lag var godkända in i mål, vårat eget lag fick alla fyra ryttarre godkända in och slutade på en 8:e placering. Vann gjorde Skånsta ryttarförening, tvåa kom Mälardalens distansryttarförening och trea blev ett av Föreningen Värmlands Distansryttare lagen. Vinnaren i 80km klassen individuellt blev Ingrid Boström på Kislon Amasai och de red ritten på totalt 18,1km/h varav deras första slinga var den snabbaste på 18,7km/h. Vinnaren i 50km klassen var Jenny Lindkvist på Heart (som rider för vår klubb) och de  red på 16,7km/h. Vi är nöjda med arrangemanget och det var riktigt kul att arrangera SM igen!


Så här såg det ut fredag morgon innan vi invaderade motorbanan.


  Det här är innan jag, Lollo och Gunilla började sortera priserna för Lagen, 80km och 50km placerade.

Sedan blev det lite mer ordning och en bild på Lag SM priserna kommer längre ner.

Här har tävlingsdagen precis dragit igång och veterinärerna passar på att vila lite innan de första ryttarna kommer in i grind.

Här är prisbordet för Lag SM och 80km och 50km

Lag SM rosetterna som till och med glittrar!

[Bild]

Av Stina - 6 juli 2014 22:14

Precis som under tävlingen i helgen har det varit grymt varmt idag. Jag har inte gjort speciellt mycket utan tagit igen mig efter tävlingarna idag. Avslutade dagen med att åka och bada med min syster och hundarna en sväng. Jag lovar att bilderna ifrån tävlingen kommer upp i morgon!

Av Stina - 6 juli 2014 08:54

Ska bara skriva ett litet snabbt inlägg just nu. Tävlingen igår gick bra, skånsta ryttarförening vann återigen lag SM, hela Nerikes Distansryttarlag kom in godkända i mål och Sofia och Victoria knep varsin individuell placering men laget vet jag inte riktigt än vad det blev placerat. Jag tog lite bilder i fredags när vi byggde upp tävlingsområdet men knappt någon igår... Men de bilderna kommer komma upp under dagen hoppas jag. Nu ska jag upp till stallet och Chimal sen är det ridläger planering så det kommer en uppdatering senare idag.

Prisbordet för lag SM och 80km placerade.

Av Stina - 5 juli 2014 14:00

Kom på när jag satt och skrev lite inlägg för ett tag sedan att förutom att jag bloggar själv och har gjort det sedan 2009 här så läser jag såklart även andras bloggar. Jag tänkte helt enkelt berätta lite snabbt vad jag läser för bloggar och vem vet det kanske är något som intresserar er, om inte, synd för er! Det enda tråkiga med min lista med bloggar jag läser regelbundet är att de bloggar som är om distansridning inte uppdateras jätte ofta, distansryttare är helt enkelt inte super på tätt uppdatering, men de är inte mindre intressanta för det. Självklart tycker jag även det är kul att läsa dem eftersom jag känner samtliga personer av de som bloggar om distans.


Först kommer de icke distansrelaterade bloggarna och ja jag läser bloggar som handlar om annat än distansridning, de ger bra tips på träning och är allmänt roliga att läsa (klicka på namnen för att komma till bloggarna):

Lina Dolk, sjukt duktig dressyrryttare som tävlar både i och utanför Sverige.

Evelinn Åkerman, duktig dressyrryttare som råkar bo väldigt nära vårat stall, har känt henne sedan hon red shetlandsponny och rider ut med henne ibland.

Ponnysanning, alltid bra att hålla sig uppdaterad på vad som händer runt om i häst Sverige.


Sedan till distansbloggarna:

Annelie Eriksson, en utav Sveriges bästa och mest rutinerade distansryttare, hon har den bästa svenska placeringen på ett YR-VM ifrån 2009.

Caroline Pont, duktig ryttare som hållit på med distans i många år.

Team Boberg, som numera består av Ebba, Victoria och Timmy. Ebba har ridit både YR-EM och YR-VM, Victoria rider sitt försa YR-EM i år och Timmy har ridit YR NBM. Alla 3 har så klat även plaeringar på YR-SM. Jag och Ebba red dessutom vår första CR tillsammans.

 

Ebba på Patos & jag på Miro, YR-SM 2007.



Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards