Stina Svensson

Alla inlägg under juli 2014

Av Stina - 2 juli 2014 08:30

Är grymt viktig vid ridning. Jag är alltid nogrann med att skritta igång hästarna ordentligt. Jag tänker inte jätte mycket på tiden när jag skrittar igång. Självklart tar jag gott om tid på mig och en kort igångskrittning är ca: 15min. När hästarna har elit tävlat skrittar jag oftast igång dem i 30min för att veta att musklerna som det alltid ligger rejält med ansträgning på är ordentligt uppvärmda. Jag anpassar även skritten efter hur hästen känns, är den mjuk och fin efter 15min kan jag börja trava är den inte det så skrittar jag längre.


Sedan är det samma sak i traven, hästen får kort sagt trava tills den blir mjuk, fin och ordentligt uppvärmd i gångarten. För att jag ska vara nöjd med den ska både kort/längre trav fungera. Långsam, normal och snabbare ska fungera innan jag ger mig på nästa gångart. Om hästen ska gå ett hårt pass med möjligtvis lite snabbare galopp värmer jag alltid upp i långsammare arbetsgalopp innan jag låter hästen gå i det lite högre tempot.


När ridpasset är slut är det även viktigt med nedvarvning, den anpassas så klart efter ridpassets utformning, har jag tränat distans låter jag hästen gå ner i en behaglig och förhoppningsvis avslappnad trav om den inte är för pigg. Men en lätt trav som den får gå i en stund, sedan försöker jag sucesivt sänka trav tempot så hästen sakta varvar ner och får lägre puls samt att musklerna får slappna av. Och efter det är det så klart avskrittning, hästen får gå ner i skritt, jag vill känna att den lyfter ordentligt på fötterna, hästen får långa tyglar så den slappnar av i musklerna. Skritten ska ge en avslappnande och lugn känsla som avslut på passet, musklerna ska få slappna av och hästen ska varva ner. Det sista jag gör vid hårdare pass är oftast att jag skrittar av lite vid hand för att även kunna se lite hur hästen rör sig från marken och så jag kan släppa lite på sadeljorden.

 

Avskrittning av Rezy på en träningsritt

Av Stina - 1 juli 2014 17:37

Idag tog jag och Chimal en sväng till sandbacken. Vi började med att skritta igång ordentligt på små stigar, lite uppför, nerför och lite slingriga. De gav en bra uppvärmning och Chimal traskade på bra idag vilket alltid är trevligt. Sen blev det tre vändor i skritt upp och ner för backen innan vi begav oss hem igen. Vi hade riktigt med flyt kan jag säga, det regnade när jag gjorde i ordning honom och precis när vi kommit hem började det regna igen men när vi red ja då var det uppehåll.

Av Stina - 1 juli 2014 12:08

Idag är det äntligen lite bättre väder igen, visst det är inte super varmt eller strålande sol hela tiden. Nej det är okej varmt, sol och lite moln men who cares? Det har slutat regna! Jag tänker helt enkelt ta till vara på det bra vädret genom att spendera lite trevlig tid i solen med en bok och lite bra musik. Rättare sagt första sagan om ringen boken och 5 Seconds of Summers nya album som jag är possitivt överaskad av. Mycket bättre än vad jag trodde det skulle vara, nej nu ska jag gå ut.

 

Av Stina - 1 juli 2014 10:30

Jag älskar bra filmmusik, jag är en sån där galning som kan lyssna på filmmusik på spotify om den är bra, jag vet inte varför men om det är en bra film då tar liksom musiken mig bort till en annan värld, den värld filmen speglar.


Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards