Stina Svensson

Alla inlägg under juli 2014

Av Stina - 24 juli 2014 19:40

Förlåt för att det inte kommit något inlägg tidigare idag, jag har haft lite fullt ös medvetslös idag, men på ett positivt sätt. Jag hade dock en ganska lugnt morgon innan jag åkte upp till stallet. Väl där grejade jag med lite diverse som skulle fixas innan jag stack ut och red på Chimal runt 12. Vid det laget var det typ 30 grader varmt men det avskräcker inte oss, vi har tävlat i den värmen förr så lite ridning hemma ska inte vara några problem! Jag har bestämt mig för att denna vecka och nästa vecka innan ridlägret blir de hårdaste passen Chimal går dressyr. Jag har helt enkelt tagit bort konditionspassen, delvis för värmens skull och för att jag vill ge honom en lite lugnare period innan lägret så jag kan få ut mer utav det. Jag vill helt enkelt ha en pigg och utvilad häst när vi åker dit. Ridningen idag bestod därför av en skrittur, flyern åkte på och vi gav oss iväg i 30 grader och stekande sol.

Chimal verkade i varje fall nöjd med ridningen och traskade gladeligen på. Sen har jag ägnat dagen åt att tvätta och storstäda min bil, det var ett atv sedan så det behövdes verkligen. Just nu däremot, ja nu har min syster varit på mitt hår igen, nu sitter det i lite färg, ganska färgstark färg som ska sköljas ur om 30min så får vi se hur det blir...

Av Stina - 23 juli 2014 23:01

Av Stina - 23 juli 2014 09:15

Jag har alltid varit noggrann med att skriva upp min träningsplanering, skrivit vad vi gjort för pass dag för dag, hur det gått. Jag har alltid skrivit ner när Chimal blivit skadad för att kunna gå tillbaks och titta på det senare. I sadelkammaren har jag en liten bok där jag skriver i puls och temp samt annat matnyttigt lite kortfattat. Varför har jag gjort detta, jo dokumentation är A och O för mig. Om Chimal blir halt utan någon speciell anledning går jag tillbaks och kollar igenom den dokumentation jag har kring hans gamla skador för att se om något liknande har skett på samma ställe tidigare. Dokumentationen jag har på skador hjälper mig med hanteringen av dem, jag skriver upp rekomendationer och vad veterinärerna sagt om dem, det innebär till exempel att jag med Chimals framben kan gå tillbaks och kolla vad veterinären sa om den på började senskadan när den skedde och hur jag ska tänka och handla om senan är svullen och inte varm, vilket enligt dem inte är farligt.


Förutom dokumentation kring skador kan jag även gå tillbaks i tränings dagböcker och titta på hur jag tränat förr, som nu när jag börjat träna Chimal lite hårdare igen. Det är många, många år sedan som jag tränade upp Chimal ifrån det läge han var i innan sommaren så då gick jag tillbaks och tittade på hur jag gjorde 2005 och 2006 när jag började träna distans med honom. Det har bidragit mycket i hans träningsupplägg. Så mitt tips till er, skriv ner, skriv ner allt ni kan få användning av senare även om ni tror att ni kommer kunna komma ihåg det, efter flera år när du kanske behöver dina egna kunskaper, ja då kommer du inte ihåg dem helt och hållet i huvudet.

 

Två riktigt gamla träningsdagböcker, för att vara exakt Chimals två första som åkte fram för inspiration och ideér i våras

 

Det här uppslaget är inte från något mindre än samma vecka som Chimal gick sin första distans tävling någonsin. På den tiden behövde inte hästarna kvala och jag hade redan ridit en CR på min ponny så Chimals första start blev en tävling 50km och så här såg den veckan ut.

 

Det här uppslaget är ifrån en helt vanlig vecka för Chimal under 2006, inget speciellt och ingen jätte hårt träning här.

Av Stina - 23 juli 2014 08:46

Tänkte bara slänga upp två bilder och en video ifrån gårdagens speedway ute på sannahed om någon är sugen på att se det. Det var helt perfekt väder för speedway dock sjukt dammigt. Det kom så mycket damm att om jag drog ett finger mot mina ben blev det seriöst ett ljust sträck på dem! Jag var i princip smutsigare när jag kom hem ifrån speedwayen än jag brukar vara när jag varit i stallet...

 


Tror det kan vara ganska hög volym på filmen så om ni ska titta på den tänkt på det!


     

Av Stina - 22 juli 2014 15:34

Har precis kommit hem efter att ha varit i Laxå ett par timmar. Eleonora hade 3 timmar ledigt mitt på dagen och undrade om jag ville komma till Laxå och hålla henne lite sällskap, hon föreslog att vi skulle åka iväg och sola och bada en sväng. Självklart sa jag ja på en gång, Eleonora jobbar så pass mycket nu så trotts att vi bor 50 meter ifrån varandra har vi knappt umgåtts någonting på ett bra tag nu så 3 timmar med sol bad i sällskap av Eleonora var verkligen toppen!

 

Av Stina - 22 juli 2014 10:02

Klockan är strax 10 och jag ska när som helst åka ifrån stallet. Idag blev det ridning på morgonen utav Chimal, ett dressyrpass stod på schemat och vi började helt enkelt vår ridning vid 8 med att skritta ut en liten sväng som uppvärmning.

Knappt några insekter och även om det redan hunnit bli riktigt varmt så slapp vi i varje fall den värsta värmen som kommer bli idag. Skritturen i skogen var helt perfekt, sjukt mysig och precis vad jag behövde för att starta dagen bra. Dressyrpasset däremot kändes klapp rutet, till skillnad från sist då det kändes toppen. Vad är det som gör att det kan vara så stor skillnad i passen? Är det de faktum att jag hade sadel i idag? Inte vet jag men Chimal var väldigt o fokuserad idag vilket innebär att han blir tittig, snubblig och oerhört svårjobbad. Men något har vi förhoppningsvis fått ut av det.

Av Stina - 21 juli 2014 22:27

Sååå, håret är klart för idag, det har blivit klippt, urtunnat osv. Förutom det har det först slingats så det är ljusare, mitt underhår som är mörkare än överhåret har fått sig en toning så det blir kalare i färgen och i överhåret har vi till sist haft i en inpackning som gör håret lite ljusrosa, sitter inte i länge och det är bara draget lite slingor med det. Varför? Jo för att jag är otroligt sugen på lite färg i håret, typ rosa och kanske lite lila, så här kan jag prova det lite innan jag köper bättre färg för det. Bilden jag har tagit nu efter att allt är klart är inte speciellt bra då det är kasst ljus och håret inte är torrt men det går att se en liten hint av det rosa. Ska försöka ta en bättre bild i morgon i dagsljus med torrt hår! En sak är säker allt slitet är borta och likaså är utväxten vilket känns toppen!

 

Första bilden (med vit linne) är nu efter allt fix och den andra, ja den där topparna ser ut som en liten risbuske är ifrån i morse innan håret klipptes och färgades.

   

Jag är helt enkelt inne på hår med färg i. Gillar det blonda med blått/lila på bilden och Perrie Edwards hår. Tycker det var sjukt coolt när hon hade hela håret rosa som på bilden, även om jag själv aldrig skulle vilja ha hela håret rosa.


Av Stina - 21 juli 2014 12:57

Syrran håller just nu på att klippa mig. Det är/var slitet så det åker av en del och håret kommer bli kortare. Det ska slingas igen så utväxten försvinner och det blir ytterligare lite ljusare. Dessutom kanske vi kommer göra något mer kul med det men jag får se, beror på hur det blir när det är klippt och slingat. Ni får se bilder sen helt enkelt, håller i varje fall tummarna för att det blir bra och jag blir nöjd!

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards