Stina Svensson

Alla inlägg under juli 2014

Av Stina - 5 juli 2014 08:45

Ja idag smället det, undra vem som kommer vinna lag guld, finns många bra kandidater. Själv hoppas jag att vi får bra väder och lyckas klara av ett bra arrangemang med många godkända ekipage, själv får jag se hela tävlingen ifrån veterinärgrinden vilket jag tycker är kul. Plus att man får chansen att hänga med veterinärerna hela dagen, att spendera så mycket tid med veterinärer som är vana vid att vara med på distanstävlingar är sjukt nyttigt och om man tar tillfället i akt kan man lära sig mycket, hur de tänker och varför de bedömmer som de gör. Jag har lärt mig jätte mycket som veterinärgrindsansvarig och vara med och lyssna samt frågat om det är något jag blir nyfiken på.

 

Av Stina - 4 juli 2014 10:15

Ja i morgon är det dags, Chimal har vila idag och imorgon. Idag är vi på laxå flygfält och motorbana hela dagen och fixar med allt inför laxåritten i morgon där vi har Lag SM på 80km. I morgon har han också vila då det är tävling hela dagen. Om ni skulle titta förbi en sväng så finns jag i veterinärgrinden då jag är veterinärgrindsansvarig. Jag hoppas på att hinna knäppa några bilder under dagen men lovar inget då det antagligen kommer vara ganska fullt upp för det mesta.

 

Av Stina - 3 juli 2014 21:31

Självklart kommer jag på flera idéer till blogginlägg om lite diverse rörande hästarna, tävlingar och liknande när jag inte har tid att sätta mig ner att skriva dem. Jag har börjat skriva på flera inlägg med olika ämnen idag, jag har skrivit ner de nya jag kommit på att jag vill skriva och kommer skriva dem så fort jag hinner. Antagligen efter denna helg. Just nu tycker jag det är sjukt kul att blogga och skriva inlägg men jag vill helst inte bombardera er med flera inlägg med massor av text om dagen. Nej jag kommer skriva dem så får ni läsa dem sen ett i taget. För ärligt taget har jag precis skrivit ner idéer till fem olika inlägg och det är inte de jag redan skrivit på tidigare idag. Kort sagt kommer det allt eftersom komma upp inlägg kring träningsdagböcker, mental inställning, bett och diverse annat. Hoppas det är något ni kan tycka är kul att läsa om...

       

Av Stina - 3 juli 2014 17:25

 

Av Stina - 3 juli 2014 14:00

När vi hade möte och planering inför Laxåritten och Lag SM för ett tag sedan så kom tvärsnytt och gjorde ett reportage inför tävlingen. Med i reportaget är bland annat Sanna och Gredos som ställde upp för filmningen. De ska rida i Lag SM för första gången så det passade perfekt att det är de som är med tycker jag. Så vi är många fler på plats än vad som är med i klippet. Med i klippet är Sanna, Carina, Gun och min egen mamma Anki, och ja så klart stjärnan själv Gredos!

Klicka på bilden för att komma till klippet och titta på det!

   

Av Stina - 3 juli 2014 13:38

Begav mig upp till stallet tidigare än vad jag brukar göra idag, jag och Evelinn hade bestämt oss för att sticka ut och rida vid 9 idag. Så upp till stallet bar det, jag gjorde i ordning mig och Chimal för den planerade 15km rundan. Lite jobbigt är det när det är så där lagom halvvarmt och regn i luften. I slutändan bestämde jag mig för ländtäcke för Chimal eftersom han är så känslig mot fukt och kyla, för mig blev det regn jacka, det blev grymt varmt att rida i. Det blev en riktgt trevlig ridtur trots vädret, vi pratade på som vanligt, Evelinn fick se lite nya ridvägar då vi var ute på mina träningsvägar. Det blev knappast något högt tempo men det gör ingenting då det egentligen är smidigare att rida själv när vi ska träna med mer tempo.


Men det är så kul att få sällskap ibland. Chimal som inte är speciellt rolig att rida långt på själv hemma blir en helt annan häst med sällskap. På tävling går han som en klocka och om vi har sällskap likaså men om vi är själva här hemma kan han vara riktigt tjurig och bete sig riktigt ila. Men som sagt bara för att Evelinn och RB var med var han jätte pigg, längde steget sjukt mycket och bara njöt. Jag fick hålla honom ganska hårt när vi galopperade för att han inte skulle sticka iväg, vilket han gärna gjort. På köpet fick vi även lite miljö och trafikträning då vi red genom samhället hem. Det är otroligt stor skillnad på Chimal idag mot när jag bara haft honom några år. Då fick jag gå med honom genom samhället för han var så rädd för allt, dock inte trafiken utan snarare postlådor och soptunnor. Han är fortfarande rädd för allt men Chimal som gärna går bakom när han har sällskap traskade gladeligen på framför RB genom samhället utan att tveka, han hoppade till då och då men gick ändå på.

 

Bilden är tagen innan vi mötte upp med Evelinn och RB.

Av Stina - 2 juli 2014 18:26

Efter att ha spenderat hela förmiddagen och delar av eftermiddagen med att rensa, städa och organisera farmors förråd där alla farfars verktyg och dylikt finns så var det riktigt skönt att rida ut på en lugn tur med Chimal i skogen. Det var tyngder som stog på schemat idag och det kunde inte passa bättre, en mysig ridtur med mestadels skritt och lite trav i det varma och fina vädret var precis vad jag behövde. Nu tänker jag ta vara på värmen och åka till sjön och bada.

Av Stina - 2 juli 2014 12:15

Nu har de svenska ryttare som ska få åka till VM och World Equestrian Games i Frankrike blivit utsedda. Det är tre ryttare som blivit uttagna och dessa är:

Yvonne Ekelund med Baron Grey Star

Frida Ekström med Zinner

Maria Hagman-Eriksson med Bwuagadugo


Det är de tre ryttare som förutom att ha klarat av FEI:s kvalgränser även har yckats klara av de svenska kvalreglerna som är hårdare och innebär att ekipagen måste klarat av 160km på minst 16,5km/h.

 

Bilden är på Frida & Zinner ifrån EM i Florac 2011

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards