Stina Svensson

Alla inlägg under juli 2014

Av Stina - 18 juli 2014 16:02

Jag bestämde mig för att göra dagens dressyrpass barbacka. Även om Chimal gått bra den sista tiden och lyssnat på ökningar/minskningar och igåg och avsaktningar tycker jag inte vi har fått till samlingarna så som jag vill. Därför valde jag att rida barbacka, för om jag inte lyckas samla ihop Chimal ordentligt så känner jag det tydligt när jag inte har sadel. Och nog var det bra, han var lite seg i skritten men så fort jag började jobba med övergångar mellan skritt och trav känndes han sjukt fin. Jag bestämde mig för att idag skulle övergångarna bli bra, jag var noggran med halv halterna och jobbade verkligen ihop honom innan jag bad om trav, om han tappade samlingen minsta lilla började vi om istället för att han fick börja trava. Det ledde till att hela passet blev bra då jag var super noggran med avsaktningarna med och självklart med galoppfattningarna med. Inte en enda gång på passet tappade jag balansen, jag satt stadigt och kunde till fullo koncentrera mig på ridningen och Chimal som gick helt underbart. Tror aldrig vi har gjort ett så bra barbacka pass. Han tog de trav "ökningar" (de är inte speciellt bra) vi gjorde suveränt, han behöll bärigheten och klev på jätte bra. Även avsaktningarna från galopp till trav blev riktigt bra. De kan bli mycket bättre men i vanliga fall brukar jag tappa balansen lite grann i varenda avsaktning men inte i dag, idag tappade jag den inte en enda gång. Det kändes sjukt bra, jag som var oroligt att jag skulle tappat lite av barbacka ridningen eftersom det var länge sedan jag red dressyr barbacka, men icke!

Känns bra att jag ridit Chimal så han blev svettig i sadel läget även om vi inte hade någon sadel på, istället blev han svettig efter mig och jag blev blöt i rumpan...

Av Stina - 18 juli 2014 09:15

Jag älskar att ha på musik när jag är i stallet, även Chimal tycker om det så länge det är behaglig musik jag spelar. Jag har ofta på musik högt ur telefonen från någon spotifylista. Jag vet inte varför men både jag och Chimal blir mycket harmoniskare när vi har musik på, vi kommer liksom in en lugn och skön stämning. Min favoritlista att ha på är min Softa lista. Den innehåller musik med olika ålder på nacken och diverse olika artister. Det är en sån där lista som jag konstant lägger in nya låtar i men ytterst sällan tar bort något från, vilket gjort den sjukt lång. Enligt spotify tar det över 4tim att spela igenom hela lista, så nej jag lyssnar aldrig igenom hela. Men det är skönt med mycket olika låtar i samma lista, då behöver jag ju aldrig byta lista. Här är i varje fall min älskade softa lista jag har på i stallet.


Av Stina - 17 juli 2014 18:51

Efter 10km rundan i tisdags bestämmde jag mig för att ge Chimal två dagar ledigt inte bara en. Jag är en person som tror på träning kombinerat med ordentlig vila då man bryter ner muskler under träning och det är inte förens under vilan som de byggs upp, fast starkare än innan. Igår var jag ju och badade med Malin på förmiddagen och över lunch. Senare på eftermiddagen satte sig jag och mamma och jobbade med ridlägret och planeringen inför det. Det är en del som måste planers och minst sagt inte maten. Mycket mat kan tillagas och frysas in innan men förutom att det ska ses över måste även handlingslistor med allt som ska köpas. Det är en del som ska köpas, dessa listor är det jag som står för att fixa i år. Förr har det varit Helene som fixat med alla listor och då har det varit handskrivet. Så för att göra jobbet lättare till nästa år så skriver jag nu allt på datorn och gör det super noggrant, vilket tar lite tid men då är det mer eller mindre redan fixat till nästa år.


Även idag har jag jobbat fast med annat eftersom jag inte ridit. Jag har äntligen blivit klar med skurandet av väggarna i stallet, nu är hela väggarna skurade för hand, renare än de är nu blir de inte kan jag säga. Men det positiva är att nu har mamma och jag börjat planera inför lite om målning i stallet. Just nu är det grönt ner till och vit upp till. Vi har nu bestämt oss för att måla svart ner till istället. Vad tror ni om det? Sen har jag gjort lite annat små pyssel i stallet, grejat lite med Chimal då jag inte kan hålla mig helt borta, gjort rent badkar och baljor och fyllt dem med helt nytt vatten, mockat i hagen och lite annat.

      

Jag vill ha ridläger nu!!!

Av Stina - 17 juli 2014 10:41

Äntligen! Under lång tid har inte distansridningen haft någon kommitté inom ridsportförbundet. Arbetet som ska skötas inom den har Marianne Eriksson och Gitz Johansson fått göra. Ett tufft arbete på två personer. Men nu har äntligen en ordförande valts och därmed även en helt ny distanskommitté. Ordförande som valdes var Kjell Westerback, jag hoppas och tror det kommer bli bra då Kjell suttit på positionen tidigare och gjort ett bra jobb. Jag minns själv att även om du inte var överens med något som distanskommittén bestämde kunde du fråga Kjell om det och han förklarade anledningarna till det beslut som tagits och det tycker jag är bra. Det går inte att vara överens om allt men om chansen ges kan du förstå anledningarna till beslut.


Förutom att Kjell blivit ordförande sitter även Marianne Eriksson och Gitz Johansson kvar. Tillkommit har Lars Thunander, Karin Melkersson, Josefin Blom Lugn och Ebba Boberg gjort. Ingår gör även Landslagsledaren Annelie Ohlen. Infomrationen om det här hittar du HÄR, på ridsportförbundets hemsida.

Av Stina - 17 juli 2014 10:00

Enligt mig är det väldigt viktigt med miljö och trafikträning för alla hästar, speciellt för distanshästar då banorna på tävling kan vara dragna genom samhällen och vid större vägar med trafik. Inte minst sagt kan du behöva bli omkörd av flera bilar samtidigt då det kan komma kring 10 groombilar samtidigt som vill passera dig och din övretaggade häst, då är det viktgit att hästen inte blir rädd för bilarna. Chimal är så pass säker med trafiken att det är större chans för att han kliver ut framför en bil för han blir rädd för något på sidan istället för att bli rädd för bilar, motorcyklar, cyklar, tåg eller liknande.


Jag har på tävling ridit längst med stora vägar och blivit passerad av det mesta, bland annat en buss fullsatt med personer, de såg smått chokade ut när de körde förbi mig och Rezy som lugnt rullade på i galopp på vägen helt oberörda, Rezy brydde sig inte ett dugg utan rullade bara lugnt på. Flera gånger har jag passerat genom samhällen som hästarna bara lugnt och stilla passerad igenom, Chimal kan dock vara väldigt skeptisk, han bryr sig inte om trafiken, men postlådor, soptunnor, leksaker och liknande som finns i samhällen tycker han inte om. Det har därför varit något vi tränad på mycket och på tävling går han snällt förbi det, men det har krävts en del jobb för att komma dit.

 

Strax efter att den här bilden är tagen rider vi förbi byggnaden ni ser i bakgrunden och kommer in i ett camping område med stugor, tält, massor med barn och mycket annat som kan uppfattas som läskigt. Men inte ens Chimal som är ganska ung och oerfaren här (det är hans tredje tävling) brydde sig inte utan travade gladeligen förbi allt lugnt och fint.


Jag tycker själv jag har haft bra möjligheter för att träna detta, jag bor vid ett mindre samhälle där jag lugnt och fint kan rida passera med hästen, antingen uppsutten elller avsutten för att träna miljö. För att träna vana vid trafiken har jag en bra ridväg som går brevid en större väg där det passerar allt möjligt. Jag går alltså inte på vägen utan brevid och om hästen blir rädd och hoppar iväg hoppar den in i skogen, den har varit toppen med både äldre och unga hästar då de kan bli rädda och fundersamma i lugn och ro utan att en situation blir farlig. Det var vid denna ridväg Chimal slutade vara rädd för lastbilar. Även att rida i näreten av tåg är bra då hästarna ofta inte tycker om ljudet som kommer ifrån dem. Självklart bli hästarna fortfarande rädda ibland även om de är miljö och trafiktränade, de är trots allt ett flyktdjur så vad som helst kan hända.

Av Stina - 16 juli 2014 17:20

Idag drog jag och Malin iväg till Unden för lite sol och bad. Det blåste och var inte jätte varmt i luften men det var ändå härligt och underbart med det lång grunda vattnet. Känndes som när jag var liten, då var vi där flera gånger per sommar.

Av Stina - 16 juli 2014 12:00

Även om jag älskar att läsa så tycker jag även väldigt mycket om att tittade på och följa TV serier. De både positiva och tråkiga med TV serier är att de nya avsnitten kommer en gång i veckan och endast under perioder. Det innebär att jag kan titta på flera samtidigt då alla inte går under samma perioder och inte på samma dagar. Det bästa är när jag börjar titta på en ny serie som redan pågått en period. Så blev det när jag till slut bestämde mig för att ge Supernatural en chans. En serie som jag hört lite om och framförallt att den var bra. Så i våras tittade jag på det första avsnittet och fastnade på en gång. Det bästa är att serien pågått sedan 2005, vilket innebär att det finns 9 säsonger och de har precis börjat filma den 10:e. Känslan när man precis börjat titta på en serie och inser att det redan finns 9 säsonger!


Den har allt, spänning, övernaturligt (mycket av det), bra skrivna avsnitt, bra musik, gammal snygg bil och snygga skådisar. Blir det mycket bättre? Så mitt råd till er, titta på supernatural. Det värsta är nu att jag precis kommit in på säsong 7, vilket innebär att jag närmar mig mer och mer säsong 9 vilket är den sista där jag kan se avsnitten när jag vill...

     

Av Stina - 16 juli 2014 10:00

Jag vet inte varför men jag älskar när jag hittar bra live inspelningar av låtar jag tycker om i vanliga fall. De har så mycket mer känsla och jag älskar när artisterna sjunger texten på ett annat sätt än vad de gör på de vanliga inspelningarna, tror det är därför jag tycker så mycket om att gå på konsert även om det knappast händer ofta. Hade jag mer pengar skulle jag gå på alla möjliga konserter för lets face it, live musik är alltid bra!

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards