Stina Svensson

Alla inlägg under augusti 2014

Av Stina - 2 augusti 2014 08:15

Min favorit låt är en låt som jag egentligen inte ritkigt vet varför det är min favorit. Allt jag kan säga är att denna låt har jag lyssnat på i många många år, så länge jag kan minnas, det är så klart en Bruce Springsteen låt och jag har ju vuxit upp med hans musik eftersom även pappa älskar Bruce Springsteens musik. Det var pappa som tog med mig på min första konsert med Bruce Springsteen and the E-Street Band, redan innan älskade jag hans musik men efter min första konsert, ja då var jag fast. Och som sagt jag har alltid älskat denna låt, det är inte en utav hans mest kända men jag älskar den, jag spelar den med jämna mellanrum och tröttnar aldrig på den. Låten jag pratar om är Thunder Road, inte en utav hans låtar med mest tempo men den är helt otroligt härlig!

När han gör den live är det inte samma sak som inspelad, det är ingen låt, man måste vara där för att förstå upplevelsen men här spelar han den live:


Av Stina - 1 augusti 2014 16:00

Jag har inte rest jätte mycket och besökt mycket städer men utifrån det jag läst när jag läst konst historia och arkitektur på gymnasiet skaffade jag mig snabbt en favoritstad som jag ville besöka. Min favorit epok i historia är antiken och det finns en stad i europa som har kvar mycket av sin arkitektur från denna tid och utöver det finns min favorit byggnad i denna stad. Min favorit stad är Rom, Rom var allt jag trodde det skulle var och lite till, det var enkelt sagt helt otroligt vacker och jag bara älskar staden! Jag vill dit igen.


Jag har tyvärr inte mycket bilder på datorn från när jag var där men här är de!

             

Av Stina - 1 augusti 2014 15:36

Både igår och idag har jag ridit själv i ridhuset på Chimal, jag har valt att inte rida några lektioner för mamma utan tränar själv i stället och så kommer hon in en sväng till mig och hjälper mig en kort stund i stället.

Igår red jag på kvällen när alla andra ridit klart. Red ett helt vanligt pass med skritt, trav och galopp. Han känndes jätte rund och fin. Vi fick till några riktgt bra galoppfattningar och traven, ja det var den bästa arbetstrav jag någonsin fått till. Chimal trampade under sig helt obeskrivligt bra och det känndes som om han verkligen dansade fram. Det känndes som om han lyfte knäna sjukt högt, det gjorde han säkert inte men vilken känsla vi fick till! Passet idag gick både bättre och sämre, han hade otroligt mycket överskottsenergi och det var svårt att få honom att jobba lika bra i traven som igår. Men traven gick bra och galoppen när jag fick honom att verkligen sätta under sig i fattningarna gick bra. När jag skulle fatta ifrån skritt till galopp tyckte han det blev riktigt jobbigt och han var inte glad på mig. Varje gång jag började en fattning och han tappade formen och bärigheten minsta lilla så bromsade jag och började om. Om man då sitter på en häst med för mycket energi och som inte är på super humör ja då blir det en del diskussioner. Men mamma kom in på slutet och hjälpte mig med fattningarna och att lätta lite på Chimals stöd. Han har behövt och behöver fortfarande mycket stöd men idag pressade vi honom lite att hitta det stödet hos sig själv och det gick faktiskt lite vilket var väldigt kul.

[Bild]

Av Stina - 1 augusti 2014 12:00

Självklart är huvudsaken att sadeln du använder på hästen passar den, och gärna dig själv med. Jag har letat sadel väldigt mycket innan jag hittade den Chimal har idag och så syftar jag på hans star trekk sadel. Den engelska sadeln han har hittade jag på ren tur. Även om jag är en person. Som verkligen älskar att rida i engelska sadlar slår inget Chimals star trekk sadel. Den är hel sjukt skön och jag verkligen älskar den. Den är mjuk och stadig fast det inte är en bomsadel. Jag brukar kalla den en halvbomlös då jag inte tycker den kan räknas in helt bland de bomlösa. Den har varit perfekt att tävla 120km i och jag tvekar inte på att tro att den vore perfekt att rida 160km i.

    

Av Stina - 1 augusti 2014 08:45

Ni har säkerligen koll på vilken min favoritbok är då jag nämnt det ett antal gånger tidigare här... Men jag kan knappast köra igenom mina favortiter utan att ha med favorit bok, eller hur? Med tanke på hur mycket jag läser. Favoriten är ju så klart The Hobbit, eller Hobbiten som den heter på Svenska, Tolkiens mästervärk som utspelar sig 60år innan Sagan om Ringen. Den är sjukt bra, och ja den räknas som en barnbok men tro mig den är sjukt bra även när man är vuxen. Jag har läst den typ tre gånger och det är bara en tidsfråga innan jag läser den igen. Förutom det har de ju nu gjort filmer av den, två av dem finns ute och den tredje kommer nu i december!

 

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards