Stina Svensson

Alla inlägg under augusti 2014

Av Stina - 6 augusti 2014 19:31

Idag, efter två dagars vila sedan ridlägret var det dags för en ridtur igen. Chimal gick toppen på lägret. Fyra dagar och fyra pass i ett mjukt ridhus och Chimals framben har inte gjort sig påmint ett dug. Det har varit skönt och idag blev det en några kilometer lång ridtur på Chimal tillsammans med Sandra och Rezy. Den innehöll skritt, trav och galopp och båda hästarna gick på glatt och något över energiskt. Han känndes super fräsch och det känns helt underbart att sitta på Chimal när han går som en klocka!

Av Stina - 6 augusti 2014 15:25

Äntligen har den kommit. trailern till The Hobbit: Battle of the Five Armies (The Hobbit 3) kom ut typ dagen innan lägret men jag har inte kommit för mig att lägga ut den. Så fort det kom upp på Twitter att den gick att se blev jag helt till mig. När jag sedan tittade på den, ja då var den så bra att jag blev helt i extas, jag tittade nog på den 5 gånger i rad. Till min bror skrev jag bara helt enkelt: "Viktor! TRAILERN HAR KOMMIT!!!!!!!" och han visste precis vad jag pratade om och vad jag blev helt upp över öronen exalterad av.


Som jag längtat efter denna tredje film av The Hobbit, det ska bli helt underbart att se den samtidigt som det kommer vara hemskt att flera av mina favorit karaktärer dör och att det sedan är slut på filmerna gjorda på Tolkiens böcker... Först lägger jag upp Trailerserna till film ett och två för er som inte sett den och sist, ja sist kommer trailern till vad jag hoppas och tror kommer vara den häftigaste film som kommer komma ut på väldigt, väldigt länge!

The Hobbit: An Unexpected Journey

The Hobbit: Desolation of Smaug

The Hobbit: Battle of the Five Armies

Av Stina - 5 augusti 2014 17:34

Jag och Sandra har det lugnt och skönt nu efter ridlägret. Idag har vi inte gjort speciellt mycket, Sandra har hälsat på släkt och jag har packat upp efter lägret. Vi har ägnat större delen av dagen med att slappa och titta på serier. Först blev det några avsnitt av bumbibjörnarna och nu tittar vi på Kim possible!

Av Stina - 4 augusti 2014 09:16

Igår på eftermiddagen tog ridlägret slut och nu har jag och Sandra tagit oss en välförtjänt sovmorgon innan vi ska in till Örebro oh hämta min syster som varit i Turkiet en vecka. Igår var jag verkligen trött och kroppen var ännu mer trött, men kul har det varit. Som vanligt är det bitter ljuvt att lägret är slut, jag skulle ge vad som helst för ett längre läger samtidigt som det alltid är lite skönt att komma hem, sova i sin egen säng och ta lite sovmorgon. Chimal kommer nu efter fyra hårda pass i ett mjukt ridhus få två välförtjänta lediga dagar och även jag själv. Förutom att allt ska packas upp, tvättas och de ska gås igenom en del arrangörs mässigt kring lägret.

Ridpassen på lördagen och söndagen i ridhuset var det blandad resultat på. På lördag förmiddag red vi och badade vilket var väldigt trevligt och på kvällen red jag dressyr på Chimal inne vilket gick mindre bra. Chimal var absolut inte på humör, riktigt dåligt var han faktiskt på och stod på bakbenen vid två tillfällen när jag krävde att han samlade sig i fattningarna. Fattningarna från skritt till galopp var denna dag inge vidare så vi la ner ribban en bit och gjorde dem ifrån trav istället. Jag red honom bara tills ridningen känndes okej då det inte var någon ide att pressa honom mer.

I går red jag innan frukost och då gick det mycket bättre, han lyssnade och trampade under sig igen. Han stallde upp på kraven jag satte och när vi började göra fattningar hjälpte mamma mig med en grej och det räkte med att jag tänkte på det så blev fattningarna ännu bättre. Det har verkligen funkar super med att mamma kommit in lite då och då när jag ridit och hjälp mig lite, jag har fått ut grymt mycket utav det och är jätte nöjd med den undervisning jag fått, Chimal och mig.

Bilder ifrån lägret kommer det komma upp en del så fort jag har tid, förhoppningsvis de närmsta dagarna!

Av Stina - 3 augusti 2014 15:45

Som sagt, ett stort arkitektur intresse vilket innebär att jag har en favorit byggnad, den är så otroligt fin både i böckerna och i verkligheten. Redan under tvåan på gymnasiet fattade jag tycke för denna och när vi läste mer specifikt om arkitektur i trean tyckte jag bara byggnaden blev vackrare. Jag hade snart insett att det var min favorit byggnad för jag tycker den är så vacker. Jag tror inte direkt på Gud men när jag befinner mig i denna vackra basilika/kyrka, ja, då gör jag möjligtvis det. Den vackraste byggnad som finns enligt mig är Peterskyrkan (och tillhörande Petersplatsen) i Vatikanen, Rom.

 

Jag framför Peterskyrkan

 

Bild på Petersplatsen tagen utav mig ifrån utsidan av kupolen (precis innan spetsen på kyrkan) så bra jävla högt upp!


Den här byggnaden är helt otroligt vacker både på insida och utsida, den är mäktig så det heter duga och väldigt fint ritad. Den har alla klockrena (och mindre klockrena) symboler kring kristendomen och Guda tro som oftast går att hitta hos kyrkor. Även hos många slott. den har en falos symbol på Petersplatsen vilket är typiskt för kristna kyrkor även om det egentligen är en Egyptisk symbol som härstammar ifrån långt innna kristendomen. Symboliserar egentligen något som jag inte tycker passar att ha framför en kyrka, men men. De är självklart trappor upp till kyrkan som en symbol att du går uppåt för att komma till Gud, och självklart så mycket mer symbolik att jag inte tänker skriva om det här. Den är byggd på platsen där Petrus tros ha begravits, alltså skulle hans grav nu finnas under kyrkan. Den anses vara världens största basilika/kyrka och är fylld med vacker konst.

     

Vacker är inte ett ord som räker till för att beskriva denna fantastiska byggnad!

Av Stina - 3 augusti 2014 12:00

Sjukt svår fråga enligt mig, just nu kan jag inte komma på vilken film jag brukar säga är min absoluta favorit... Pinsamt! Men även om jag har flera filmer/film serier som jag älskar, som Star Wars, Fast and Furious, X-Men, The Hobbit, Ttanic och fler. Finns det nog ändå en filmserie och den första filmen av dessa specifikt som jag verklign älskar, fortfarande. Jag har sett den sjukt många gånger, både film och extra materialet till den, men även om jag kan typ alla repliker utan till så älskar jag fortfarande att se Pirates of the Caribbean filmerna och framför allt den första, Pirates of the Caribbean - The Curse of the Black Pearl.

 

När jag tittar på trailern blir jag sjukt sugen på att se filmen igen!

Av Stina - 2 augusti 2014 16:30

Kanske en udda sak att ha enligt många men för mig med mitt historiska, filosofiska och konst intresse känns det helt naturligt. Denna målning är min favorit av de jag läst om under två år i gymnasiet av flera anledningar, den finns i Rom i vatikanmuseet. Den är stor som en hel vägg och heter Skolan i Aten.

 

Den är målad av Raffael på 1500-talet. Med på målningen ser ni bland annat filosoferna Platon, Aristoteles och Phytagoras. Även Leonardo da Vinci, Michelangelo och Alexander Store på målningenden är på målningen. Förutom att målningen är otroligt vacker gillar jag även symboliken i den, I mitten av målningen ser ni Platon och Aristoteles som står och pekar. Platon pekar uppåt och Aristoteles rakt fram (på allt runt omkring) detta är en symbol på hur de uppfattar världen. Det är även sjukt mycket mer sybolik i den men det ska jag inte gå in på. En sån här målning går att analysera i evighet. Det är precis som med arkitektur det ligger sjukt mycket mer bakom än att det ska vara vackert.

Av Stina - 2 augusti 2014 12:00

Jag använder inte direkt många olika grejer när jag sköter om Chimals man och svans, men när jag gör rent den ordentligt tycker jag om att ha något som funkar bra för att reda ut den och hålla den trasselfri ett tag. Min favorit produkt för det är Leovets Magic Rider. Det är i princip silkesdroppar för hästen. De fungerar toppen och till skillnad från sprayer så blöter det inte ner manen och svansen så man måste vänta på att det ska torka. Du kan ha det i både torr och blöt man/svans och börja reda ut den på en gång. Sedan håller den sig utredd bra länge.

 


Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards