Stina Svensson

Alla inlägg under augusti 2014

Av Stina - 19 augusti 2014 12:30

Jag tycker att när man tävlar distans är det viktigt att hästen har en bra och bekväm galopp. Det är en bra gångart som om hästen är ordentligt tränad i den kan vara energi sparande och tidsvinnande. Chimal har en väldigt bra galopp från början, den är lätt och bekväm, han går desutom väldigt gärna i den. Rezy tycker jag däremot inte har en bekväm lika naturligt som Chimal. Skillnaden dem emellan däremot är att Chimals galopp är svag på volt och har alltid varit svår att bygga upp där, Rezy är mycke starkare på volt.


Mitt bästa tips för att träna upp galoppen så den blir stark och bekväm, vilket går då Rezys har gått att träna till att bli bättre är att vara nogrann med att fattningarna är bäriga. Om hästen springer in i fattningarna kommer den även springa i galoppen, det sagt betyder inte att hästen behöver gå på tygeln utan att den är självbärande när du gör fattningen. Dessutom tränar man inte upp en bra och stark galopp genom att ligga och rulla i den länge i samma tempo. Effektivaste sättet att bygga upp den på är genom fattningar, massor av fattningar, och då bäriga fattningar. När hästen har en bärighet i galoppen kan du även bygga vidare på den genom att minska och öka steget och tempot i galoppen, absolut inte låta hästen rusa i den utan det ska fortfarande vara kontrollerat. Det är mitt bästa tips och har funkat jätte bra att jobba efter på de olika hästar jag ridit och tränat.

       

Av Stina - 19 augusti 2014 11:41

När jag bäddar om sängen, ja då ser det verkligen ut som ett bombnedslag i mitt rum... Men efter att alla lakan är bytta och sängen återigen är bäddad, ja då ser det lite trevligare ut!

         

Av Stina - 19 augusti 2014 09:17

Bestämde mig för att hoppas på att vädret är någorlunda okej i eftermiddag och helt enkelt ägna förmiddagen åt att städa. Mitt rum ska få sig en ordentlig omgång innan jag beger mig upp till stallet för att rida i vädret som antagligen kommer vara mindre trevligt, men är man distansmänniska så är man, då rider man helt enkelt i ur och skur! Så på med Mixtape listan på Spotify, här ska det städas!

Av Stina - 18 augusti 2014 17:45

Nu har jag bestämt mig vad gäller Billingeritten 30km PP för mig för och Chimal. Vi kommer inte åka på tävlingen på grund av flera anledningar, det finns ingen som egentligen stoppar oss helt om det varit så om jag varit jätte sugen på att tävla. Jag är sugen på att tävla men av någon anledning känns det inte riktigt rätt att åka dit. En anledning är nog så enkel att jag är lite rädd/orolig för om det inte går någe bra, jag hade ändå ett par jobbiga år innan jag tog paus. Desutom har Chimal gått ner en del i vikt på kort tid och då känns det bättre att låta honom komma upp i vikt igen innan vi åker iväg på tävling och provar om det går.


Både mamma och pappa sa samma sak när jag pratade med dem om att jag lutade åt att inte åka till Billingeritten men jag inte riktigt visste varför. De sa helt enkelt att det spelar ingen roll, Chimal tävlar inte längre, han är pensionerad och vi har inga viktiga kval som ska göras som det var förr, så varför åka om jag inte ritkigt känner för det, oavsett om det inte finns någon anledning, och de har helt rätt. Så nej vi kommer inte åka och tävla, istället har jag tänkt att vi ska vara med på klubbens pay and ride den 6:e september tillsammans med mamma och Rezy. Det känns som om det kommer bli riktigt kul och sen finns Picassoritten i september om jag är sugen på att rida en PP.

    

Nedpulsning på Billingeritten 2009, 120km YR-SM m. Chimal

Av Stina - 18 augusti 2014 13:12

Idag har jag äntligen börjat måla i stallet. Det har fram tills nu varit vitt upptill och grönt ner till i höjd med boxarna. Nu ska det istället bli svart nertill och istället i höjd med fönstrena inne i stallet. Jag har målat första strykningen på en del utav stallet så får jag helt enkelt jobba på därifrån!

Av Stina - 17 augusti 2014 17:21

Sitter och tittar på gamla ridbilder som är på mig och Chimal. Jag känner nämligen när jag rider dressyrpass på honom att jag vill ha mer lyft och då framförallt i traven. På ridlägret fick jag vid ett pass till en helt otrolig trav, en riktig drömtrav på Chimal där han verkligen lyfte benen under sig. Hans "skogstrav" har alltid varit jätte bra för distansritt, nära marken, bra flyt och energisparande, precis som jag velat ha den. Allt för att inte göra av med mer energi än vad han behöver.


Men när jag satt och tittadde iHhööks katalogen fick jag syn på en bild där, då tänkte jag att det där lyftet skulle jag vilja ha på Chimals trav även i skogen numera. En trav där jag känner att det är väldigt mycket energi och där han jobbar ordentligt med bakbenen. Vill bara nämna att i denna bild tittar jag bara på hästens steg och inget annat, alltså inte ryttaren och dess ridning eller liknande.

 

Det jag skulle vilja ha mer utav ifrån Chimals sida är trampet hästen har i bakbenen, ett tramp jag inte tycker att vi har som det är nu, vi får till det ibland men jag vill ha mer utav det. Det går även att se skillnaden hos Chimal när han lyfter och inte lyfter på dessa gamla bilder ifrån samma pass. På första ser man verkligen en energisparande trav ifrån Chimals sida och på den andra en där han jobbar med ryggen och även trampar under sig mycket mer. Det är absolut inte samma som på bilden ifrån Hööks katalogen men jag skulle verkligen vilja ha mer lyft i Chimals trav.

   

Av Stina - 17 augusti 2014 13:42

Både mamma i och jag har anmält oss till klubbens träningsritt den 6:e september och har så klart tänkt rida 20km ihop. Då mamma och Rezy inte tränat distans på flera år (de har ridit långt fast riktigt långsamt) så behöver de träna lite. Så idag red vi 10km på strax över 10km/h, allt gick finmang och Chimal trampade glatt på längst fram hela vägen även om han helst ligger bakom. Anledningen till det är för att Rezy hoppar väldigt mycket i sidled när hon går först och mamma får ont i ryggen av det så då får Chimal gå först även om han kanske inte är jätte pigg på det. Men som sagt 10km på ca: 10km/h med två pigga hästar när vi kom hem låter bra tycker jag. Träningsritten är 2x10km och får ridas i 10km/h som snabbast. Och även im Chimal helst går bakom så ligger han gladeligen på först när han inser att det är där han ska gå!

En nöjd mamma efter träningsrundan idag!

Av Stina - 16 augusti 2014 20:15

Idag blev det ett riktigt markarbets pass på Chimal, jag jobbade mycket med tempot och framåtanda utan att vara springig istället för form. Självklart är det viktigt att han bär sig själv hela tiden men jag la ingen vikt vid att ha honom i form hela tiden. Jag blev positivt överaskad över hans framåtanda utan att vara springig eller för på samtidigt som han hade en bra och jämn takt, dessutom svarade han bra på igång och avsaktningar. Senaste tiden tycker jag inte dessa har fungerat jätte bra så det var kul att känna att arbetet med honom gick bra.


Jag jobbade även en del med honom på volt och då framförallt i galopp. Chimals galopp på volt är betydligt mycket svagare än den på rakt spår så det är något jag jobbar hårt med. Istället för att han faller in och tappar balansen godtar jag att han saktar av när det blir för jobbigt, då saktar jag av, samlar honom lite igen och fattar galopp på nytt och så får han jobba tills han inte orkar. Detta för att den galopp vi gör ska vara stärkande utan att pressa honom i ett hopplöst läge där jag bär honom istället för att han bär upp sig själv. Det är inte jätte lätt att jobba på detta på en gräsridbana när den är blöt. Men det är bara att vara försiktig och uppmärksam på Chimal så är det inga större problem med det.

       

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards