Stina Svensson

Alla inlägg under augusti 2014

Av Stina - 16 augusti 2014 14:59

Av Stina - 16 augusti 2014 09:00

Nej detta är inte ett inlägg kring bett som cirkulerar på nätet, många tycker säkerligen att jag är knäpp som rider på pessoabett ändå, ni får väl tycka vad ni vill om det men Chimal har alltid funkat bra på det. Men nu funderar jag faktiskt på att byta bort det på honom, varför? Jo därför att jag inte känner att jag längre behöver det, det känns som om det är onödigt starkt på honom. Jag har behövt det förr men inte längre. Men ett vanligt bett eller hackamoret jag rider Chimal på är ofta lite svagt och svår at få stopp på honom med när vi galopptränar eller när han bockar och jag sitter barbacka i skogen. Så jag skulle behöva ett bett som inte är fullt så skarpt men ändå ger mig den där lilla extra krafften som behövs, om ni har några ideer får ni gärna komma med dem!

 

Betten jag rider Chimal på i nuläget: S-hackamore, pessoabett och tränsbett

Av Stina - 15 augusti 2014 15:15

Annelie är återigen med i medierna, delvis för att hon tagit klivit och blivit Sveriges första heltidsproffs i ditansritt. HÄR har SVT ett klipp om Annelie, hennes heltidssattsning och målen inför nästa år. Själv tycker jag alltid det inspererande att kolla på och läsa nyheter kring distansvänner, det håller igång mina egna drömmar även när jag inte har egen tävlingshäst!

Av Stina - 15 augusti 2014 11:15

Av Stina - 15 augusti 2014 10:57


 

Av Stina - 15 augusti 2014 10:18

Chimal har inplanerad vila idag med vilket innebär att jag inte ska rida eftersom jag endast rider honom som det ser ut just nu. Då vi hämtade hö och jag mockade hagen igår så har jag bestämt mig för att ta lite ledigt. Jag har en så snäll mamma som tar av Chimal sitt täcke på morgnarna när han har haft det på sig som de två senaste nätterna när det regnat så jag behöver inte ens åka upp och göra det. Självklart ska jag upp till stallet en sväng och titta till vattnet till hästarna och ge Chimal hans mat så han får i sig den protein och energi han behöver.


Men föruom det blir det en lugn dag idag för mig då jag mer eller mindre tänker göra ingenting. Och ja jag vet att vissa av er tycker jag är löjlig som täckar Chimal när det bara regnar lite grann och fortfarande är varmt ute, men grejen är att Chimal fryser lätt och som det är nu har han inte mycket underhudsfett och jag vill inte att han ägnar den energi han har till att hålla värmen så han har svårare att gå upp i vikt igen, nej då får han gå med täcke istället!

 

Av Stina - 14 augusti 2014 16:18

Chimal har vila idag efter gårdagens galoppjobb vilket gjorde att denna dag passade perfekt för att hämta hö. Som det är nu har våra beten blivit jätte dåliga på grund av värmen som varit vilket innebär att vi får stödutfodra med hö. Så det var helt enkelt dags att åka och köpa lite mer. Så Bosse och jag begav oss iväg och köpte 30 balar på 15kg var.

Förutom det har Chimal tappat i vikt, nu när gräset är så dåligt så får inte Chimal i sig tillräckligt med energi ifrån det hö han äter. Även om han har fri tillgång till hö kan han inte äta tillräckligt mycket. Jag har alltid haft det svårt att hålla hullet på Chimal när han måste äta hö. Så nu får han börja ära sitt KRAFFT foder igen, det har fungerat toppen till Chimal och jag verkligen älskar deras protein plus foder som han ätit när han haft svårt att hålla vikten i flera år nu. Så nu blir det den vanliga utfodringen plus kraften och lite majsolja så hoppas jag på att han går upp lite i vikt igen, det är viserligen inget att oroa sig för än men jag vill definitivt inte att han ska tappa mer i vikt.

Av Stina - 14 augusti 2014 01:37

Inte haft tid att uppdatera om dagens ridning tidigare än nu, ska krypa ner i sängen efter att jag skrivit klart det här inlägget. Idag stod det galoppass med Chimal på schemat, vi red inne på travbanan i skogen som har fått perfekt underlag efter att lite regn kommit. Chimal var riktigt pigg idag och låg på ordentligt. Även om det blir mer jobb för mig och mer jobb än nödvändigt för Chimal är det väldigt kul när han är på bra humör. Eller ja han är på bra humör tills jag måste börja hålla i honom ordentligt för att han inte ska sticka eller gå för fort. Tanken med träningen är ju inte full galopp under en kort stund utan att ligga och rulla en lägre stund i bra "distans" galopp. Så med lite bromsande ifrån min sida fick vi till en bra och jämn galopp att träna i och passet blev lyckat. Nästa gång det är dags för galopparbete för Chimal tror jag att det antingen får bli fartlekar eller intervallträning så han blir av med lite överskottsenergi. När han blir så svettig som han blev idag börjar jag föresten fundera på om han kanske behöver klippas igen...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards