Stina Svensson

Alla inlägg under oktober 2014

Av Stina - 27 oktober 2014 18:09

Känner mig helt slut efter en dag i skolan, en sväng till marieberg med en fika tillsammans med Irma och sedan varit uppe istallet och ridit Chimal. Nu har jag ätit middag och slagit mig ner på sängen med datorn för att plugga ett par timmar.


Ridningen på Chimal idag gick inge vidare, förstod så fort jag tagit in honom att dressyrpasset inte skulle bli ett bra. Anledningen till att jag visste det var för att han inte ville stå still, när han inte vill stå still i stallgången blir passen nästan alltid dåliga. Väl uppe i sadeln och när Chimal var igångskrittat fick jag rätt. Han ville absolut inte lyssna framåt, han trykte in bakbenen under sig, sköt upp ryggen och kröp liksom ihop med försök att inte behöva lyssna på mig. Det posititva när han gör så är att han trampar under sig sjukt bra men han gör det av en anledning, varje gång jag ber honom att gå fram och han inte lyssnar så jag får säga till honom så sparkar eller bockar han. Så jag vet inte hur många gånger han har sparkat och bockat idag. Inga stora språng utan bara protester liksom.


Men så fort vi började galoppera gick bromsen han hade i över till en gas, huvudet rakt upp och super pigg. Idag gick det inte ens att ta en samlad fattning ifrån skritt till galopp utan bara ifrån trav. Han var verkligen på genom ruttet humör. Ser inte fram emot morgondagens ridning om jag säger så! Nej nu ska jag skriva på ett PM om utvärdering på en intervention som ska vara inne på torsdag, som jag inte hunnit börja på ännu... Det är mycket nu och stressen är på topp!

 

Här tänker jag sitta i några timmar!

Av Stina - 27 oktober 2014 11:45

Ja det har de verkligen börjat bli. Går nog inte att missa hur mycket jag lyssnar på musik om man läser min blogg, jag verkligen älskar det. Så ja mer och mer musik har det blivit, jag vet inte varför men det bara blir så, är det något ni tycker är dåligt får ni säga till så drar jag ner på det! Men jag tycker ju om musik och bloggen handlar om mitt liv så det blir lite per automatik att den handlar mycket om musik!

The 1975 - Sex

Av Stina - 27 oktober 2014 08:45

Ja så känner jag över min Iphone just nu, tro mig annars älskar jag min iphone. Men när jag förut bestämde mig för att koppla upp den till ITunes för att säkerhetskopiera den innan jag gjorde uppdateringen som kom för ett tag sedan, som jag varit för lat för att göra, så bestämmde den sig för när jag gått därifrån och säkerhetskopieringen var klar för att göra uppdateringen också. Ja det gör ju inget, förutom det faktum att ITunes då säger att det inte går att göra uppdateringen utan att jag måste fabriksåterställa den. Inte hela världen jag har ju precis säkerhetskopierat den tänkte jag. Tror ni det funkar att återställa den eller? NEJ!


Skiten bestämmer sig för att gång på gång säga att det inte går att återställa den! Vad gör man då, ja man får lite panik, lite damp och startar om datorn. Sedan började jag om igen och klickade i att jag ville återställa den, tack och lov så gick det den här gången. Men snacka om att få hjärtinfarkt på grund av telefonen, hela mitt liv är där i, jag har ju inte ens en alarmklocka utan telefon jäveln! Men nu är allt tillbaks till det vanliga, telefonen funkar och alla mina grejer finns i den, tack och lov. Vad jag hade gjort annars vet jag inte, hade väl fått tagit ett abonemang för att kunna skaffa en ny telefon billigt då jag inte har råd att köpa en för fullt pris, grejen är att jag vill inte ha abonemang, jag tycker om friheten och inte vara uppbunden till något. Men det löste sig ju den här gången... Hoppas bara den fortsätter fungera som den ska nu, visst batteriet är ap ruttet men annars har den funkat relativt bra min gamla Iphone 4S.

 

Av Stina - 26 oktober 2014 13:00

Jag vet inte hur andra gör men jag tycker själv att jag är väldigt smart när det kommer till avborstning av sandiga täcken. Som det är just nu med höstrusket kommer Chimal i princip in med ett sandigt täcke varje dag vilket är tråkigt, men det är inte så mycket att gör när det regnar hela tiden och det är sandmark i hagen, då blir täcket sandigt när han rullar sig. För att göra det enkelt tar jag inte av Chimal täcket innan jag borstat av det. Vi har inget bra ställe att hänga upp det på så jag har kommit på att det är relativt enkelt att borsta av det om jag bara knäpper upp det så det hänger ut ordentligt och sedan borstar jag av det.

 

Av Stina - 26 oktober 2014 10:06

Ja så är det verkligen med denna bild. En bild, tusen minnen. Varför vet jag inte, jag tittade igenom bilder för att få lite blogg inspiration och kom över den här. Just den här väckte en miljon minnen som jag har kopplat till denna underbara ponny. Själva sammanhanget som bilden är tagen i har inget med de minnen som kommer upp att göra, det var mer de att han ser så fluffig och mysig här tyckter jag, och då kom det en miljon underbara minnen med honom.


Bilden är tagen när jag är runt 14år skulle jag tro, jag sitter på min foderponny Pysen jag hade i ett par år, han var som min egna under denna tid, min första egna häst. Han var född 1988 så i ålder en mogen ponny men inte i sinnet. Han var sjukt svår att få stopp på, speciellt på hoppbanan men annars helt underbar. Han hette enligt papprena Falcon Beer men hans ägare kallade honom Pysen. Bilden är ifrån ett av de årliga luciatågen i Vretstorp.

 

Bilden i sig är inge bra, vi står i princip bara och väntar på att rida iväg men han ser så fluffig ut. Han blev jätte långhårig varje vinter, som en vit liten isbjörn, varje vår när han fällde pälsen fick han alltid kvar som en långhårig bläs på huvudet, det tog alltid längre tid för honom att fälla pälsen där. Jag gjorde allt med honom, testade nya saker, jag började tävla med honom, vann klubbhoppningar, KM i hoppning, jag red min första CR idistans med honom. Han var den första och är fortfarande den enda häst jag ridit ett dressyr KM på. Jag red ut barbacka och for runt i skogen, han gick knappt att få stopp på men var inte rädd för något. Om mamma visste inte vad vi höll på med i skogen... Hoppade höga hinder utan sadel och likannde, tur var det att hon inte viste annars hade jag aldrig fått rida ut själv igen. Han var en helt undererbar ponny att ha och om han fortfarande var i livet hade jag gärna köpt honom en dag bara för att kunna ha honom och borsta på. En bild, tusen minnen.


Av Stina - 25 oktober 2014 20:45

Vet inte varför jag tycker om den här låten men det gör jag, tyvärr finns den inte på Spotify då den inte är släppt som en singel utan har väll bara sjungits in. Det är Harry Styles som utifrån vad jag vet både skrivit den och spelat in den. Så den finns helt enkelt på You Tube.


Av Stina - 25 oktober 2014 19:47

Ja ni läste rätt, en räv i stallet. Efter att jag mockat klart i hagen och gick in i stallet idag hörde jag något i Niccans box, precis när jag tittade in genom hennes öppna boxdörr tittade en räv rakt på mig, en räv! Han sprang runt i boxen i panik en stund innan han hittade ut stackaren. Tänkte ta kort men jag hann tyvärr inte innan den hann ut. Antar att den hade legat och sovit inne i halmen eftersom det varit pissväder i några dagar. Tror både räven och jag blev ungefär lika förvånade/chokade när vi fick syn på varandra. Söt som satan var den i varje fall!

 

Av Stina - 24 oktober 2014 09:45

För mig är det viktigt att försöka få en bra start på dagen, det påverkarså otroligt vilket humör du är på resternas dagen. Det innebär inte för mig att alla dagar måste starta på samma sätt, nej jg varierar dem ganska mycket. När jag gör upp tidigt och ska till skolan så börjar jag alltid med att sätta på radion eller Spotify, det gör att min dag börjar bra. Idag bär jag är hemma har jag börjat dagen med frukost framför tv:n och Breakfastclub på MTV. Detr en bra start för mig, god frukost och musikvideor. Jag behöver ute börja dagen på ett speciellt sätt men det är viktigt att den börjar bra!

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards