Stina Svensson

Alla inlägg under oktober 2014

Av Stina - 11 oktober 2014 09:42

Fick två kommentarer på mitt inlägg om sits vilket var väldigt kul. Det är verkligen jätte kul och intressant att höra era åsikter kring det jag skriver om, det är alltid intressant att höra andra synvinklar på något så kommentarera väldigt gärna det är mycket roligare att blogga då!


Känner mig mycket piggare idag vilket är skönt, att vila hela dagen igår verkar ha hjäpt för att hålla förkylningen borta. Jag har inte tid att bli sjuk det är en sak som är säker, vi har börjt med C-uppsatsen, ska skriva ett PM, genomföra intervjuer och transkibera dem, och har tre examinerande seminarium på denna delkurs som ska göras så det är fullt upp. Idag på dagen ska jag in till Örebro men på eftermiddagen blir det en tur till stallet!

 

Av Stina - 10 oktober 2014 16:31

Så... Inga intressanta inlägg idag eller då jag ligger hemma i soffan och sover, typ hela dagen eftersom jag lyckats bli sjuk och är helt slut i kroppen. Det suger verkligen då jag skulle ridit Chimal och har mycket skolarbete men mitt huvud känns helt tjockt och jag inte koncentrera mig på något. Jag hoppas helt enkelt på att jag lyckats vila bort det tills i morgon!

Av Stina - 9 oktober 2014 12:00

Av Stina - 9 oktober 2014 10:44

För att köra vidare lite på sitstemat nu när jag är i skolan och inte har något bättre att skriva om så tänker jag tipsa er om en länk till en artikel jag läste igår om sitsen. Artikelt hittar ni HÄR. Det är Hippson som publicerat den och den ger ett antal tips på vad man ska tänka på, definitivt läsvärd!

          

Av Stina - 8 oktober 2014 14:49

Av Stina - 8 oktober 2014 13:00

De flesta som rider och vill bli bra brukar lägga och bör (enligt min mening) lägga tid på sin sits då den påverkar hästen väldigt mycket vid ridningen. Det är något jag ofta tänker på när jag tittar på distans, både den i Sverige och utomlands. Och alltid fascineras jag över ridstilar och hur sitsen ser ut. Speciellt hur man ofta rider i de arabiska länderna. På många bilder därifrån så ser deras ridstil ganska mycket ut så här tycker jag:

 

De sitter bakåtlutade och med benen raka och väldigt långt fram. Det ser framförallt inte snyggt ut, det ser obalanserat ut och det ser ut som om man skulle kunna störa hästen med fötterna då de ligger vid hästens bog. Det är verkligen skillnad på hur man kan rida och om man tittar på Maria Alvarez Ponton som vunnit VM och EM så ser det annorlunda ut:

    

Stor skillnad i ridstilar skulle jag säga. Hon sitter balanserat med benen under sig på hästen. Det ser tusen gånger bättre och bekvämare ut måste jag få säga. En jämnförelsebild på olika ridstilar:

Här ser inte Marias (på bruna hästen) speciellt bra ut kan jag erkänna men det ser fortfarande bättre ut än ryttaren som rider före skulle jag säga. Så som han sitter kan han inte lätta i sadeln och underlätta för hästens rygg om så krävs. Maria däremot kan i sin sits enkelt lätta i sadeln och ge hästen en fri rygg. Jag förstår verkligen inte hur man kan rida en häst i 160km som ryttaren på den vita hästen, jag tycker inte det är okej mot hästen.   

Av Stina - 8 oktober 2014 08:51

Dressyrpasset med Chimal igår gick både bra och dåligt. Från början var han väldigt loj och inte speciellt arbetsvillig. Men efter att vi tagit första galoppen så piggna han snabbt till. Bara han får galoppera brukar han piggna till ganska fort. I varje fall gick det lite bättre efter det men jag höll det på en lätt nivå med mycket övergångar och sedan lite "galoppombyten" det är inga byten då vi tar travsteg emellan galopperna men det var ett tag sedan jag jobbade hårt på galoppombytena och han blir sjukt hetsig när vi gör dem. Han kör väldigt gärna upp huvudet och försöker sticka så då tar jag hellre ner honom till trav, känner att han bär sig och jag har kontroll innan jag tar andra galoppen.


Det kommer ett tidsinställt inlägg om sitsen senare idag annars kanske det inte blir mycket till uppdatering, jag sitter och äter frukost nu sen ska jag till skolan och slutar vid fyra igen. Men ha en bra dag allihop!

 

Av Stina - 7 oktober 2014 15:00

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards