Stina Svensson

Alla inlägg under september 2014

Av Stina - 16 september 2014 19:33

Har precis ridit klart Chimal och håller på att fylla på vatten till hästarna. Trodde verkligen inte jag och Chimal skulle kunna göra den tänkta ridningen idag, skritt i sandbacken då jag hörde crossar i skogen. De kör nämligen på samma ställe som jag rider. Men jag red iväg mot sandbacken ändå och väl framme så hade det slutat låta och sandbacken låg helt öde, passade oss perfekt! Det fick bli fyra vändor upp och ner innam vi var klara. När vi rider till sandbacken blir inte ridningen speciellt lång men inte mindre jobbig för det, Chimal, stark som han är jobbar på ordentligt upp och ner för backen med djup sand och passen ger honom mycket.

Av Stina - 16 september 2014 15:04

Är klar på universitet för idag, idag har vi bara suttit mellan nio och tre men jag och Irma kommit igång ordentligt med vårat PM om folkhälsopolitik och barnmisshandel vilket känns skönt då det ska in på måndag. Sen är det salstenta nästa vecka på fredag och det ser jag absolut inte fram emot. Nu ska vi i varje fall åka en sväng till marieberg för en fika och lite handling innan jag åker hem för att rida Chimal.

Av Stina - 16 september 2014 09:00

Hur hästar är att rida är något jag tänker på mycket, både när jag rider själv och när jag ser andra rida. Jag älskar när hästar har ett inre lugn, ett sånt som Chimal har för det mesta, när han inte har det är han viserligen sjövild, han är lite extrem åt båda hållen. Jag tycker inte om att rida hästar som är lite små sega eller inte går av sig själva, jag vill gärna ha en pigg och energisk häst, gärna åt det lite extrema hållet men som inte stressar upp sig. För mig är det stor skillna på extremt mycket energi och stressad.


Så till saken, jag sitter hellre på en häst som är "för pigg" än en häst som du måste jobba framått hela tiden. Jag jobbar hellre med en häst som har en egen energi tillförsel där du kan jobba med att få energin till rätt ställe.

 

En extremt pigg Chimal på Dackeritten 2009 80km*CEI som inte vill sakta av men som 2-33 minuter senare står med sadeln av och har pulsat nerfrån ungefär 130 i puls till 64, då har hästen ett bra inre lugn!

Av Stina - 15 september 2014 20:39

Jag vet att jag utlovade ett häst relaterat inlägg tidigare idag men jag har inte fått chans att publicera ett. Jag har varit i skolan mellan 8 och 6, Chimal har vila idag så jag har varit ledig ifrån stallet. När jag kom hem vid halv 7 hade jag lite grejer jag var tvungen att fixa inför skolan i morgon, sen har jag lagat lite middag och fixat en matlåda. Jag har precis ätit och tittar för tillfället på star wars episode I som var på TV:n när jag åt och ska snart tvätta lite innan jag går och lägger mig igen. I morgon blir det universitetet på dagen och stallet på eftermiddagen men jag ska verkligen försöka fixa en bättre uppdatering i morgon jag lovar!

Av Stina - 15 september 2014 10:00

Av Stina - 15 september 2014 08:28

Och där var det måndag igen, har precis slagit mig ner i universitetets bibliotek för lite läsning innan föreläsningen börjar kvart över 10. Föresten vi kommer få en ny regering har ni sett det? Det kommer bli en rödgrön, även om de inte verkar få majoritet så är jag glad över valresultatet, kan ju erkänna att jag inte blev jätte glad att Sverige Demokraterna ökade med nästan dubbel procent men det är som det är och öppenbarligen vill vi i Sverige ha det så... Nej nu ska jag börja läsa och ska även försöka få in en hästrelaterad uppdatering senare idag!

Av Stina - 14 september 2014 20:40

Efter att Sandra åkt hem idag åkte jag upp till stallet och red ett dressyrpass på Chimal. Passet gick både bra och dåligt, positivt var Chimals energi, han hade hur mycket som helst vilket alltid är kul men han var så pass energisk att han var svår att jobba med. Han jobbar under sig väl men var svår att få att söka sig neråt. Men något som gick riktigt bra var galoppen, han var svår att få att ta riktiga bäriga fattningar då han var så pass pigg men när vi väl fick till dem lyckades jag få till riktigt bra galopper på volten. Han har/är svår att jobba på volten i höger galopp eftersom han är så pass svag där men idag så la jag bort att jobba honom i en samlad form först och riktade in mig på att få honom att rulla i en stadig fast takt. När vi kommit dit sökte han sig själv ner på tygeln och behöll samma stadiga galopp vilket inte hänt på länge så det var riktigt kul. Nu ska jag fortsätta läsa om samverkan inför föreläsningen i morgon och samtidigt titta lite på valvakan!

Av Stina - 14 september 2014 10:00

Just nu är det politik överalt, kanske inte är konstigt eftersom det är val idag! Själv har jag vetat länge vad jag tänkt rösta på och varför. Efter att vi förra veckan diskuterade folkhälsopolitiken så blev mitt val bara öppenbarare. För mig är folkhälsan och hur de olika partierna och blocken förhåller sig till den sjukt viktigt eftersom det är folkhälsa jag kommer jobba med. Vi har läst om hur arbetet kring folkhälsa såg ut när socialdemokraterna styrde och hur den ser ut nu när moderaterna styrt sedan 2006, vi har även tittat på hur den utvecklat sig. En sak kan jag säga att folkhälsan blir bara sämre och sämre, ganska drastigt dessutom, speciellt den psykiska hälsan.


Så ja jag vet precis vad jag ska rösta på. Självklart kan jag undra hur folk tänker ibland i hur de röstar men jag kommer alltid respektera hur folk röstar oavsett vad de röstar på. Vi lever i en demokrati och alla har rätt till sin åsikt och göra den hörd, även om jag inte håller med om vad de tycker. Oavsett resultatet som blir efter valet idag så kommer det vara det Sverige tycker och det är bara att respektera även om man inte tycker om utgången. Jag vet i varje fall vad jag vill ska hända efter dagens val!

 

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards