Stina Svensson

Alla inlägg under september 2014

Av Stina - 28 september 2014 18:30

   

Inga super bilder direkt men nu har hon anlänt i varje fall, Dark Gipzy, kallas bara Gipzy. Som tidgare nämnt så är hon ett 6årigt halvblodssto. Ska kolla lite i passet på hur hög hon är och vad hon har för stam så ni får se det med men hon ser ut att vara mindre (på höjden) än Niccan så skulle tro runt 165 i mankhöjd någonstans. Hon är i varje fall ett riktigt runt fint sto som lugnt gick ut i sin lilla hage på en gång och tittade sig lite omkring, helt cool lugn och oberörd av de andra hästarna, hon brydde sig inte ens när jag gick förbi henne med Chimal när jag skulle rida. I natt står hon inne med Chimal som sällskap, i morgon ska hon besiktas så håll tummarna för att det går bra!

Av Stina - 28 september 2014 12:12

Har jag helt glömt av bloggen hela förmiddagen... Jag tog sovmorgon och sedan har jag städat, plockat och fixat lite på mitt rum. Nu ska jag strax upp till stallet, jag ska rida Chimal och så kommer mamma och Bosse hem med en häst. Det är ett sex årigt halvblodssto som tillhör en utav mammas elever/vänner. Hon har inte ritkigt tid för henne så hon frågade mamma om hon skulle kunn ha henne att rida själv och även använda till lektioner. Så idag kommer hon. Hon har inte hunnit besiktas än men ska göra det väldigt snart här oss oss, sen vet vi med säkerhet att hon blir kvar.


Pernilla (som äget hästen) föder upp hästar, jag har inte sett den häst som kommer hem till oss idag men har sett andra av hennes hästar och har ridit en utav dem för ett par år sedan och hennes hästar brukar vara sjukt trevliga så det ska bli kul att få se henne. Ska självklart ta lite kort så även ni får se henne! På bilden är det Pernilla med en utav sina hästar på ett sommarridläger.

 

Av Stina - 27 september 2014 16:52

Eftersom Chimal stått en vecka blev det en skrittur på honom i det fina höstvädret idag. Det är verkligen jätte fint väder ute, men det blåser halvstorm också. Det innebar tyvärr att Chimal var väldigt tittig och hoppig men vi hade det trevligt ändå. Det var verkligen skönt att sitta på hans rygg igen efter en vecka. Höll nästan på att trampa på en stor groda på ridturen, han se den i sista stund och fick även en bild på den och Chimals hov så ni kan se hur stor den var. Tur att jag såg den!

Av Stina - 27 september 2014 11:00

I onsdags var jag iväg på äventyr med styrelsen i Nerikes Distansryttarklubb. Vi bestämmde oss för att åka iväg till Strömsholm och" Vår Ridklubb". Större delen av styrelsen hängde på och det var ritkigt trevligt. Det var en föreläsning med diverse olika ridklubbar både de som är som vi som inte har en ridanläggning och de som är kopplade till en ridskola. Föreläsningen handlade om hur man kan tänka i arbetet kring ridklubben, hur man arbetar på ett bra sätt, hur man kan få mer medlemmar, hur man ska kunna erbjuda något för alla osv. Det var väldigt intressant och sjukt inspererande. När vi fick göra en övning där ledaren läste upp ett påstående och man fick flytta sig efter om man håller med eller inte från ja till nej isåg jag att vi gör ganska mycketm i vår klubb och har varit väldigt nytänkande. Speciellt för att bara ha mellan 30 och 40 medlemmar.


Men en sak som jag tycker vi behöver bli bra på är att promota oss själva. Det ska enligt ledaren vara ett av de bästa sätten att växa som klubb, skryt om hur bra man är. Och jag menar vi hade två young rider ryttare ifrån klubben på YR-EM i år, en topp 15 och den andra kom typ på 22:a plats. Det innebär att vi nu haft 3 ryttare som ridit EM/VM som young rider. Sara ifrån klubben tog SM guld för young rider i år och med samma häst har hon nu genomfört sin första 160km som resulterade i en 2:a placering och även ett färdigt kval enligt FEI:s kvalgräns för senior EM nästa år. Förutom de så rider Camilla för vår klubb och hon rider sveriges bästa distanshingst och har även hon kvalat till EM för seniorer nästa år. Vi fick i år pris för distriktets bästa klubb och har arrangerat Lag SM i år. Så ja, nog har klubben en del att skryta om!

 

Av Stina - 27 september 2014 09:58

Nu är det över! Skrev salstentan igår så nu tänkte jag komma tillbaks hit och visa att jag lever igen. Förlåt för min försumerlse men den har verkligen varit bra för mig och mitt pluggande. Att bara kunna släppa allt och lägga fullt fokus på skolan ett par dagar. Chimal har fått vila och jag har varit uppe och pussat på honom och tittat över honom lite. Tentan gick i varje fall hygligt så nu hoppas jag på att jag blir godkänd, får reda på det om typ tre veckor. Vi hade fyra timmar på oss att skriva den och jag tog en och en halv timma på mig... Gick väldig fort för mig att skriva men jag kunde inte skrivit mer eller annorlunda.


I torsdags slog vi på stort när det kom till pluggandet, vi satt ett par stycken och pluggade tillsammans, varav jag och Irma satt från klockan åtta på morgonen till strax efter åtta på kvällen. Vi satt helt enkelt i skolan och tentapluggade i över tolv timmar, det ni, det är rekord för oss. Vi har suttit i tio timmar förr men tolv ja den var ny. Blir intressant att se hur länge vi kommer sitta när vi skriver C-uppsatts ihop...

 

Klara satt kvar ett tag efter att det börjat skymma sen gav hon upp.

 

Om man sitter kvar tills cafeterian stänger så kommer personalen och bjuder på de bullar som blev kvar!

 

Strax innan vi gick hem i torsdags.

När klockan var typ halv åtta kände Irma att hon behövde få lite energi:


 

Av Stina - 24 september 2014 12:00

Återanvänder ett gammalt inlägg, för er som inte läst bloggen så länge och kanske inte letar långt tillbaks i arkivet så tänkte jag publicera det här igen, delvis för att bloggen ska få lite hästrelaterade uppdateringar och för att jag har funderingar kring det här som jag kommer att utveckla i ett senare inlägg. Så för er som inte läst det tidigare enjoy, för er som har, kan ni ögna igenom det så kommer jag spinna vidare på det här vid ett senare tillfälle!


Vad har min drömdistanshäst, vad komer jag söka efter när det är dags att leta häst igen. Ja det jag själv har att utgå ifrån iform av positiva och negativa drag hos hästar när det kommer till träning och tävling av distanshästar baseras mycket på de 3 hästar jag själv tränat mest. Även om jag haft flera hästar och tävlat fler hästar än så baseras mycket av det jag söker eller vill undvika hos hästar på Chimal, Reyziann och Nortons Ceasar. Varför Ceasar kan man ju undra, honom red jag ju bara på en tävling, visst men jag tränade honom i ett halvår och personligen tycker jag att man om man vill och arbetar mycket på det kan läsa känna en häst relativt bra under den tiden.


Självklart vill jag ju att min framtida distanshäst ska ha de drag hos Chimal jag ansett varit de bästa med honom när det kommer till tävling. Vilka är: Hans låga puls och att han är väldigt snabbpulsad, att han är otroligt envis vilket i vissa sammanhang varit negativt men det possitiva i den egenskapen väger över, att han trots att det är tråkigt har fortsatt gå och att han utan problem kan gå flera mil själv med mig som det enda sällskapet och så klart grommarna en snabbis lite då och då. Jag har ridit 80km ensam på Chimal i 12km/h, det blir ganska lång tid själv och han tyckte inte det var tråkigt förens sista slingan och det märktes inte mycket. Men den bästa egenskapen hos Chimal jag som ryttare haft mest glädje av är hans galopp, den är helt underbart mjuk och perfekt. Nog för att Chimal endast har en växel i både skritt och trav, långsam men i galoppen har han 10, vilka sträker sig från typ 15km/h till vet jag faktiskt inte men jag tror jag kommit upp i 57km/h i uppförbake en gång och då drev jag inte.... När det kommer till Reyziann finns det faktiskt inte mycket som gjort henne till en bra distanshäst, inte för att vara taskig men Rezy var aldrig någon bra distanshäst, hon var svår pulsad, stressad, dålig galopp och vägrade gå när hon tyckte det var trist men en sak som var otroligt bra med henne var hennes trav, han hade en väldigt effektiv trav. Ceasar hade några av de saker jag alltid saknat hos Chimal, vilket var storleken, Ceasar var riktigt hög och hade enligt mig en väldigt trevlig kroppsställning, han älskade mat och drack alltid ordentligt vilket Chimal aldrig gjort och han var väldigt lätt att hitta sadel till.


Så tillsammans skulle dessa olika drag ge vad jag tycker är den perfekta distanshästen, sen vet man ju aldrig om det skulle kunna gå att få allt det tillsammans, men önska kan man ju;)

    

Jag & Chimal i förbesiktningen på Simlångsritten 120km YR-SM 2008

Av Stina - 24 september 2014 08:40

Åkte ifrån skolan vid halv 7 igår, raka vägen till stallet och la på Chimal täcket. Mamma hade tagit av det eftersom det var så fint väder på dagen igår. Idag däremot är vädret sämre... Igår när jag kom hem åt jag lite middag sedan blev det en stor kopp te och en bra bok innan jag gick och la mig, helt slut. Nu har jag hunnit äta frukost och har precis hällt upp en kopp kaffe så jag kan börja plugga. Ska försöka få upp något intressant inlägg under dagen idag men jag lovar inget, det beror helt på hur det går med pluggandet. Hoppas alla har en bra morgon i varje fall, nu ska jag sätta på lite bra musik och börja läsa!

 

Av Stina - 23 september 2014 17:43

Förlåt för att jag inte uppdaterat något idag, det finns tyvärr en chans för att uppdateringen i veckan kanske inte kommer vara på topp. Vi lämnade in vårat PM igår eftermiddag och sedan sov jag i Örebro, nu har jag suttit på universitetet sedan klockan 8 i morse. Först var vi ett par personer som gick igenom våra studiefrågor till salstentan som är på fredag i ungefär 4 timmar, efter en snabb lunch har jag suttit och läst, massor om folkhälsopolitik, evidens, etik och policyteori. Låter kul eller hur? Klockan är strax 6 och vi pluggar fortfarande. Det har blivit en del koppar kaffe men vi har trevligt.


Det är inte bara bloggen som kommer få lite sämre med uppmärksamhet den här veckan, jag vill verkligen känna att jag gav mitt bästa pluggmässigt till tentan oavsett hur det går så Chimal kommer få en vilovecka. Det är definitivt inget som skadar honom och då behöver inte jag känna mig stressad i stallet utan kan istället åka upp och gosa med honom i lugn och ro. I morgon eftermiddag blir det i varje fall lite paus ifrån plugget för då ska jag på äventyr med styrelsen!

 

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards