Stina Svensson

Alla inlägg under september 2014

Av Stina - 9 september 2014 16:45

Började tänka på att jag behöver fixa lite bra inlägg och ha som en buffert nu när jag börjat plugga igen och det inte alltid finns tid till bloggandet flera gånger om dagen. Insåg då att min inspiration int eär på topp, jag har inspiration att blogga men har ingen aning om några intressanta inlägg jag kan skriva. Tycker det kan vara sjukt svårt att komma på något bra att skriva om ibland, speciellt när jag inte tävlar... Om ni som läser här har några förslag, idèer eller funderingar som ni vill att jag skriver om, tveka inte att säga till. Det kan vara om vad som helst, hästarna, ridningen, distansen, plugget eller vad som helst!

 

Av Stina - 9 september 2014 10:36

Av Stina - 9 september 2014 09:15

Har tittat lite på Dokument Zurich på TV4. Måste säga att det är sjukt inspererande. Man får verkligen en inblick i träningen, hur de planerar och drömmer, hur de ser på deras tidigare tid i karriären och hur de ser på framtiden. Det är även otroligt inspirerande, se hur de tänker kring att bli bättre och framförallt drömmen om att bli bäst. Själv tycker jag det är jätte härligt att känna inspirationen komma, känna hur mina drömmar som ligger väl undangömda i huvudet för tillfället komma fram, att få fram inspirationen kring mig själv.


Bara att titta på hur de tänker kring uppladdning, hur de känner under tävlingen, hur det känns att det går som man vill. Jag vill känna så, jag vill vara där, där träning är allt i vardagen, där livet kretsar kring tävling. Jag vill dit, jag vill börja träna och tävla, jag vill bli bättre, jag vill bli bra och jag vill bli bäst. Utan häst är det en bit kvar kan man enkelt säga, men att få inspirationen är viktig för mig, jag får även inspiration att jobba med mig själv även om jag inte har träning och tävling med häst framför mig just nu så finns det i framtiden och jag tänker ta till vara på inspirationen och jobba med mig själv för att förbereda mig, för att förbereda mig inför den dag jag har en häst att träna och tävla med igen. Jag har kommit igång i år, jag har gått ner i vikt så det är bara att fortsätta att jobba på det, jobba med mig själv.

  

Tänk att jag en gång i tiden tränade och tävlade båda dessa på internatinell nivå,

med drömmar om att åka utomlands och bli bäst med dem!

Av Stina - 8 september 2014 14:00

Av Stina - 8 september 2014 11:34

Har gjort lite små ändringar på bloggen, var inne på att byta bloggportal men de funderingarna får helt enkelt fortsätta vara funderingar att tag till, skulle ni följa med och fortsätta läsa bloggen om jag bytte till en annan portal? I varje fall så bestämmde jag mig för att göra lite små ändringar här istället. Om man går in på min presentation kan man numera hitta till min facebook, instagram, twitter och mail om ni är nyfikna på dem. Jag har fixat lite kategorier till blogginläggen och ska bli bättre på att använda dem tänte jag, så det blir lite lättare att hitta bland alla inlägg. Jag har desutom bytt bilden på mig på bloggen. På den som var innan hade jag ju snedbena och hel blont hår, stämmer ju inte ritkigt med hur det ser ut nu då det är mittbena och lite rosa som gäller!

    

Av Stina - 8 september 2014 09:45

Vet inte hur pass mycket jag skrivit om hur regn, fukt och kyla påverkar Chimal. Han har en extemt känslig rygg och har alltid haft, han kan lätt bli stel och trött i den om han inte är ordentligt tränad för det man kräver av honom och det är väldigt svårt att hitta sadel till honom. Veterinärerna säger att det beror på de spatförändringr han har haft i bakbenen, de gör hans bakben svagare och de kräver väldigt mycket träning och det går även upp i ryggen.


Grejen är då att man måste passa Chimals rygg väldigt mycket då den är så känslig, kyla i sig går ganska bra om det är torr kyla som vid typ frost och 30 minusgrader. Men när det är fuktigt i luften, nederbörd eller om han rätt och slätt blir kall in på kroppen blir han otroligt känslig i ryggen och går inte ens att rida ibland. Det är inte alltid jätte lätt att hantera om jag säger så. Därför har Chimal alltid täcke när det är nederbörd, han har massor i olika tjocklek, allt ifrån ofodrade till riktigt tjocka. Varför? Jo det spelar ingen roll om det är över 20 grader varmt ute, regnar det så regnar det och Chimal får ont i ryggen.

Varm och skön sommar, men regn är regn och då åker täcket på min lilla fryslort<3

 

Det gör att Chimal oftast rids med ländtäcke under höst och vinter för att han inte ska bli kall, även under våren och sommaren om vädret är lite dåligt, han går ofta med ett täcke och ett fleecetäcke under. Anledningen till det är att jag har upptäckt att ett tjockt vintertäcke inte alltid räcker till för Chimals rygg om det är typ snöblandat regn, han är varm under men fukten verkar liksom ta sig in under och påverka hans rygg, där har jag upptäckt att ett fleecetäcke gör stor skillnad. Det håller fukten på utsidan och sedan värmer vintertäcket och skyddar.

 

Men om Chimal kommer in och är känslig i ryggen på grund av dåligt väder och täckena inte hjälpt har jag mina knep. Det första jag gör är att ta av det täcke han har på sig och lägger istället på ett Back on Track täcke. Han får stå med det på sig inne ett tag så det får värma och mjuka upp ryggen ordentligt igen. Sen brukar jag ge honom lite lätt massage för att känna över hur han känns i ryggen samt öka blodcirkulationen ännu mer. Om han inte blivit mjuk i ryggen då så struntar jag i att rida då jag inte tycker jag kan göra det så får han stå inne längre med Back on Track täcket. Men om han är bättre så gör jag i ordning honom med täcket på ryggen så han fortfarande hålls mjuk och varm, och sedan lägger jag på ett Back on Track ländtäcke och rider honom med det. Det här har alltid fungerat för mig och Chimal, det är en del pyssel med en häst som är känslig i ryggen men om man lägger tid på det och jobbar med den hela tiden så går även det bra.

Även tävlingsmorgnarna spenderas med Back on Track täcke på så länge det inte är för varmt! 



Av Stina - 8 september 2014 09:28

Idag säger jag godmorgon till en riktigt regnig måndag. Jag har varit vaken en stund nu innan jag har satt mig ner med lite frukost och det har regnat oavbrutet. Min dag kommer spenderas här hemma i Vretstorp, jag ska plugga på förmiddagen och sedan ska jag upp till stallet. Visst det är tråkigt med regn men det känns ändå mysigt att sitta med en mysig filt vid frukosten med en varm kopp te och höra regnet mot fönstret.

Av Stina - 7 september 2014 18:25

Har precis kommit hem ifrån en liten åktur runt vretstorp och ett stopp på Sojas (vårat ICA) med pappa. Jag har kört pappas lilla amerikanare, en Ford Falcon för att vara exakt. Det kanske inte låter som så mycket att skryta om men jag körde den bara för andra gången någonsin och gången innan var för ett år sedan. Ovanpå det finns det så klart ingen styrservo på den eftersom den är ifrån 61 och är rattväxlad. Det kanske inte låter svårt med en rattväxlad amerikanare, men tro mig det är inte lätt att svänga en bil utan styrservo och samtidigt växla med en kärv vaxellåda som sitter på ratten. Men man känner sig bra cool körandes den!

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards