Stina Svensson

Alla inlägg under september 2014

Av Stina - 14 september 2014 08:32

Det är dimmigt och ritkigt svalt ute nu på morgonen, ovanpå det så åker Sandra hem idag... Känns sjukt tråkigt men jag visste ju inte ens om att hon skulle komma i helgen så de här dagarna kom som en överaskning och det är bara att ta vara på dem! Det blir lugnt idag, Sandra har precis tagit sig ur sängen så vi kan äta frukost och sedan åka upp till stallet en snabbis, Sandra ska pussa lite på Rezy innan hon åker hem. Efter det ska vi åka hem till Helene och hälsa på henne vilket ska bli kul! Nej nu ska jag plugga lite innan Sandra hinner ner här på nedervåningen.

   

 

Av Stina - 13 september 2014 20:45

Jag fick en fråga bland kommentarerna utav Emma som jag tänkte jag skulle svara på i ett inlägg då det blir ett ganska långst svar annars.

Emmas fråga: Såg att du rider distans. Det verkar som en himla rolig sport faktiskt. Hur långa brukar distansrundorna vara ungefär när man tävlar? :)

 

Svar: Det finns distanser ifrån 20km till 160km på en dag inom distansen, man får aldrig tävla mer än 160km på en dag men det går att arrangera flerdagarstävlingar där samma ekipage rider flera mil om dagen i flera dagar. Men det är flera år sedan en sådan tävling arrangerades i Sverige. De vanligaste distanserna och klasserna som finns i Sverige är 20km PP (Prova På), 30km PP, 40km CR (Clear Roand), 50km CR, 50km T (tävlingsklass), 80km T, 100km T, 120km T. Här räknas 50km som lokal klass för det mesta, 80km som regional (om det inte är lag SM som går på 80km då är den nationell), jag tror 100km räknas som nationell klass och 120km vet jag räknas som nationell klass. Sedan finns det de internationella klasserna i Sverige som man kvalar på för att kunna rida de längrre distanserna som 160km, svenska mästerskap och internationella mästerskap. De internatinella klasserna finns ifrån 80km till 160km i Sverige. Det är lite rörigt men på de flesta tävlingar så finns det flertalet klasser. Om en arrangör har 80km Regional klass på tävlingen brukar näst intill alltid de klasserna som är lägre arrangeras sammma dag på samma plats.

 

Men distanserna rids inte i ett svep. De delas upp i slingor och en slinga är nästan aldrig över 40km och de kortaste brukar vara mellan 15-20km. En 50km T delas oftast upp i 30km och sedan 20km medast en 120km T oftast delas upp i 40km, 30km 30km och 20km (på ett ungefär). Innan start, mellan de olika slingorna och när man gått i mål genomgår hästarna en besiktning för att man ska veta att de är fräscha nog att fortsätta, det är ingen försäljningsbesiktning utan en lättare variant. Vid dessa tillfällen efter besiktningen ska även ekipaget vila i ungefär 30min innan de får rida ut igen.


Jag hoppas du fick svar på din fråga Emma och tack så mycket för den!

                   

Förbesiktning med Chimal på Härjedalsritten 2006

Av Stina - 13 september 2014 13:53

Har rätt och slätt spenderat förmiddagen i stallet Sandra. Vi har fixat med det som ska fixas, mockning osv sedan har vi varit ute på en en timmes ridtur på Chimal och Rezy. Från början var planen att Chimal skulle gå ett dressyrpass idag men eftersom Sandra dök upp helt plötsligt igår så frångick jag den planen snabbt. När vi var klara i stallet tog vi även en sväng till Vretstorps utsiktstorn och tittade på den fina utsikten där. Nu har vi precis kommit hem och ska snart äta lite lunch.

Av Stina - 13 september 2014 08:38

Av Stina - 12 september 2014 19:54

Förut idag fick jag världens överraskning. Ni vet Sandra, min kompis Sandra som bor i Blekingen, hon var här två veckor i sommras och vi brukar bara träffas typ två gånger om året efter noggrann planering. Förut när jag var på övervången och bytte om för att åka på Kumla marken ensam hemma så hörde jag någon gå i trappen. Jag trodde det var pappa som vänt på väg till jobbet för att han glömt något men upp för trappen kom Sandra!!! Jag har nog aldrig blivit så chokad i hela mitt liv, världens bästa Sandra som för en kvart sedan sa att hon var på klassresa i Malmö stod på övervåningen i mitt hus. Det må hända att jag är en person som har svårt att hantera överaskningar men efter att ha kramat om Sandra (trodde knappt att hon faktiskt var här) och frågat vad hon gjorde här (jag fattade ingenting) så sa hon att hon skulle vara här hela helgen, helt perfekt och underbar överskning.


Hon har för flera veckor sedan hört av sig till min pappa och frågat om han kan se till så jag är hemma i helgen, vilket han gjorde genom att få mig att lova att jag skulle hjälpa honom med lite grejer här hemma i helgen. Nu inser jag att han inte ska ha någon hjälp utan har hjälpt Sandra hemlighethålla att hon skulle komma hit  i helgen. Pappa har verkligen grundlurat mig och Sandra har planerat tillsammans med honom för att kunna överaska mig. Men oavsett så är det en otroligt underbar överaskning att få ha Sandra här i helgen!<3

    

Av Stina - 12 september 2014 15:30

I höst och vinter. Det här är några filmer jag ser fram emot att få se, antingen på Bio eller hemma i soffan så småningom!

Älskar de två första filmerna så det ska bli sjukt kul att få se en 3:e

När det kommer till 3:e Hobbit filmen har jag sagt förut att jag verkligen, VERKLIGEN vill se den!!!

Av Stina - 12 september 2014 12:30

Inom distansen säger de flesta erfarna att det är höga hastigheter som tar på hästarna. När jag satt och tittade på hoppningsdelen i fälttävlan på VM sa kommentatorn att det var många som tog det lugnt under terrängen dagen innan vilket sparat hästarna. Hon sa nämligen att det är de höga hastigheterna som är jobbiga för hästarna. Hon sa att de lugna stadiga tempona är mycket skonsammare för hästarnas kroppar och ork. Jag tyckte det var väldigt intressant då de flesta säger samma sak om distansen.


När jag började dras in i distansritt och var med på min första nybörjarkurs (när jag var typ 10), långt innan jag ens kom på tanken att tävla i det själv minns jag att de som höll i kursen sa att så länge man red lugnt kunde vilken häst som helst gå distans och även gå relativt långt. Det säger även jag när jag håller i kurser när folk frågar om det inte är sjukt jobbigt för hästarna. Saningen är att för en CR på 50km krävs inte mycket mer ridning än en regelbunden vardaglig ridning så länge du inte rider fort. Jag vet att jag tränade Chimal specifikt inför hans första 80km start men aldrig att träningen behövde vara stenhård, den var på hans andra tävlingsår så han gick fortfarande riktigt sakta, för att liksom få milen i benen. Öppenbarligen finns inte det här tänket endast i distansritten utan även inom fälttävlan vilket jag tycker är kul och intressant.

    

Chimals första 80km på Björkviksritten 2007 red jag i ett lugnt och jämnt tempo på ca: 12km/h

Av Stina - 12 september 2014 09:03

Efter en skön sovmorgon till klockan åtta har jag nu tagit en lång och härlig frukost innan jag åker upp till stallet och rider. Det ser ut att bli en härlig dag idag, det är visserligen bara ca: tio grader ute men solen skiner och det värmer upp ute. Det är riktigt skönt att ha en lugn och skön morgon för att sedan åka upp till stallet och fortsätta en skön dag. Ska självklart plugga lite idag och så ska jag till kumlamarken så det blir nog en bra dag idag.

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards